D2D

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 09:01, 29 gru 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
KMK (Dyskusja | wkład)

Linia 1: Linia 1:
-Napisany przez [[KMK]], eksperymentalny program na ośmiobitowe Atari do odtwarzania sampli z plików zapisanych pod DOS-em na twardym dysku. Najchętniej działa ze [[SpartaDOS X]] na komputerach [[XL]] lub [[XE]] z co najmniej 128k pamięci RAM (DOS trzeba skonfigurować w trybie USE BANKED). Program zasadniczo wymaga też procesora [[65C816]], ale istnieje starsza wersja przeportowana na [[6502]] przez [[Lizard]]a.+{{grafr|D2d-menu.png}}
 + 
 +Napisany przez [[KMK]], eksperymentalny program na ośmiobitowe Atari do odtwarzania sampli z plików zapisanych pod DOS-em na twardym dysku. Najchętniej działa ze [[SpartaDOS X]] na komputerach [[XL]] lub [[XE]] z co najmniej 128k pamięci RAM (DOS trzeba skonfigurować w trybie USE BANKED). Wersja 0.5 (starsza) wymaga procesora [[65C816]], nowsza (od 0.6) działa też na [[6502]].
 + 
 +== Charakterystyka ==
W bieżącej wersji program jest w stanie odtwarzać zarówno zwykłe sample (tzw. RAW-y) jak i pliki *.WAV. W każdym przypadku plik do odtworzenia musi zawierać próbki ośmiobitowe, mono, bez znaku. Przewaga pliku *.WAV nad "gołym" samplem jest tylko taka, że program odczytuje żądane parametry odtwarzania z nagłówka pliku i automatycznie wybiera je jako domyślne. Wielkość sampla do odtworzenia jest ograniczona tylko maksymalną wielkością pliku, jaki da się zapisać na dysku małego Atari - w chwili obecnej jest to 16 MB. W bieżącej wersji program jest w stanie odtwarzać zarówno zwykłe sample (tzw. RAW-y) jak i pliki *.WAV. W każdym przypadku plik do odtworzenia musi zawierać próbki ośmiobitowe, mono, bez znaku. Przewaga pliku *.WAV nad "gołym" samplem jest tylko taka, że program odczytuje żądane parametry odtwarzania z nagłówka pliku i automatycznie wybiera je jako domyślne. Wielkość sampla do odtworzenia jest ograniczona tylko maksymalną wielkością pliku, jaki da się zapisać na dysku małego Atari - w chwili obecnej jest to 16 MB.
Linia 10: Linia 14:
* na [[Covox|Covoksie]] * na [[Covox|Covoksie]]
-Przy zastosowaniu [[KMK/JŻ IDE]], szybkiego dysku (np. Toshiba MK2103MAV) i partycji z 256-bajtowymi sektorami program pozwala na odtwarzanie ośmiobitowych sampli w pierwszym trybie (czyli z konwersją w locie na 4 bity) z częstotliwością 12-16 kHz. Jest nadzieja, że na "nowym" filesystemie SPartaDOS X 4.39, który jest szybszy od starego o około 1,5 raza, parametry odtwarzania polepszą się na tyle, żeby można było osiągnąć 22 kHz.+Przy zastosowaniu [[KMK/JŻ IDE]], szybkiego dysku (np. Toshiba MK2103MAV) i partycji z 256-bajtowymi sektorami program pozwala na odtwarzanie ośmiobitowych sampli w pierwszym trybie (czyli z konwersją w locie na 4 bity) z częstotliwością 12-16 kHz. Przy systemie plików z 512-bajtowymi sektorami te parametry są nieco lepsze - 16 kHz osiąga się w trybie z konwersją "w locie" do 6 bitów, a na Covoksie - 22 kHz.
 + 
 +== Linia poleceń ==
 + 
 +Od wersji 1.2 parametry programu można nadawać z linii poleceń, podanie parametru "/?" powoduje wyświetlenie spisu dostępnych opcji i przełączników, jak to widać na obrazku poniżej:
 + 
 +[[Grafika:D2d-cmdline.png]]
 + 
 +Linia poleceń działa pod [[SpartaDOS]] (i zgodnym z nim pod tym względem [[DOS XL]]). Możliwe jest też podanie programowi "playlisty", czyli pliku tekstowego zawierającego listę plików WAV przeznaczonych do odtworzenia.
 + 
 +== VBXE ==
 + 
 +Od wersji 1.5 program podczas odtwarzania sampli wyświetla na ekranie efekt przypominający nieco wykres generowany przez oscyloskop. Na "gołych" komputerach ten wykres jest pionowy, generowany przy użyciu [[PMG]], natomiast na komputerach z [[VBXE]] - poziomy, rysowany blitterem VBXE. Dzięki temu, że blitter może pracować "w tle", wyrysowanie oscyloskopu o wymiarach 256x128 pikseli zajmuje tylko 66 cykli [[6502]] na [[ramka|ramkę]].
== Wady programu == == Wady programu ==
-Istotną wadą D2D jest słyszalna niestabilność dźwięku wynikająca głównie z nieregularności występowania zegarowych przerwań [[IRQ]] układu POKEY - liczniki te nie mają "samowyzwalacza", po zliczeniu do zera muszą być uruchamiane na nowo przez procedurę przerwania. Skutkuje to kumulowaniem się opóźnień mających źrodło w różnym czasie wykonywania się różnych rozkazów 6502 (jak wiadomo, przerwanie może być obsłużone dopiero po zakończeniu wykonywania pojedynczego rozkazu, w związku z czym tzw. ''interrupt latency'' waha się w zakresie od 0 do 7 cykli maszynowych), a to z kolei daje efekt słyszalnego "pływania" dźwięku w zalezności od tego, co komputer w danej chwili, poza odtwarzaniem sampla, robi: czyta dane z dysku, czy czeka na zwolnienie się następnego bufora.+Istotną wadą początkowych wersji D2D jest słyszalna niestabilność dźwięku wynikająca z błędu popełnionego przez autora w procedurze obsługi przerwania. Zostało to poprawione w wersji 0.6.
==Download== ==Download==
-* [http://drac030.krap.pl/d2d.arc D2D v.0.5]+* [http://drac030.krap.pl/pl-kmkjz-pliki.php D2D na stronie autora]
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Programy użytkowe]] [[Kategoria:Programy użytkowe]]
[[Kategoria:Polskie programy]] [[Kategoria:Polskie programy]]
 +[[Kategoria:VBXE]]

Aktualna wersja

Grafika:D2d-menu.png

Napisany przez KMK, eksperymentalny program na ośmiobitowe Atari do odtwarzania sampli z plików zapisanych pod DOS-em na twardym dysku. Najchętniej działa ze SpartaDOS X na komputerach XL lub XE z co najmniej 128k pamięci RAM (DOS trzeba skonfigurować w trybie USE BANKED). Wersja 0.5 (starsza) wymaga procesora 65C816, nowsza (od 0.6) działa też na 6502.

Spis treści

Charakterystyka

W bieżącej wersji program jest w stanie odtwarzać zarówno zwykłe sample (tzw. RAW-y) jak i pliki *.WAV. W każdym przypadku plik do odtworzenia musi zawierać próbki ośmiobitowe, mono, bez znaku. Przewaga pliku *.WAV nad "gołym" samplem jest tylko taka, że program odczytuje żądane parametry odtwarzania z nagłówka pliku i automatycznie wybiera je jako domyślne. Wielkość sampla do odtworzenia jest ograniczona tylko maksymalną wielkością pliku, jaki da się zapisać na dysku małego Atari - w chwili obecnej jest to 16 MB.

Program ma kilka trybów odtwarzania:

  • na POKEY-u, z konwersją dokonywaną "w locie" z próbek ośmiobitowych na czterobitowe.
  • na POKEY-u, z konwersją do pięciu bitów (jest mniej szumów, ale komputer jest bardziej obciążony)
  • na POKEY-u z konwersją do sześciu bitów (obciążenie procesora jest jeszcze większe przy wątpliwej poprawie jakości)
  • na Covoksie

Przy zastosowaniu KMK/JŻ IDE, szybkiego dysku (np. Toshiba MK2103MAV) i partycji z 256-bajtowymi sektorami program pozwala na odtwarzanie ośmiobitowych sampli w pierwszym trybie (czyli z konwersją w locie na 4 bity) z częstotliwością 12-16 kHz. Przy systemie plików z 512-bajtowymi sektorami te parametry są nieco lepsze - 16 kHz osiąga się w trybie z konwersją "w locie" do 6 bitów, a na Covoksie - 22 kHz.

Linia poleceń

Od wersji 1.2 parametry programu można nadawać z linii poleceń, podanie parametru "/?" powoduje wyświetlenie spisu dostępnych opcji i przełączników, jak to widać na obrazku poniżej:

Grafika:D2d-cmdline.png

Linia poleceń działa pod SpartaDOS (i zgodnym z nim pod tym względem DOS XL). Możliwe jest też podanie programowi "playlisty", czyli pliku tekstowego zawierającego listę plików WAV przeznaczonych do odtworzenia.

VBXE

Od wersji 1.5 program podczas odtwarzania sampli wyświetla na ekranie efekt przypominający nieco wykres generowany przez oscyloskop. Na "gołych" komputerach ten wykres jest pionowy, generowany przy użyciu PMG, natomiast na komputerach z VBXE - poziomy, rysowany blitterem VBXE. Dzięki temu, że blitter może pracować "w tle", wyrysowanie oscyloskopu o wymiarach 256x128 pikseli zajmuje tylko 66 cykli 6502 na ramkę.

Wady programu

Istotną wadą początkowych wersji D2D jest słyszalna niestabilność dźwięku wynikająca z błędu popełnionego przez autora w procedurze obsługi przerwania. Zostało to poprawione w wersji 0.6.

Download

Personal tools