Duszki

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:55, 7 gru 2005
Piotrv (Dyskusja | wkład)
(Link do STE też był odwrotnie)
← Previous diff
Wersja z dnia 14:07, 7 gru 2005
Jellonek (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-''Jeśli szukasz informacji o duszkach w [[małym Atari]] lub w konsolach [[Atari 2600]] i [[Atari 5200]], zobacz [[Player/Missile Graphics]].''+''Jeśli szukasz informacji o duszkach w [[Atari 8-bit|małym Atari]] lub w konsolach [[Atari 2600]] i [[Atari 5200]], zobacz [[Player/Missile Graphics]].''
'''Duszki''' (ang. ''sprites'') to pojęcie z zakresu grafiki komputerowej, oznaczające ruchome obiekty graficzne generowane przez układ grafiki, i nakładane na obraz niezależnie od jego zawartości. Niezależność duszków od obrazu (tła) polega na tym, że można zmieniać ich wygląd, kształt oraz położenie bez konieczności zmiany zawartości ekranu. Dzięki temu uzyskujemy ruchome obiekty przy minimalnym użyciu procesora. '''Duszki''' (ang. ''sprites'') to pojęcie z zakresu grafiki komputerowej, oznaczające ruchome obiekty graficzne generowane przez układ grafiki, i nakładane na obraz niezależnie od jego zawartości. Niezależność duszków od obrazu (tła) polega na tym, że można zmieniać ich wygląd, kształt oraz położenie bez konieczności zmiany zawartości ekranu. Dzięki temu uzyskujemy ruchome obiekty przy minimalnym użyciu procesora.

Wersja z dnia 14:07, 7 gru 2005

Jeśli szukasz informacji o duszkach w małym Atari lub w konsolach Atari 2600 i Atari 5200, zobacz Player/Missile Graphics.

Duszki (ang. sprites) to pojęcie z zakresu grafiki komputerowej, oznaczające ruchome obiekty graficzne generowane przez układ grafiki, i nakładane na obraz niezależnie od jego zawartości. Niezależność duszków od obrazu (tła) polega na tym, że można zmieniać ich wygląd, kształt oraz położenie bez konieczności zmiany zawartości ekranu. Dzięki temu uzyskujemy ruchome obiekty przy minimalnym użyciu procesora.

Pierwsze układy generujące duszki zostały wynalezione w latach 70 XX wieku na potrzeby rozwijającego się rynku automatów do gier wideo, później technologia ta zawitała pod strzechy wraz z pierwszymi konsolami. Wykorzystanie duszków było wówczas jedynym sposobem uzyskania ruchomych obiektów. Jednakże z czasem moc procesorów wzrosła ta tyle, że mogły one podołać rysowaniu obiektów na ekranie (ruchome obiekty rysowane w ten sposób określa się oksymoronem duszki programowe). Z czasem duszki tworzone sprzętowo straciły rację bytu.

Zobacz też

Personal tools