DRM (format pliku)

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 12:42, 8 mar 2013
Mono (Dyskusja | wkład)
(linki)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(Linki - digidrum i microrhythm)
Linia 1: Linia 1:
{{SDP}} {{SDP}}
-Format modułu muzycznego obsługiwany przez program [[Automat Perkusyjny]] w wersji 4.10 oraz (w nieco zmodyfikowanej wersji) [[Chaos Drums]] w wersji 1.3.+Format modułu muzycznego obsługiwany przez programy:
 +* [[Automat Perkusyjny]] w wersji 4.10,
 +* [[Atari Drum Machine]] w wersji 3.3,
 +* [[Chaos Drums]] w wersji 1.3 (nieco zmodyfikowany format).
 + 
<table border=1> <table border=1>
Linia 63: Linia 67:
* 5: 0 * 5: 0
* 6: +1 * 6: +1
 +
 +=== Metrum ===
 +
 +Metrum jest w pliku reprezentowane, jako konkretna długość patternu. Metrum 3/4 to pattern o 12 pozycjach, zaś 4/4 - o 16.
=== Pattern === === Pattern ===
-Do pliku zapisywane jest zawsze 100 pełnych patternów niezależnie od wybranego metrum.+Do pliku zapisywane jest zawsze 100 pełnych patternów.
-Pattern złożony jest zawsze z 16 bajtów, które definiują kolejne pozycje w patternie:+Pattern złożony jest zawsze z 16 bajtów (niezależnie od wybranego metrum), które definiują kolejne pozycje w patternie:
* $HL - gdzie L to instrument grany na 1 kanale, H to instrument grany na 2 kanale. * $HL - gdzie L to instrument grany na 1 kanale, H to instrument grany na 2 kanale.
Linia 91: Linia 99:
=== Uwagi === === Uwagi ===
-1. Utwór przykładowy nie jest zapisywany przez Automat Perkusyjne do pliku w poprawnej postaci (ma niewłaściwą ilość wolnych pozycji w songu i urwaną definicję songu).+1. Utwór demonstracyjny nie jest zapisywany przez Automat Perkusyjny do pliku w poprawnej postaci (ma niewłaściwą ilość wolnych pozycji w songu i urwaną definicję songu).
-2. Format Chaos Drums jest identyczny z formatem Automatu Perkusyjnego. Różni się jedynie w dwóch szczegółach:+2. Format Chaos Drums jest niemal identyczny z formatem Automatu Perkusyjnego i Atari Drum Machine. Różni się jedynie w dwóch szczegółach:
-* Nie zapisuje Sygnatury pliku $00 $00 $FF $FF,+* Nie zapisuje sygnatury pliku $00 $00 $FF $FF,
* Zamiast instrumentu rimshot używany jest cowbell. * Zamiast instrumentu rimshot używany jest cowbell.
 +
 +=== Ciekawostki ===
 +
 +1. Sample Bass Drum (1), Snare Drum (2), Middle Tom (3), Low Tom (4) oraz Clap (8) są identyczne, jak w Atari Digi-Drum.
 +
 +2. Nazwy instrumentów Low Tom i Middle Tom są w Atari Digi-Drum zamienione miejscami.
 +
=== Linki === === Linki ===
* [[Automat Perkusyjny]] * [[Automat Perkusyjny]]
 +* [[Atari Drum Machine]]
 +* [[Chaos Drums]]
 +* [[Atari Digi-Drum]]
 +* [[Atari MicroRhythm]]
[[Kategoria: Formaty plików]] [[Kategoria: Formaty plików]]

Aktualna wersja

Format modułu muzycznego obsługiwany przez programy:


offsetdługośćopis
$0000$0004Sygnatura: $00 $00 $FF $FF
$0004$0001Tempo
$0005$0001Barwa
$0006$0640Definicje patternów (100*16)
$0646$0064Długości patternów
$06AA$0002Ilość wolnych pozycji w songu (max 500 kiedy song jest pusty) zapisana jako LSB-MSB
$06AC...Definicja songu


Spis treści

Tempo

Liczba zapisana w pliku a wyznaczająca tempo określa ilość uderzeń na minutę (bpm). Wylicza się ją wg wzoru:

         1475
bpm = -----------
       wartość+1

Wg programu kolejnym wartościom odpowiadają tempa:

  • 34: 44
  • 33: 45
  • 32: 46
  • 31: 48
  • 30: 50
  • 29: 52
  • 28: 54
  • 27: 56
  • 26: 58
  • 25: 60
  • 24: 62
  • 23: 64
  • 22: 66
  • 21: 70
  • 20: 74
  • 19: 78
  • 18: 82
  • 17: 88
  • 16: 92
  • 15: 100
  • 14: 108
  • 13: 115
  • 12: 125 bpm
  • 11: 136
  • 10: 150
  • 9: 176
  • 8: 188
  • 7: 214
  • 6: 248
  • 5: 296

Barwa

Barwa instrumentów oznaczana jest wartościami:

  • 4: -1
  • 5: 0
  • 6: +1

Metrum

Metrum jest w pliku reprezentowane, jako konkretna długość patternu. Metrum 3/4 to pattern o 12 pozycjach, zaś 4/4 - o 16.

Pattern

Do pliku zapisywane jest zawsze 100 pełnych patternów.

Pattern złożony jest zawsze z 16 bajtów (niezależnie od wybranego metrum), które definiują kolejne pozycje w patternie:

  • $HL - gdzie L to instrument grany na 1 kanale, H to instrument grany na 2 kanale.

Kolejne cyfry odpowiadają instrumentom:

  • 1 - bass drum
  • 2 - snare drum
  • 3 - middle tom
  • 4 - low tom
  • 5 - rimshot (lub cowbell w Chaos Drums)
  • 6 - hi-hat closed
  • 7 - hi-hat open
  • 8 - clap

0 oznacza, że na danym kanale nie odgrywany jest żaden instrument.

Song

Definicja songu składa się z kolejno zapisanych numerów patternów (0..99). Całość zakończona jest bajtem o wartości $FF.

Uwagi

1. Utwór demonstracyjny nie jest zapisywany przez Automat Perkusyjny do pliku w poprawnej postaci (ma niewłaściwą ilość wolnych pozycji w songu i urwaną definicję songu).

2. Format Chaos Drums jest niemal identyczny z formatem Automatu Perkusyjnego i Atari Drum Machine. Różni się jedynie w dwóch szczegółach:

  • Nie zapisuje sygnatury pliku $00 $00 $FF $FF,
  • Zamiast instrumentu rimshot używany jest cowbell.

Ciekawostki

1. Sample Bass Drum (1), Snare Drum (2), Middle Tom (3), Low Tom (4) oraz Clap (8) są identyczne, jak w Atari Digi-Drum.

2. Nazwy instrumentów Low Tom i Middle Tom są w Atari Digi-Drum zamienione miejscami.


Linki

Personal tools