Defender

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 10:56, 24 maj 2007
Sikor (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Krótki (Dyskusja | wkład)
(+prototyp Colburna)
Linia 1: Linia 1:
{{Grafr|Defender.gif}} {{Grafr|Defender.gif}}
-Jest to hit znany z automatów, wyprodukowany na początku lat 80. XX w. przez firmę Williams Electronics. Istnieje wersja zarówno na [[atari 8-bit|Atari XL/XE]], [[ST|Atari ST]], jak i na konsolę [[Atari 2600|Atari 2600]]. Ciekawostka jest fakt, że są co najmniej dwie wersje dla ośmiobitowego Atari (dyskowa i cartridge), różniące się nieznacznie grafiką. Wersja cartridge wygląda prawie w 100% tak samo, jak wersja automatowa.+Jest to hit znany z automatów, wyprodukowany na początku lat 80. XX w. przez firmę Williams Electronics. Istnieje wersja zarówno na [[Atari 8-bit]], [[ST|Atari ST]], jak i na konsole [[2600|Atari 2600]], [[5200|Atari 5200]] a także [[Jaguar]]a.
== Opis ekranu == == Opis ekranu ==
-Niniejszy opis oparty został o wersję dla Atari XL/XE.+Niniejszy opis oparty został na wersji dla Atari XL/XE.
Ekran został podzielony na dwie zasadnicze części: górną informacyjną oraz dolną, właściwą dla gry. W części górnej znajdują się następujące elementy: Ekran został podzielony na dwie zasadnicze części: górną informacyjną oraz dolną, właściwą dla gry. W części górnej znajdują się następujące elementy:
* ilość statków gracza (po lewej stronie gracz numer 1, po prawej - gracz numer 2, jeśli uruchomiono grę dla dwóch graczy); * ilość statków gracza (po lewej stronie gracz numer 1, po prawej - gracz numer 2, jeśli uruchomiono grę dla dwóch graczy);
Linia 12: Linia 12:
Wersja ekranu dla Atari ST jest zasadniczo taka sama, jak dla Atari XL/XE. Wersja ekranu dla Atari ST jest zasadniczo taka sama, jak dla Atari XL/XE.
 +
Dla Atari 2600 u góry ekranu mamy radar, część środkowa jest zasadniczą częścią gry, a u dołu mamy informacje o punktach, liczbie bomb i liczbie statków. Dla Atari 2600 u góry ekranu mamy radar, część środkowa jest zasadniczą częścią gry, a u dołu mamy informacje o punktach, liczbie bomb i liczbie statków.
Linia 27: Linia 28:
Po stracie wszystkich ludzi na planecie gra przenosi się w kosmos (nie ma powierzchni planety). Po stracie wszystkich ludzi na planecie gra przenosi się w kosmos (nie ma powierzchni planety).
-== Dodatkowe uwagi do wersji dla konsoli A2600 ==+== Dodatkowe uwagi do wersji dla konsoli Atari 2600 ==
{{grafl|Defender2600.gif}} {{grafl|Defender2600.gif}}
-Właściwie wersja gry na Atari 2600 wydaje się ubogą naśladowniczką oryginału, szczególnie pod względem graficznym (proszę spojrzeć na zrzuty ekranu). Jednak, jak okazało się w 1987 roku - i na konsolę o tak małej pojemności pamięci RAM można zrobić prawie wierną kopię Defendera. Dla odróżnienia od wersji wydanej w 1981 roku nazwano go po prostu [[Defender II]].+Właściwie wersja gry na Atari 2600 wydaje się ubogą naśladowniczką oryginału, szczególnie pod względem graficznym (proszę spojrzeć na zrzuty ekranu). Jednak, jak okazało się w 1984 roku - i na konsolę o tak małej pojemności pamięci RAM można zrobić prawie wierną kopię Defendera. Wtedy to skonwertowano na 2600-tkę kontynuację "Defendera", czyli "[[Stargate]]".
-Jak wiele gier z tamtego okresu dla Atari 2600 - istnieje kilka różnych wersji językowych Defendera. Ciekawostką jest fakt, że w zależności od roku wydania i wersji - istnieją drobne różnice w kolorystyce gry.+ 
 +== Dodatkowe uwagi do wersji dla Jaguara ==
 + 
 +Wersja dla Jaguara nosi nazwe ''[[Defender 2000]]''. Zawarte są trzy gry: Defender CLASSIC, PLUS oraz 2000.
 + 
 +== Defender Rev 0 ==
 +W 2013 roku [[Curt Vendel]] odnalazł w swoich archiwach kod źródłowy wczesnej wersji Defendera dla Atari 8-bit z sierpnia 1982.[http://www.atariage.com/forums/topic/210244-source-code-palooza/] Wersja ta, autorstwa [[Michael Colburn|Michaela Colburna]], jest zupełnie inna od później wydanej.
==Linki== ==Linki==
Linia 36: Linia 43:
* [http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=1685 defender na stronie fandala] * [http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=1685 defender na stronie fandala]
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Williams_Electronics Williams Electronics, Inc w angielskiej wikipedii] * [http://en.wikipedia.org/wiki/Williams_Electronics Williams Electronics, Inc w angielskiej wikipedii]
 +* [http://www.atariage.com/software_page.html?SoftwareID=2527 Defender 2000] na stronie AtariAge
==Zobacz także== ==Zobacz także==
* [[Drop Zone]] * [[Drop Zone]]
 +* [[Stargate]]
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]] [[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]]
-[[Kategoria:Atari ST]]+[[Kategoria:Gry dla Atari ST]]
[[Kategoria:Gry - konsole]] [[Kategoria:Gry - konsole]]
[[Kategoria:Gry zręcznościowe]] [[Kategoria:Gry zręcznościowe]]
 +[[Kategoria:Gry z automatów]]

Aktualna wersja

Grafika:Defender.gif

Jest to hit znany z automatów, wyprodukowany na początku lat 80. XX w. przez firmę Williams Electronics. Istnieje wersja zarówno na Atari 8-bit, Atari ST, jak i na konsole Atari 2600, Atari 5200 a także Jaguara.

Spis treści

Opis ekranu

Niniejszy opis oparty został na wersji dla Atari XL/XE. Ekran został podzielony na dwie zasadnicze części: górną informacyjną oraz dolną, właściwą dla gry. W części górnej znajdują się następujące elementy:

  • ilość statków gracza (po lewej stronie gracz numer 1, po prawej - gracz numer 2, jeśli uruchomiono grę dla dwóch graczy);
  • ilość dostępnych bomb dla odpowiedniego gracza;
  • radar, pokazujący w przekroju pozycję statku gracza i obiekty wroga;

W zasadniczej części ekranu mamy widok na wektorową powierzchnię planety oraz nasz statek i obiekty wroga.

Wersja ekranu dla Atari ST jest zasadniczo taka sama, jak dla Atari XL/XE.

Dla Atari 2600 u góry ekranu mamy radar, część środkowa jest zasadniczą częścią gry, a u dołu mamy informacje o punktach, liczbie bomb i liczbie statków.

Obsługa w wersji dla Atari XL/XE

Na stronie tytułowej za pomocą klawisza SELECT wybieramy jeden z poziomów trudności:

  • one player easy (jeden gracz, poziom łatwy)
  • one player normal (jeden gracz, poziom normalny)
  • one player hard (jeden gracz poziom ciężki)
  • two player easy/normal/hard (analogicznie dla dwu graczy)
  • demo (demonstracja gry)

Grę uruchamiamy klawiszem START. Grę obsługujemy joystickiem i klawiaturą. Za pomocą joysticka sterujemy naszym statkiem i strzelamy do wrogów (uwaga!!! Gdy pojazd obcych uniesie kolonistę, należy zestrzelić pojazd UFO, złapać kolonistę i umieścić go na powierzchni planety - dodatkowe punkty za uratowanie człowieka). Klawisz spacji wyzwala bombę (jeśli jest dostępna) niszczącą wszystkie obiekty wroga w zasięgu ekranu; Dowolny inny klawisz przenosi nas w hiperprzestrzeń (inne miejsce walki - uwaga, można wylądować w samym środku obcych!!!); Po stracie wszystkich ludzi na planecie gra przenosi się w kosmos (nie ma powierzchni planety).

Dodatkowe uwagi do wersji dla konsoli Atari 2600

Grafika:Defender2600.gif

Właściwie wersja gry na Atari 2600 wydaje się ubogą naśladowniczką oryginału, szczególnie pod względem graficznym (proszę spojrzeć na zrzuty ekranu). Jednak, jak okazało się w 1984 roku - i na konsolę o tak małej pojemności pamięci RAM można zrobić prawie wierną kopię Defendera. Wtedy to skonwertowano na 2600-tkę kontynuację "Defendera", czyli "Stargate".

Dodatkowe uwagi do wersji dla Jaguara

Wersja dla Jaguara nosi nazwe Defender 2000. Zawarte są trzy gry: Defender CLASSIC, PLUS oraz 2000.

Defender Rev 0

W 2013 roku Curt Vendel odnalazł w swoich archiwach kod źródłowy wczesnej wersji Defendera dla Atari 8-bit z sierpnia 1982.[1] Wersja ta, autorstwa Michaela Colburna, jest zupełnie inna od później wydanej.

Linki

Zobacz także


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools