ANTIC

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 12:44, 8 gru 2005
KMK (Dyskusja | wkład)
(usunięty niepotrzebny już nagłówek)
← Previous diff
Wersja z dnia 12:46, 8 gru 2005
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 5: Linia 5:
Oprócz generowania wizji układ ten jest odpowiedzialny za odświeżanie pamięci dynamicznych [[RAM]] oraz jest źrodłem [[przerwania|przerwań]] [[NMI]]. Oprócz generowania wizji układ ten jest odpowiedzialny za odświeżanie pamięci dynamicznych [[RAM]] oraz jest źrodłem [[przerwania|przerwań]] [[NMI]].
-[[ANTIC]] jest jedynym chyba układem graficznym montowanym w komputerach ośmiobitowych, który zasługuje na miano mikroprocesora graficznego; dysponuje bowiem własnym, wykonywanym pięćdziesiąt razy na sekundę programem, który definiuje obraz wyświetlany przez komputer na monitorze. Na czas pobierania instrukcji tego programu, w celu zapobieżenia zakłóceniom obrazu, [[ANTIC]] wstrzymuje działanie centralnego procesora i przejmuje kontrolę nad magistralami systemu.+[[ANTIC]] jest jedynym chyba układem graficznym montowanym w komputerach ośmiobitowych, który zasługuje na miano mikroprocesora graficznego; dysponuje bowiem własnym, wykonywanym pięćdziesiąt razy na sekundę programem, tzw. [[ANTIC Display List|Display List]], który definiuje obraz wyświetlany przez komputer na monitorze. Na czas pobierania instrukcji tego programu, w celu zapobieżenia zakłóceniom obrazu, [[ANTIC]] wstrzymuje działanie centralnego procesora i przejmuje kontrolę nad magistralami systemu.
Szerokość generowanego obrazu określa "rejestr kontroli dostępu do pamięci" (DMACTL); może ona wynosić 0, 256, 320 lub 384 piksele trybu najwyższej rozdzielczości, czyli odpowiednio 0, 32, 40 lub 48 kolumn w trybie znakowym używanym przez systemowy edytor ekranowy. Szerokość generowanego obrazu określa "rejestr kontroli dostępu do pamięci" (DMACTL); może ona wynosić 0, 256, 320 lub 384 piksele trybu najwyższej rozdzielczości, czyli odpowiednio 0, 32, 40 lub 48 kolumn w trybie znakowym używanym przez systemowy edytor ekranowy.
-Wysokość obrazu definiuje wspomniany wyżej program, zwany [[ANTIC Display List|Display List]]. Wysokość ta może wahać się w zakresie od zera do 240 linii skaningowych (pikseli) trybu najwyższej rozdzielczości, czyli do 30 wierszy trybu znakowego używanego przez systemowy edytor ekranowy. Powyżej tej wartości następuje zerwanie synchronizacji pionowej.+Wysokość obrazu definiowana jest przez [[ANTIC Display List|Display List]]. Wysokość ta może wahać się w zakresie od zera do 240 linii skaningowych (pikseli) trybu najwyższej rozdzielczości, czyli do 30 wierszy trybu znakowego używanego przez systemowy edytor ekranowy. Powyżej tej wartości następuje zerwanie synchronizacji pionowej.
[[ANTIC]] generuje zarówno tryby tekstowe, jak i graficzne. Tryby tekstowe wymagają zdefiniowania zestawu 64 lub 128 znaków w matrycy 8x8 pikseli, druga połowa zestawu (z całości 256 znaków) jest automatycznie generowana jako powtórzenie pierwszej z odwróceniem kolorów (czarne znaki na białym tle). Układ sprzętowo realizuje takie funkcje jak np. tłumienie znaków w inverse video (stają się niewidoczne), odwracanie kolorów (są wyświetlane jak znaki "normalne") oraz lustrzane odbicie wszystkich znaków w pionie. [[ANTIC]] generuje zarówno tryby tekstowe, jak i graficzne. Tryby tekstowe wymagają zdefiniowania zestawu 64 lub 128 znaków w matrycy 8x8 pikseli, druga połowa zestawu (z całości 256 znaków) jest automatycznie generowana jako powtórzenie pierwszej z odwróceniem kolorów (czarne znaki na białym tle). Układ sprzętowo realizuje takie funkcje jak np. tłumienie znaków w inverse video (stają się niewidoczne), odwracanie kolorów (są wyświetlane jak znaki "normalne") oraz lustrzane odbicie wszystkich znaków w pionie.

Wersja z dnia 12:46, 8 gru 2005

Grafika:ANTIC.gif

ANTIC - ang. Alpha-Numeric Television Interface Controller - układ wizyjny montowany w ośmiobitowych komputerach Atari, zaprojektowany w 1978 roku. Nowocześniejszym układem jest MARIA montowana w konsoli Atari 7800.

Oprócz generowania wizji układ ten jest odpowiedzialny za odświeżanie pamięci dynamicznych RAM oraz jest źrodłem przerwań NMI.

ANTIC jest jedynym chyba układem graficznym montowanym w komputerach ośmiobitowych, który zasługuje na miano mikroprocesora graficznego; dysponuje bowiem własnym, wykonywanym pięćdziesiąt razy na sekundę programem, tzw. Display List, który definiuje obraz wyświetlany przez komputer na monitorze. Na czas pobierania instrukcji tego programu, w celu zapobieżenia zakłóceniom obrazu, ANTIC wstrzymuje działanie centralnego procesora i przejmuje kontrolę nad magistralami systemu.

Szerokość generowanego obrazu określa "rejestr kontroli dostępu do pamięci" (DMACTL); może ona wynosić 0, 256, 320 lub 384 piksele trybu najwyższej rozdzielczości, czyli odpowiednio 0, 32, 40 lub 48 kolumn w trybie znakowym używanym przez systemowy edytor ekranowy.

Wysokość obrazu definiowana jest przez Display List. Wysokość ta może wahać się w zakresie od zera do 240 linii skaningowych (pikseli) trybu najwyższej rozdzielczości, czyli do 30 wierszy trybu znakowego używanego przez systemowy edytor ekranowy. Powyżej tej wartości następuje zerwanie synchronizacji pionowej.

ANTIC generuje zarówno tryby tekstowe, jak i graficzne. Tryby tekstowe wymagają zdefiniowania zestawu 64 lub 128 znaków w matrycy 8x8 pikseli, druga połowa zestawu (z całości 256 znaków) jest automatycznie generowana jako powtórzenie pierwszej z odwróceniem kolorów (czarne znaki na białym tle). Układ sprzętowo realizuje takie funkcje jak np. tłumienie znaków w inverse video (stają się niewidoczne), odwracanie kolorów (są wyświetlane jak znaki "normalne") oraz lustrzane odbicie wszystkich znaków w pionie.

Trzeba zaznaczyć, że ANTIC jest w stanie generować jedynie obraz monochromatyczny, za dodanie kolorów odpowiedzialny jest układ CTIA (w Atari 400/800) lub GTIA (w Atari 800XL i następnych).

Patrz też rejestry ANTIC-a.

Personal tools