BLiTTER

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 02:53, 21 sty 2006
CK (Dyskusja | wkład)
(dodalem Kategorie oraz info o zalazku)
← Previous diff
Wersja z dnia 15:12, 7 paź 2012
Mono (Dyskusja | wkład)
(Atari STE/Falcon - lit.)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-[[BLiTTER]] (acronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego.+Nazwa to skrót od ''BLock Image TransferrER''. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie [[CPU]] - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli [[Lynx]] oraz w komputerach Atari [[Mega ST]], [[STE]], [[Mega STE]] i [[Falcon030]].
-Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.+ 
-<br><br><br>+W [[ST]] pojawił się razem z modelem [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym [[ST]], a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa.
 + 
 +== Atari STE/Falcon ==
 + 
 +BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.
-[[BLiTTER]] operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.  
-<br> 
W jednym przebiegu może: W jednym przebiegu może:
* pobierać dane z trzech źródeł: * pobierać dane z trzech źródeł:
** Source - pamięć [[RAM]], ** Source - pamięć [[RAM]],
-** Halftone - 16 rejestrów [[BLiTTER]]'a, każdyo szerokości 16 bitów,+** Halftone - 16 rejestrów [[BLiTTER]]a, każdy o szerokości 16 bitów,
** Destination - pamięć [[RAM]], ** Destination - pamięć [[RAM]],
* rotować binarnie, * rotować binarnie,
* dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych: * dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
** 4 - pomiędzy Source i Halftone, ** 4 - pomiędzy Source i Halftone,
-** 16 - dla Source i Destiantion,+** 16 - dla Source i Destination,
** 1 - dla Source i Mask) ** 1 - dla Source i Mask)
* maskować, * maskować,
* oraz zapisywać wynik (Destination). * oraz zapisywać wynik (Destination).
-<br> 
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination: Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:
Linia 36: Linia 37:
* NOT Source OR NOT Destination * NOT Source OR NOT Destination
* 1 * 1
- 
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone: Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:
Linia 42: Linia 42:
* Halftone * Halftone
* Source * Source
-* Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indexem dla rejestru Halftone)+* Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)
- +
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask
* Source AND Mask * Source AND Mask
 +[[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[ST RAM]] i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał [[DMA]].
-[[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]], również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości moze być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.+Przykładowo może:
-<br>+* zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum 512]]!
-Przykładowo moze:+
-* zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]'a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum512|Spectrum512]]!+
* odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] * odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]]
-* wysyłać/odbierać dane z [[DSP]] poprzez [[Hostport]]+* wysyłać/odbierać dane z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Procesor_sygna%C5%82owy DSP] poprzez [[Hostport]]
* wysyłać/odbierać dane z dysku IDE * wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
-Ray/tscc zatrudnił [[BLiTTER]] do cieniowania Gouraud'a.+== Ciekawostki ==
-<br>+ 
-Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P+[http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm Ray/tscc] wykorzystał [[BLiTTER]] do cieniowania Gourauda. Co zostało wykorzystane w demie [[Beams]].
-<br><br>+ 
 +Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.
 + 
 +==Zobacz też==
 +* [[Rejestry BLiTTER-a]]
-W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega_ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987.+==Ciekawe linki==
-<br><br>+
-Ciekawe linki:+* http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php
-<br>+* http://alive.atari.org/alive6/ste3.php
-http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php+* http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm
-<br>+* http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm
-http://alive.atari.org/alive6/ste3.php+
-<br>+
-http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm+
-<br>+
-http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm+
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Atari ST]] [[Kategoria:Atari ST]]
 +[[Kategoria:Atari - Konsole]]

Wersja z dnia 15:12, 7 paź 2012

Nazwa to skrót od BLock Image TransferrER. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie CPU - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli Lynx oraz w komputerach Atari Mega ST, STE, Mega STE i Falcon030.

W ST pojawił się razem z modelem Mega ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym ST, a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa.

Spis treści

Atari STE/Falcon

BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.

W jednym przebiegu może:

  • pobierać dane z trzech źródeł:
    • Source - pamięć RAM,
    • Halftone - 16 rejestrów BLiTTERa, każdy o szerokości 16 bitów,
    • Destination - pamięć RAM,
  • rotować binarnie,
  • dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
    • 4 - pomiędzy Source i Halftone,
    • 16 - dla Source i Destination,
    • 1 - dla Source i Mask)
  • maskować,
  • oraz zapisywać wynik (Destination).

Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:

  • 0
  • Source AND Destination
  • Source AND NOT Destination
  • Source
  • NOT Source AND Destination
  • Destination
  • Source XOR Destination
  • Source OR Destination
  • NOT Source AND NOT Destination
  • NOT Source XOR Destination
  • NOT Destination
  • Source OR NOT Destination
  • NOT Source
  • NOT Source OR Destination
  • NOT Source OR NOT Destination
  • 1

Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:

  • 1
  • Halftone
  • Source
  • Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)

Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask

  • Source AND Mask

BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci ST RAM i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.

Przykładowo może:

  • zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum 512!
  • odbierać dane z portu Cartridge
  • wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
  • wysyłać/odbierać dane z dysku IDE

Ciekawostki

Ray/tscc wykorzystał BLiTTER do cieniowania Gourauda. Co zostało wykorzystane w demie Beams.

Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.

Zobacz też

Ciekawe linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools