BLiTTER

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 11:04, 21 sty 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 01:31, 22 sty 2006
CK (Dyskusja | wkład)
(dodalem info o ALT-RAM)
Next diff →
Linia 43: Linia 43:
* Source AND Mask * Source AND Mask
-[[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]], również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.+[[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]] (wliczając w to pamięć [[ALT-RAM]]), również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.
Przykładowo może: Przykładowo może:

Wersja z dnia 01:31, 22 sty 2006

BLiTTER (akronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.

BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.

W jednym przebiegu może:

  • pobierać dane z trzech źródeł:
    • Source - pamięć RAM,
    • Halftone - 16 rejestrów BLiTTERa, każdy o szerokości 16 bitów,
    • Destination - pamięć RAM,
  • rotować binarnie,
  • dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
    • 4 - pomiędzy Source i Halftone,
    • 16 - dla Source i Destiantion,
    • 1 - dla Source i Mask)
  • maskować,
  • oraz zapisywać wynik (Destination).

Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:

  • 0
  • Source AND Destination
  • Source AND NOT Destination
  • Source
  • NOT Source AND Destination
  • Destination
  • Source XOR Destination
  • Source OR Destination
  • NOT Source AND NOT Destination
  • NOT Source XOR Destination
  • NOT Destination
  • Source OR NOT Destination
  • NOT Source
  • NOT Source OR Destination
  • NOT Source OR NOT Destination
  • 1

Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:

  • 1
  • Halftone
  • Source
  • Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)

Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask

  • Source AND Mask

BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci RAM (wliczając w to pamięć ALT-RAM), również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.

Przykładowo może:

  • zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum512!
  • odbierać dane z portu Cartridge
  • wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
  • wysyłać/odbierać dane z dysku IDE

Ray/tscc zatrudnił BLiTTER do cieniowania Gourauda.

Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.

W ST pojawił się razem z Mega ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987.

Ciekawe linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools