Calamus

From Atariki

Revision as of 14:25, 17 paź 2006; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Jeden z najlepszych programów typu DTP na Atari ST/TT/Falcon/klony. Powstał w firmie DMC, od początku promując nowe podejście do tematu.

Grafika:calamus.png

Znane wersje

Obecne wersje Calamusa są tworzone przez firmę Invers Software [1], występuje praktycznie w sprzedaży tylko wersja SL 2003 oraz SL2006, które są dostępne na platformy:

  • Atari ST/TT/Falcon/klony;
  • PC (wersja SL2003 z wbudowanym emulatorem ST, wersja SL2006 podobnie);
  • Mac (z systemem MagicMac).

Wszystkie te wersje są oparte o wersję atarowską. Znane wersje Calamusa to:

  • 1.09 - jedna z pierwszych publicznych wersji, oferowała jedynie obraz monochromatyczny. Ciekawostką była wersja polska (Karen), niestety jedyna w pełni działająca w naszym języku;
  • S - niejako okrojona wersja SL, bez jego wszystkich modułów, nieco inna budowa. Praktycznie - taki "SL dla ubogich";
  • SL - podstawowa i stale rozwijana wersja programu, w pełni funkcjonalna, wymaga minimum 4 MB pamięci RAM na komputerach Atari (na innych - nieco więcej ;) );

IMG

Wersje robione przez IMG, zanim prawa odkupił invers, uważane przez znawców za kompletnie nieudane:

  • Calamus 95 - zaczęty projekt jeszcze przez DMC, ma sporo błędów, Win95;
  • CalamusNT - jak nazwa wskazuje, pod WinNT. O ile wiadomo - całkowicie przepisano jądro programu, zmieniono funkcjonalność, kompletna klapa;
  • IMG Calamus - próba ratowania twarzy przez IMG, platforma WIN. Oprócz tego, że klapa - niewiele wiadomo na temat tej wersji...

Cechy szczególne

Cechą wyróżniającą Calamusa na tle wszystkich ówczesnych programów typu DTP jest jego pełna modułowość (szczególnie widoczna w wersjach kolorowych), dzięki czemu program mógł działać nawet na komputerach wyposażonych w małą ilość pamięci RAM. Po prostu w miarę potrzeb do pamięci dogrywano poszczególne dodatki.

Inną ciekawostką jest to, że Calamus jako pierwszy oferował pełną obsługę stron w formie skalowalnych ramek (ówczesne systemy na sztywno ustawiały pewne elementy stron), potrafi skalować dokumenty w stosunku od 0.01 do 9999% (w zależności od dokumentu), ma praktycznie nieograniczoną możliwość skalowania stosowanych zestawów znaków (na przykład nie ma problemu z zastosowaniem fontu o rozmiarze 1 metra lub większym).

Najciekawszą cechą Calamusa jest SoftRipping, opatentowana metoda skalowania dokumentu w całym trakcie składu uporządkowana na rozdzielczość urządzenia wyjściowego. Dzięki temu można zarządzać dokumentem praktycznie co do piksela (zwracając oczywiście uwagę na niedokładność monitora). Dla komputerów Atari możliwy jest pełen SoftRipping na ekran (dla większości rozdzielczości i kart graficznych także), dzięki czemu po odpowiednim powiększeniu obrazu można dokładnie obejrzeć punkt rastrowy i rozetkę, jaka wyjdzie podczas procesu druku.

Dzięki metodzie SoftRippingu możliwa do uzyskania jest jeszcze jedna opcja - niezależne ustawianie rastra druku dla każdego elementu dokumentu (nie tylko stron - jak w innych programach - ale poszczególnych ramek). Ma to wielkie znaczenie na przykład przy obróbce zdjęć będących przedrukami - można w pewien sposób usunąć morę nie tracąc znacznie rozdzielczości poprzez zmianę kształtu, gęstości lub stopnia poszczególnych punktów rastrowych dla danego obiektu.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools