Demo

From Atariki

Jump to: navigation, search

Definicja

Krótszy lub dłuższy program ukazujący możliwości komputera lub kodera (grupy scenowej), najczęściej w formie efektownej prezentacji graficzno-muzycznej.

Rodzaje dem

Istnieje co najmniej kilka odmian dem:

  • Demo - czyli ogólnie duży twór, kiedyś głównie w wersji dyskowej, teraz coraz częściej za sprawą interfejsów do twardych dysków także w wersji plikowej;
  • Megademo - popularny kiedyś zestaw luźno ze sobą skojarzonych intr, połączonych w jedną dużą produkcję; użytkownik mógł przyśpieszać pojawienie się kolejnych części poprzez wciskanie (określonych przez autorów) pewnych klawiszy. Megademo może być zarówno plikowe jak i (wielo)dyskowe. Przykładem jest seria "The TOP", "Happy Demo" czy "Wanted";
  • Intro - czyli krótszy twór, zazwyczaj nie zajmujący więcej niż 16 kB (są różne podkategorie: intro 256 bajtów/ 1 kB / 4 kB / 16 kB);
  • Slide Show (zwana też kolekcją graficzną) - jest to pokaz obrazków ułożony w mniej lub bardziej logiczną sekwencję, czasem także z muzyką czy scrollem;
  • Msx-Disk (albo: kolekcja muzyczna) - to z kolei jest pole do popisu dla konkretnego muzyka lub kilku - produkcja najczęściej (mimo ogólnej nazwy) plikowa, gdzie wybiera się z jakiegoś fajnego menu muzyczki do odsłuchania. Przykłady: seria "Voice of Silence", "Silent but Violent", "Savage", "Szpecyfik Kolekszyn";
  • Invitro, Partro - podkategoria intr, zazwyczaj dotycząca jakiegoś spotkania (copy party) - zaproszenie czy też wyniki, z komentarzem;
  • Dentro - plikowe demo, w którym efekty są samoczynnie pokazywane jeden po drugim, muzyka gra cały czas (najczęściej jest to jeden, długi utwór), a w tle jest obecny cały czas jakiś wspólny element; idea wzięła się ze sceny Amigi, na Atari było to w pewnym okresie popularne (vide dema Twarze i Cienie, Just Fancy i in.);
  • Trackmo - całodyskowe dentro, gdzie trudno rozpoznać przejścia pomiędzy kolejnymi częściami (np. AssKicker, Overmind czy Reditus);
  • Demo gry - rzadziej spotykane na 8-bitowym Atari, jego głównym celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy na daną grę i zachęcenie do jej kupna (teoretycznie...) poprzez zademonstrowanie mu jej możliwości (czasem pogrania - czyli tzw. Playable Demo). Z takich produkcji można wymienić demo "Szalone Miasto", "Sisyphos", "Miecze Valdgira", "Spy Master Multiscroll Demo", "Laser Demo", "Lemmings Intro", "Robin Wojownik Czasu", "Mortal Kombat", "Droga Wojownika preview", "Fatum - demo", "Mr. Proper", "VICKY-Demo", "Blood Fighter Demo", "Electra demo", "Technoid demo", "TANKS demo", "Puzmania Schame", "Teacher killer demo", a nawet "STOP! Gamo";
  • Fake (z ang. fake = podrabiać) - zupełnie oddzielny "gatunek" dem, ich głównym celem jest rozbawienie oglądającego poprzez różnego rodzaju gagi i aluzje do prawdziwych dem, rzeczy, sytuacji z życia czy jakiś osób; produkcja fake tylko udaje prawdziwe demo, jej autorzy nie dbają o maksymalne dopracowanie dzieła od strony technicznej i artystycznej. ;P Przykładów może być wiele: "Windows_95" i "Windows_98", "Smells like Cream", seria Róló, seria Too Hard...).

Zobacz też:

Personal tools