BLiTTER

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 02:53, 21 sty 2006
CK (Dyskusja | wkład)
(dodalem Kategorie oraz info o zalazku)
← Previous diff
Wersja z dnia 10:52, 21 sty 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-[[BLiTTER]] (acronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego.+[[BLiTTER]] (akronim od ''BLock Image TransferrER'') jest to specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.
-Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.+
-<br><br><br>+
[[BLiTTER]] operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. [[BLiTTER]] operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.
-<br>+ 
W jednym przebiegu może: W jednym przebiegu może:
* pobierać dane z trzech źródeł: * pobierać dane z trzech źródeł:
** Source - pamięć [[RAM]], ** Source - pamięć [[RAM]],
-** Halftone - 16 rejestrów [[BLiTTER]]'a, każdyo szerokości 16 bitów,+** Halftone - 16 rejestrów [[BLiTTER]]a, każdy o szerokości 16 bitów,
** Destination - pamięć [[RAM]], ** Destination - pamięć [[RAM]],
* rotować binarnie, * rotować binarnie,
Linia 17: Linia 15:
* maskować, * maskować,
* oraz zapisywać wynik (Destination). * oraz zapisywać wynik (Destination).
-<br> 
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination: Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:
Linia 36: Linia 33:
* NOT Source OR NOT Destination * NOT Source OR NOT Destination
* 1 * 1
- 
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone: Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:
Linia 42: Linia 38:
* Halftone * Halftone
* Source * Source
-* Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indexem dla rejestru Halftone)+* Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)
- +
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask
* Source AND Mask * Source AND Mask
 +[[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]], również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.
-[[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]], również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości moze być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.+Przykładowo może:
-<br>+* zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum512|Spectrum512]]!
-Przykładowo moze:+
-* zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]'a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum512|Spectrum512]]!+
* odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] * odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]]
* wysyłać/odbierać dane z [[DSP]] poprzez [[Hostport]] * wysyłać/odbierać dane z [[DSP]] poprzez [[Hostport]]
* wysyłać/odbierać dane z dysku IDE * wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
-Ray/tscc zatrudnił [[BLiTTER]] do cieniowania Gouraud'a.+Ray/tscc zatrudnił [[BLiTTER]] do cieniowania Gourauda.
-<br>+ 
-Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P+Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.
-<br><br>+
W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega_ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega_ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987.
-<br><br> 
-Ciekawe linki:+==Ciekawe linki==
-<br>+ 
-http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php+* http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php
-<br>+* http://alive.atari.org/alive6/ste3.php
-http://alive.atari.org/alive6/ste3.php+* http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm
-<br>+* http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm
-http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm+
-<br>+
-http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm+
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Atari ST]] [[Kategoria:Atari ST]]

Wersja z dnia 10:52, 21 sty 2006

BLiTTER (akronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.

BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.

W jednym przebiegu może:

  • pobierać dane z trzech źródeł:
    • Source - pamięć RAM,
    • Halftone - 16 rejestrów BLiTTERa, każdy o szerokości 16 bitów,
    • Destination - pamięć RAM,
  • rotować binarnie,
  • dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
    • 4 - pomiędzy Source i Halftone,
    • 16 - dla Source i Destiantion,
    • 1 - dla Source i Mask)
  • maskować,
  • oraz zapisywać wynik (Destination).

Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:

  • 0
  • Source AND Destination
  • Source AND NOT Destination
  • Source
  • NOT Source AND Destination
  • Destination
  • Source XOR Destination
  • Source OR Destination
  • NOT Source AND NOT Destination
  • NOT Source XOR Destination
  • NOT Destination
  • Source OR NOT Destination
  • NOT Source
  • NOT Source OR Destination
  • NOT Source OR NOT Destination
  • 1

Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:

  • 1
  • Halftone
  • Source
  • Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)

Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask

  • Source AND Mask

BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci RAM, również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.

Przykładowo może:

  • zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum512!
  • odbierać dane z portu Cartridge
  • wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
  • wysyłać/odbierać dane z dysku IDE

Ray/tscc zatrudnił BLiTTER do cieniowania Gourauda.

Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.

W ST pojawił się razem z Mega_ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987.

Ciekawe linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools