Cartridge

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:02, 8 gru 2005
Piotrv (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 20:21, 4 cze 2017
Mono (Dyskusja | wkład)
(Linki - link do atari800 cart.txt)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-'''Cartridge''' (pol. '''kartridż''') to układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne. +{{grafr|Ramcart.jpg}} Lub "kartridż". Układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.
 +Oprogramowanie przechowywane w pamięciach [[ROM]] na kartridżu ma tę właściwość, że dostępne jest natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. [[DOS]]y lub języki programowania.
-Oprogramowanie przechowywane w pamięciach [[ROM]] na kartridżu ma tą ciekawą właściwość, że dostępne jest dla komputera natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej spotykaną wersją kartridża są gry rozprowadzane w tej formie. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. systemy [[DOS]] lub kompilatory.+W konsolach Atari, takich jak [[Lynx]], [[2600]], [[5200]], [[7800]] czy [[Jaguar]] kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.
 +Każdy z komputerów [[Atari 8-bit]] miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.
-W konsolach Atari, takich jak [[Lynx]], [[2600]], [[5200]], [[7800]], [[XEGS]] kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.+Komputery serii [[ST]] wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe.
 +== Linki ==
 +* [[Gniazdo cartridge'a]]
 +* [[Cartridge (mapa pamięci)]]
 +* [[Supercartridge]]
 +* [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/acarts.html Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca]
 +* [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/acarts2.html RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena]
 +* [https://sourceforge.net/p/atari800/source/ci/master/tree/DOC/cart.txt Informacje nt. kartridżów emulowanych przez Atari800]
-Każdy z komputerów [[Atari 8-bit]] miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.+[[Kategoria:Glosariusz]]

Wersja z dnia 20:21, 4 cze 2017

Grafika:Ramcart.jpg

Lub "kartridż". Układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.

Oprogramowanie przechowywane w pamięciach ROM na kartridżu ma tę właściwość, że dostępne jest natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. DOSy lub języki programowania.

W konsolach Atari, takich jak Lynx, 2600, 5200, 7800 czy Jaguar kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.

Każdy z komputerów Atari 8-bit miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.

Komputery serii ST wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe.

Linki

Personal tools