Formaty systemów plików

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 14:50, 23 gru 2007
KMK (Dyskusja | wkład)
(+ CP/M)
← Previous diff
Wersja z dnia 16:21, 22 paź 2013
KMK (Dyskusja | wkład)
(Atari 400/800/XL/XE)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
== Atari 400/800/XL/XE == == Atari 400/800/XL/XE ==
-Filesystemy stosowane w ośmiobitowych Atari można podzielić na trzy grupy w zależności od metody zapewnienia ciągłości plików:+Systemy plików (ang. ''file systems'') stosowane w ośmiobitowych Atari można podzielić na trzy grupy w zależności od metody zapewnienia ciągłości plików:
* ''3-bajtowy link w sektorze danych'': stosowany przez [[DOS 1.0]] i wszystkie jego pochodne. * ''3-bajtowy link w sektorze danych'': stosowany przez [[DOS 1.0]] i wszystkie jego pochodne.
* ''indywidualne mapy plików'': użyte w [[OS/A Plus|OS/A+ v.4.1]], [[SpartaDOS]], [[DOS XE]] * ''indywidualne mapy plików'': użyte w [[OS/A Plus|OS/A+ v.4.1]], [[SpartaDOS]], [[DOS XE]]
-* ''mapa alokacji plików'' (FAT 8): [[DOS 3.0]], [[DOS 4.0]]+* ''globalna mapa alokacji plików'' (FAT 8): [[DOS 3.0]], [[DOS 4.0]]
-Tylko formaty wymienione w ostatnim punkcie nie potrzebują mapy bitowej do przechowywania stanu zajętości sektorów dyskietki. Prawie wszystkie filesystemy stosują schemat nazwy pliku 8+3 - jedynym odstępcą jest tu OS/A+ v.4.1, gdzie nazwa pliku może mieć do 30 znaków. Tylko dwa - [[SpartaDOS]] i [[DOS XE]] - przechowują w katalogach informację o czasie: w SpartaDOS jest to data i godzina utworzenia pliku, w DOS XE - dwie daty: utworzenia i modyfikacji.+Tylko formaty wymienione w ostatnim punkcie nie potrzebują mapy bitowej do przechowywania stanu zajętości sektorów dyskietki. Prawie wszystkie systemy plików stosują schemat nazwy pliku 8+3 - jedynym odstępcą jest tu OS/A+ v.4.1, gdzie nazwa pliku może mieć do 30 znaków. Tylko dwa - [[SpartaDOS]] i [[DOS XE]] - przechowują w katalogach informację o czasie: w SpartaDOS jest to data i czas (z dokładnością do sekundy) modyfikacji pliku, w DOS XE - dwie daty: utworzenia i modyfikacji.
=== AtariDOS === === AtariDOS ===
Linia 30: Linia 30:
=== Inne === === Inne ===
-* [[Format CP/M|CP/M]]+* [[Format CP/M 2.2|CP/M 2.2]]
 +* [[Format MasterDOS|MasterDOS]]
== Atari ST/TT/Falcon == == Atari ST/TT/Falcon ==
Linia 39: Linia 40:
== Zobacz też == == Zobacz też ==
-* [[DOSy]]+* [[GEMDOS]]
[[Kategoria:Menu Główne]] [[Kategoria:Menu Główne]]
[[Kategoria:Atari 8-bit]] [[Kategoria:Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]

Wersja z dnia 16:21, 22 paź 2013

Spis treści

Atari 400/800/XL/XE

Systemy plików (ang. file systems) stosowane w ośmiobitowych Atari można podzielić na trzy grupy w zależności od metody zapewnienia ciągłości plików:

Tylko formaty wymienione w ostatnim punkcie nie potrzebują mapy bitowej do przechowywania stanu zajętości sektorów dyskietki. Prawie wszystkie systemy plików stosują schemat nazwy pliku 8+3 - jedynym odstępcą jest tu OS/A+ v.4.1, gdzie nazwa pliku może mieć do 30 znaków. Tylko dwa - SpartaDOS i DOS XE - przechowują w katalogach informację o czasie: w SpartaDOS jest to data i czas (z dokładnością do sekundy) modyfikacji pliku, w DOS XE - dwie daty: utworzenia i modyfikacji.

AtariDOS

AtariDOS 1.0 i pochodne

Pozostałe formaty Atari

OS/A+

SpartaDOS

Inne

Atari ST/TT/Falcon

Zobacz też

Personal tools