BLiTTER

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 20:57, 23 lut 2006
Vulgar (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
CK (Dyskusja | wkład)
(Zobacz też)
Linia 1: Linia 1:
-[[BLiTTER]] (akronim od ''BLock Image TransferrER'') jest to specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.+Nazwa to skrót od ''BLock Image TransferrER''. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie [[CPU]] - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli [[Lynx]] oraz w komputerach Atari [[Mega ST]], [[STE]], [[Mega STE]] i [[Falcon030]].
 +W [[ST]] pojawił się razem z modelem [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym [[ST]], a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa.
 +== Atari STE/Falcon ==
-[[BLiTTER]] operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. +BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.
W jednym przebiegu może: W jednym przebiegu może:
Linia 13: Linia 15:
* dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych: * dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
** 4 - pomiędzy Source i Halftone, ** 4 - pomiędzy Source i Halftone,
-** 16 - dla Source i Destiantion,+** 16 - dla Source i Destination,
** 1 - dla Source i Mask) ** 1 - dla Source i Mask)
* maskować, * maskować,
Linia 45: Linia 47:
* Source AND Mask * Source AND Mask
-[[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]] (wliczając w to pamięć [[ALT-RAM]]), również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.+[[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[ST RAM]] i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał [[DMA]].
Przykładowo może: Przykładowo może:
-* zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum512|Spectrum512]]!+* zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum 512]]!
* odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] * odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]]
-* wysyłać/odbierać dane z [[DSP]] poprzez [[Hostport]]+* wysyłać/odbierać dane z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Procesor_sygna%C5%82owy DSP] poprzez [[Hostport]]
* wysyłać/odbierać dane z dysku IDE * wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
-Ray/tscc zatrudnił [[BLiTTER]] do cieniowania Gourauda.+== Ciekawostki ==
 + 
 +[http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm Ray/tscc] wykorzystał [[BLiTTER]] do cieniowania Gourauda. Co zostało wykorzystane w demie [[Beams]].
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P. Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.
-W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również we wszystkich [[ST]] wyprodukowanych po 1987 roku, mają wolne miejsce na płycie głównej.+==Zobacz też==
 +* [[Rejestry BLiTTER-a]]
 +* [[Mapa pamięci Atari 16/32bit]]
==Ciekawe linki== ==Ciekawe linki==
Linia 68: Linia 74:
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Atari ST]] [[Kategoria:Atari ST]]
 +[[Kategoria:Atari - Konsole]]
 +[[Kategoria:Programowanie Atari 16/32-bit]]

Aktualna wersja

Nazwa to skrót od BLock Image TransferrER. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Jego zadaniem jest odciążenie CPU - procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli Lynx oraz w komputerach Atari Mega ST, STE, Mega STE i Falcon030.

W ST pojawił się razem z modelem Mega ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również w każdym ST, a wszystkie płyty główne wyprodukowane po roku 1987 mają miejsce do wlutowania BLiTTERa.

Spis treści

Atari STE/Falcon

BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.

W jednym przebiegu może:

  • pobierać dane z trzech źródeł:
    • Source - pamięć RAM,
    • Halftone - 16 rejestrów BLiTTERa, każdy o szerokości 16 bitów,
    • Destination - pamięć RAM,
  • rotować binarnie,
  • dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
    • 4 - pomiędzy Source i Halftone,
    • 16 - dla Source i Destination,
    • 1 - dla Source i Mask)
  • maskować,
  • oraz zapisywać wynik (Destination).

Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:

  • 0
  • Source AND Destination
  • Source AND NOT Destination
  • Source
  • NOT Source AND Destination
  • Destination
  • Source XOR Destination
  • Source OR Destination
  • NOT Source AND NOT Destination
  • NOT Source XOR Destination
  • NOT Destination
  • Source OR NOT Destination
  • NOT Source
  • NOT Source OR Destination
  • NOT Source OR NOT Destination
  • 1

Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:

  • 1
  • Halftone
  • Source
  • Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)

Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask

  • Source AND Mask

BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci ST RAM i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.

Przykładowo może:

  • zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum 512!
  • odbierać dane z portu Cartridge
  • wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
  • wysyłać/odbierać dane z dysku IDE

Ciekawostki

Ray/tscc wykorzystał BLiTTER do cieniowania Gourauda. Co zostało wykorzystane w demie Beams.

Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.

Zobacz też

Ciekawe linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools