FC (format pliku)

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 12:01, 26 maj 2015
Mono (Dyskusja | wkład)
(Postać skompresowana)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(Instrument - znowu arpeggio)
Linia 3: Linia 3:
== Postać nieskompresowana == == Postać nieskompresowana ==
-<table border=1>+<table border=1 cellpadding="5">
-<tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr>+<tr><td><b>offset</b></td><td><b>długość</b></td><td><b>opis</b></td></tr>
<tr><td>$0000</td><td>$0002</td><td>identyfikator: $26,$23</td></tr> <tr><td>$0000</td><td>$0002</td><td>identyfikator: $26,$23</td></tr>
<tr><td>$0002</td><td>$0001</td><td>tempo</td></tr> <tr><td>$0002</td><td>$0001</td><td>tempo</td></tr>
-<tr><td>$0003</td><td>$0100</td><td>dane tracka 1</td></tr>+<tr><td>$0003</td><td>$0100</td><td>dane tracku 1</td></tr>
-<tr><td>$0103</td><td>$0100</td><td>dane tracka 2</td></tr>+<tr><td>$0103</td><td>$0100</td><td>dane tracku 2</td></tr>
-<tr><td>$0203</td><td>$0100</td><td>dane tracka 3</td></tr>+<tr><td>$0203</td><td>$0100</td><td>dane tracku 3</td></tr>
<tr><td>$0303</td><td>$0080</td><td>dane 32 instrumentów (każdy z nich składa się z 4 bajtów)</td></tr> <tr><td>$0303</td><td>$0080</td><td>dane 32 instrumentów (każdy z nich składa się z 4 bajtów)</td></tr>
<tr><td>$0383</td><td>...</td><td>dane 64 patternów</td></tr> <tr><td>$0383</td><td>...</td><td>dane 64 patternów</td></tr>
Linia 19: Linia 19:
Znaczenie poszczególnych poleceń: Znaczenie poszczególnych poleceń:
* $00..$3F - numer patternu, * $00..$3F - numer patternu,
-* $40 xx - ustawia AUDCTL wartością xx,+* $40 xx - ustawia AUDCTL na wartość xx,
-* $8x - ustawia transpozycję dla tracka (8 jest przyjmowane, jako transpozycja "zerowa").+* $8x - ustawia transpozycję dla tracku (8 jest przyjmowane, jako transpozycja "zerowa").
* $FE - koniec songu, * $FE - koniec songu,
* $FF - zapętlenie songu. * $FF - zapętlenie songu.
Linia 37: Linia 37:
* $00: numer obwiedni ($00..$1F), * $00: numer obwiedni ($00..$1F),
* $01: zniekształcenia wpisywane do AUDCx, * $01: zniekształcenia wpisywane do AUDCx,
-* $02: głębokość efektu powstałego przez naprzemienne granie dźwięku podstawowego i podniesionego o podaną ilość półtonów,+* $02: głębokość dwupunktowego arpeggio (naprzemienne granie dźwięku podstawowego i podniesionego o podaną ilość półtonów),
* $03: efekt specjalny ($00 - brak, bit 7 - 0=vibrato, 1=slide down). * $03: efekt specjalny ($00 - brak, bit 7 - 0=vibrato, 1=slide down).
Linia 49: Linia 49:
== Postać skompresowana == == Postać skompresowana ==
-Plik jest zgrywany bez żadnego nagłówka, jako zwykłe dane RAW i łącznie z procedurą odtwarzającą.+Plik jest zgrywany bez żadnego nagłówka, jako zwykłe dane RAW, i łącznie z procedurą odtwarzającą.
-<table border=1>+<table border=1 cellpadding="5">
-<tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr>+<tr><td><b>offset</b></td><td><b>długość</b></td><td><b>opis</b></td></tr>
<tr><td>$0000</td><td>$0001</td><td>pozycja startowa w tracku</td></tr> <tr><td>$0000</td><td>$0001</td><td>pozycja startowa w tracku</td></tr>
<tr><td>$0001</td><td>$0321</td><td>program playera</td></tr> <tr><td>$0001</td><td>$0321</td><td>program playera</td></tr>
Linia 68: Linia 68:
</table> </table>
-Na pozycji $0001 w pliku znajduje się rozkaz JSR INIT i na podstawie jego argumentu można odtworzyć adres, pod jaki skompilowano moduł playera i muzyki.+Na pozycji $0001 w pliku znajduje się rozkaz JSR INIT i na podstawie jego argumentu można odtworzyć adres, pod jaki skompilowano moduł playera i muzyki. Adres liczy się ze wzoru:
-Adres liczy się wzorem:+
ADDR = msx[2] + $100 * msx[3] - $10 ADDR = msx[2] + $100 * msx[3] - $10
Linia 77: Linia 76:
W tracku występują następujące rozkazy: W tracku występują następujące rozkazy:
* $00..$3F - numer patternu do odegrania, * $00..$3F - numer patternu do odegrania,
-* $40 xx - ustawia AUDCTL wartością xx,+* $40 xx - ustawia AUDCTL na wartość xx,
* $8x - transponuje dźwięk o x (8 jest uznawane za "poziom zerowy"), * $8x - transponuje dźwięk o x (8 jest uznawane za "poziom zerowy"),
* $FE - koniec odtwarzania, * $FE - koniec odtwarzania,
Linia 95: Linia 94:
* $00: numer obwiedni głośności, * $00: numer obwiedni głośności,
* $01: zniekształcenie (AUDCx), * $01: zniekształcenie (AUDCx),
-* $02: vibrato,+* $02: głębokość arpeggio,
* $03: efekt. * $03: efekt.
Linia 106: Linia 105:
== Tricki przy zapisie songów == == Tricki przy zapisie songów ==
-Ponieważ format nie precyzuje jak oznaczać subsongi, dlatego stosowane są dwie techniki:+Ponieważ format nie precyzuje, jak oznaczać subsongi, stosowane są dwie techniki:
1. Na pozycji $0000 playera znajduje się komórka oznaczająca początek songu w trackach. Zmieniając jej wartość można spowodować odgrywanie songu od innego miejsca w trackach. Dzięki temu w jednym module można pomieścić kilka subsongów. Przykład z FLINSTON.FC: 1. Na pozycji $0000 playera znajduje się komórka oznaczająca początek songu w trackach. Zmieniając jej wartość można spowodować odgrywanie songu od innego miejsca w trackach. Dzięki temu w jednym module można pomieścić kilka subsongów. Przykład z FLINSTON.FC:
Linia 128: Linia 127:
0000300: 00 00 00 0000300: 00 00 00
-Ponieważ song w każdym tracku może zajmować różną ilość miejsca, dlatego pola znajdujące się za subsongiem są po prostu ignorowane i mogą zawierać śmieci(!). +Ponieważ song w każdym tracku może zajmować różną ilość miejsca, pola znajdujące się za subsongiem są po prostu ignorowane i mogą zawierać śmieci(!).
-2. Ponieważ player posiada tablicę adresów początków tracków (tablicę LSB adresów tracków w $0402 oraz MSB adresów w $0405), można upakować wiele subsongów zmieniając adresy początków tracków w tej tablicy. Offset songu w trackach ($0000) nie jest zmieniany. Np.+2. Ponieważ player zawiera tablicę adresów początków tracków (tablicę LSB ich adresów w $0402 oraz MSB adresów w $0405), można upakować wiele subsongów zmieniając adresy początków tracków w tej tablicy. Offset songu w tracku ($0000) się nie zmienia. Np.
0000000: 88 02 02 02 02 02 02 02 02 08 08 08 08 0000000: 88 02 02 02 02 02 02 02 02 08 08 08 08
Linia 160: Linia 159:
Ten trick pozwala na znacznie gęstsze upakowanie subsongów w module niż sposób 1. Ten trick pozwala na znacznie gęstsze upakowanie subsongów w module niż sposób 1.
- 
[[Kategoria: Formaty plików]] [[Kategoria: Formaty plików]]

Aktualna wersja

Format modułu muzycznego obsługiwany przez program Future Composer w wersji 1.32 (mega).

Spis treści

Postać nieskompresowana

offsetdługośćopis
$0000$0002identyfikator: $26,$23
$0002$0001tempo
$0003$0100dane tracku 1
$0103$0100dane tracku 2
$0203$0100dane tracku 3
$0303$0080dane 32 instrumentów (każdy z nich składa się z 4 bajtów)
$0383...dane 64 patternów
......dane 32 obwiedni dźwięku

Dane tracków

Znaczenie poszczególnych poleceń:

  • $00..$3F - numer patternu,
  • $40 xx - ustawia AUDCTL na wartość xx,
  • $8x - ustawia transpozycję dla tracku (8 jest przyjmowane, jako transpozycja "zerowa").
  • $FE - koniec songu,
  • $FF - zapętlenie songu.

Dane patternów

Znaczenie poszczególnych poleceń:

  • $00..$3F - zagranie nuty ($00 = C-1, $01 = C#1, ...),
  • $40..$5f - odstęp między nutami (ilość definiują bity 0..4 - można w ten sposób zapisać odstęp o 32 pozycje patternu),
  • $80..$9f - zmiana instrumentu (numer definiują bity 0..4),
  • $FF - koniec patternu.

Dane instrumentów

Każdy instrument zdefiniowany jest za pomocą 4 bajtów:

  • $00: numer obwiedni ($00..$1F),
  • $01: zniekształcenia wpisywane do AUDCx,
  • $02: głębokość dwupunktowego arpeggio (naprzemienne granie dźwięku podstawowego i podniesionego o podaną ilość półtonów),
  • $03: efekt specjalny ($00 - brak, bit 7 - 0=vibrato, 1=slide down).

Dane obwiedni

Znaczenie poszczególnych poleceń:

  • $00..$7F - dane są ORowane ze zniekształceniem instrumentu i wynik zapisywany jest do AUDCx,
  • $80..$FE - dane są bezpośrednio zapisywane do AUDCx, a dodatkowo AUDFx ustawiany jest na 0,
  • FF - koniec obwiedni.

Postać skompresowana

Plik jest zgrywany bez żadnego nagłówka, jako zwykłe dane RAW, i łącznie z procedurą odtwarzającą.

offsetdługośćopis
$0000$0001pozycja startowa w tracku
$0001$0321program playera
$0322$0040tablica LSB adresów patternów
$0362$0020tablica LSB adresów obwiedni głośności instrumentów
$0382$0040tablica MSB adresów patternów
$03C2$0020tablica MSB adresów obwiedni głośności instrumentów
$03E2$0020tablica czasów trwania nut obliczona na podstawie tempa utworu (pierwszy bajt jest równoważny tempu)
$0402$0003tablica LSB adresów tracków
$0405$0003tablica MSB adresów tracków
$0408$0080dane 32 instrumentów
$0488...dane 64 patternów
......dane 32 obwiedni głośności dźwięku
......dane 3 tracków

Na pozycji $0001 w pliku znajduje się rozkaz JSR INIT i na podstawie jego argumentu można odtworzyć adres, pod jaki skompilowano moduł playera i muzyki. Adres liczy się ze wzoru:

ADDR = msx[2] + $100 * msx[3] - $10

Track

W tracku występują następujące rozkazy:

  • $00..$3F - numer patternu do odegrania,
  • $40 xx - ustawia AUDCTL na wartość xx,
  • $8x - transponuje dźwięk o x (8 jest uznawane za "poziom zerowy"),
  • $FE - koniec odtwarzania,
  • $FF - zapętlenie odtwarzania.

Pattern

W patternie występują następujące rozkazy:

  • $00..$3F - nuta,
  • $40..$7F - czas trwania dźwięku (bity 0..4),
  • $80..$9F - instrument (bity 0..4),
  • $FF - koniec patternu.

Instrument

Instrument składa się z pól:

  • $00: numer obwiedni głośności,
  • $01: zniekształcenie (AUDCx),
  • $02: głębokość arpeggio,
  • $03: efekt.

Obwiednia głośności

W obwiedni występują następujące rozkazy:

  • $00..$FE - dane obwiedni,
  • $FF - koniec obwiedni.

Tricki przy zapisie songów

Ponieważ format nie precyzuje, jak oznaczać subsongi, stosowane są dwie techniki:

1. Na pozycji $0000 playera znajduje się komórka oznaczająca początek songu w trackach. Zmieniając jej wartość można spowodować odgrywanie songu od innego miejsca w trackach. Dzięki temu w jednym module można pomieścić kilka subsongów. Przykład z FLINSTON.FC:

0000000:          83 00 00 17 17 00 fe 83 14 fe 83 12 fe
0000010: 00 00 00 83 0a 0b 0c 0c ff 00 00 00 00 00 00 00
0000020: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
...
0000100: 00 00 00
0000100:          88 00 18 18 18 19 fe 88 13 fe 88 10 11
0000110: fe 00 00 88 01 01 02 03 04 04 ff 00 00 00 00 00
0000120: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
...
0000200: 00 00 00
0000200:          88 15 16 15 16 19 fe 88 13 fe 88 0d 0e
0000210: 0d 0f fe 88 05 06 07 08 09 09 ff 00 00 00 00 00
0000220: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
...
0000300: 00 00 00

Ponieważ song w każdym tracku może zajmować różną ilość miejsca, pola znajdujące się za subsongiem są po prostu ignorowane i mogą zawierać śmieci(!).

2. Ponieważ player zawiera tablicę adresów początków tracków (tablicę LSB ich adresów w $0402 oraz MSB adresów w $0405), można upakować wiele subsongów zmieniając adresy początków tracków w tej tablicy. Offset songu w tracku ($0000) się nie zmienia. Np.

0000000:          88 02 02 02 02 02 02 02 02 08 08 08 08
0000010: 0b 08 08 08 08 0e 0e 11 12 ff 01 01 01 01 03 0a
0000020: 0c 0a 0f 0f 0f 14 ff 04 04 04 04 04 04 04 04 09
0000030: 09 09 09 0d 09 09 09 09 10 10 10 10 10 10 10 10
0000040: 10 10 10 10 13 ff 16 fe 15 ff 17 ff 18 fe ff 19
0000050: fe ff 1a fe ff 1b 1b 1b 1b 1e 1e 1e 1e ff 1c 1c
0000060: 1c 1c 1f 1f 1f 1f ff 1d 1d 20 20 ff 80 5f 08 ff
...
0000100:          81 01 01 01 01 03 0a 0c 0a 0f 0f 0f 14
0000110: ff 04 04 04 04 04 04 04 04 09 09 09 09 0d 09 09
0000120: 09 09 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 13 ff
0000130: 16 fe 15 ff 17 ff 18 fe ff 19 fe ff 1a fe ff 1b
0000140: 1b 1b 1b 1e 1e 1e 1e ff 1c 1c 1c 1c 1f 1f 1f 1f
0000150: ff 1d 1d 20 20 ff 80 5f 08 ff 82 41 27 20 28 20
0000160: 25 20 27 20 27 20 28 20 25 20 27 20 27 20 28 20
...
0000200:          81 04 04 04 04 04 04 04 04 09 09 09 09
0000210: 0d 09 09 09 09 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10
0000220: 10 13 ff 16 fe 15 ff 17 ff 18 fe ff 19 fe ff 1a
0000230: fe ff 1b 1b 1b 1b 1e 1e 1e 1e ff 1c 1c 1c 1c 1f
0000240: 1f 1f 1f ff 1d 1d 20 20 ff 80 5f 08 ff 82 41 27
0000250: 20 28 20 25 20 27 20 27 20 28 20 25 20 27 20 27
0000260: 20 28 20 25 20 27 20 27 20 28 20 25 20 27 20 ff
...

Ten trick pozwala na znacznie gęstsze upakowanie subsongów w module niż sposób 1.

Personal tools