Game Link II

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 16:44, 22 maj 2006
Miker (Dyskusja | wkład)
(pierwsza część - już przetłumaczona :)
← Previous diff
Aktualna wersja
Krótki (Dyskusja | wkład)
(Unikam wikilinka do strony przekierowującej.)
Linia 1: Linia 1:
-{{SDP}}+Dzieło grupy '''AGDA''' (AGDA Group), pozwalające na zbootowanie do siedmiu połączonych ze sobą komputerów za pomocą jednego (''Master''), do którego podłączona była stacja dysków. Cała łączność odbywa się za pomocą zmodyfikowanego kabla [[SIO]]. W ten sposób można zagrać np. w [[Maze of Agdagon]].
- +
-GameLink II to dzieło grupy '''AGDA''' (AGDA Group). Pozwalał na zbootowanie do siedmiu połączonych ze sobą komputerów za pomocą jednego (''Master'') z podłączoną stacją dysków. Cała łączność odbywała się za pomocą zmodyfikowanego kabla [[SIO]]. W ten sposób można zagrać np. w [[Maze of Agdagon]].+
 +==Konstrukcja interfejsu==
Jeśli chcemy spróbować jak to działa w praktyce, połączmy ze sobą 2 komputery (w podanym przykładzie gramy w ''Maze of Agdagon''). Jeśli chcemy spróbować jak to działa w praktyce, połączmy ze sobą 2 komputery (w podanym przykładzie gramy w ''Maze of Agdagon'').
Linia 8: Linia 7:
Można to zrobić następująco: Można to zrobić następująco:
-==Pierwszy sposób (potrzebne 2 kable SIO):==+===Pierwszy sposób (potrzebne 2 kable SIO):===
1) Przygotować 2 lub 3 spinacze oraz kawałek gumki recepturki. 1) Przygotować 2 lub 3 spinacze oraz kawałek gumki recepturki.
Linia 49: Linia 48:
-6) Spiąć jednym z mniejszych spinaczy oba piny oznaczone "A". Starajmy się nie wpychać spinacza na siłę, ponieważ można w ten sposób uszkodzić wtyczki (także gdy odczujemy większy opór - nie wciskamy dalej). Uważamy także aby nie zewrzeć ze sobą innych pinów.+6) Spiąć jednym z mniejszych spinaczy oba styki oznaczone "A". Starajmy się nie wpychać spinacza na siłę, ponieważ można w ten sposób uszkodzić wtyczki (także gdy odczujemy większy opór - nie wciskamy dalej). Uważamy także aby nie zewrzeć ze sobą innych styków.
-7) Drugim mniejszym spinaczem spinamy piny oznaczone przez "B". Dobrze jeśli wciśniemy oba końce spinacza na taką samą głębokość. Nie ma znaczenia to czy przypadkiem spinacze zetkną się, czy nie.+7) Drugim mniejszym spinaczem spinamy styki oznaczone przez "B". Dobrze będzie jeśli wciśniemy oba końce spinacza na taką samą głębokość. Nie ma znaczenia to czy przypadkiem spinacze zetkną się, czy nie.
-8) Większy spinacz posłuży nam do spięcia pinów oznaczonych jako "C". Specjalnie jest on dłuższy by nie dotykać pozostałych (oczywiście jeśli zostanie poprawnie umieszczony na swoim miejscu). Oczywiście dalej pilnujemy aby nie zewrzeć pozostałych pinów.+8) Większy spinacz posłuży nam do spięcia styków oznaczonych jako "C". Specjalnie jest on dłuższy by nie dotykać pozostałych (oczywiście jeśli zostanie poprawnie umieszczony na swoim miejscu). Oczywiście dalej pilnujemy aby nie zewrzeć pozostałych styków.
9) Spięte kable kładziemy na stole w bezpiecznym miejscu (nie powinny one nigdzie bezładnie się plątać, bo o nieszczęście nietrudno). 9) Spięte kable kładziemy na stole w bezpiecznym miejscu (nie powinny one nigdzie bezładnie się plątać, bo o nieszczęście nietrudno).
Linia 61: Linia 60:
Można teraz spokojnie grać w gry wykorzystujące to udogodnienie bez potrzeby każdorazowego spinania wtyczek SIO. Należy jednak pamiętać o wyjęciu spinaczy z wtyczek gdy już zakończymy "wielkie granie" (również robimy to delikatnie - tak aby styków nie uszkodzić). Można teraz spokojnie grać w gry wykorzystujące to udogodnienie bez potrzeby każdorazowego spinania wtyczek SIO. Należy jednak pamiętać o wyjęciu spinaczy z wtyczek gdy już zakończymy "wielkie granie" (również robimy to delikatnie - tak aby styków nie uszkodzić).
-==Drugi sposób: (potrzebny 1 kabel SIO)==+===Drugi sposób: (potrzebny 1 kabel SIO)===
Zmodyfikować jedną wtyczkę kabla SIO zamieniając miejscami kable 3 i 5 (spobób ten podsunął Andreas Magenheimer). Teraz już można skoczyć od razu do punktu '''10)''' powyżej. Zmodyfikować jedną wtyczkę kabla SIO zamieniając miejscami kable 3 i 5 (spobób ten podsunął Andreas Magenheimer). Teraz już można skoczyć od razu do punktu '''10)''' powyżej.
-<pre>+C) Połączenia GameLinka-II (dla 2 lub 3 komputerów)
-...odtąd reszta oryginalnej instrukcji - anyone? ;)+Poniższe informacje pozwolą na wgląd w jak sposób GameLink II działa oraz pozwolą na
- +skonstruowanie bardziej trwałych połączeń dla gier obługujących 2-3 graczy. Zalecane
- C) GameLink-II SIO Connections (2 or 3 nodes):+
- +
- The following directions give you some insight into how the GameLink+
- II system works, and will allow you to create a more permanent+
- connection for two or three player games. They are provided for the+
- more technical user who has sufficient experience to assemble a+
- small hardware project. Non-technical users who wish to buy a+
- multi-node connection should skip to the next section.+
 +są one dla osób bardziej zdolnych namualnie i obytych z montażem małych części
 +hardware'u. (...)
 +1) Zaopatrzyć się w długi kabel SIO (6 stóp = ok. 1,8 metra) i przeciąć go w połowie.
- 3+2) Jeśli odległość między komputerami jest większa, można zwiększyć długość o max.
 +kolejne 6 stóp - od każdego węzła (czyli do max. 12 stóp).
- GameLink-II Docs+3) Sporządzić połączenia według podanej listy (patrz także [[Gniazdo SIO]]):
 + pin nazwa połączenie opis
 + --- -------- ------------ ---------------------------------
 + 1 SCLK nie używane pozostawić bez połączenia
 + 2 OCLK nie używane pozostawić bez połączenia
 + 3 SID RÓWNOLEGŁE połączone ze wszystkimi SID & SOD
 + 4 DGND RÓWNOLEGŁE połączone ze wszystkimi DGND
 + 5 SOD RÓWNOLEGŁE połączone ze wszystkimi SID & SOD
 + 6 CGND RÓWNOLEGŁE połączone ze wszystkimi DGND
 + 7 COMMAND nie używane pozostawić bez połączenia
 + 8 MOTCTL nie używane pozostawić bez połączenia
 + 9 PROCEED nie używane pozostawić bez połączenia
 + 10 +5V nie używane pozostawić bez połączenia
 + 11 AUDIO IN nie używane pozostawić bez połączenia
 + 12 +12V/NC nie używane pozostawić bez połączenia
 + 13 INTERRUPT nie używane pozostawić bez połączenia
 +4) Obie masy (xGND) między wszystkimi komputerami muszą być połączone.
- +5) Wszystkie SID (Serial Input - wejście szeregowe) oraz SOD (Serial Output - wyjście szeregowe) muszą być połączone ze sobą w każdym węźle. Pozwoli to na transmisję danych do innych węzłów (do węzła transmitującego także - jeśli będzie to konieczne).
- 1) The easiest way to construct a GameLink-II cable is to purchase+
- a long (6 foot) SIO cable and cut it in half. +
- +
- 2) If more length is needed, the wires can be extended to around 6+
- feet per node (thus, from one computer to any other would be a+
- maximum of 12 feet). +
- +
- 3) The connections are made according to the following list:+
- +
- pin name connection description+
- --- -------- ---------- -------------------------------+
- 1 SCLK not used leave with no connection+
- 2 OCLK not used leave with no connection+
- 3 SID PARALLEL connected to all other SID & SOD+
- 4 DGND PARALLEL connected to all other DGNDs+
- 5 SOD PARALLEL connected to all other SID & SOD+
- 6 CGND PARALLEL connected to all other CGNDs+
- 7 COMMAND not used leave with no connection+
- 8 MOTCTL not used leave with no connection+
- 9 PROCEED not used leave with no connection+
- 10 +5V not used leave with no connection+
- 11 AUDIO IN not used leave with no connection+
- 12 +12V/NC not used leave with no connection+
- 13 INTERRUPT not used leave with no connection+
- +
- 4) Both grounds are connected between all systems.+
- +
- 5) Both the SID (Serial Input), and SOD (Serial Output) lines are+
- connected together from all nodes. This allows any node to+
- transmit data to all other nodes (including itself, if+
- desired).+
- +
- 6) A graphical representation of a 3 node GameLink-II network is+
- shown below, with wires indicated by dashes (-) and vertical+
- bars (|). Junctions shown by asterisks (*)+
- +
 +6) Poniżej podana jest graficzna reprezentacja 3-węzłowej sieci GameLink II. ("-" oraz "|" to kable, "*" - połączenia).
- + Węzeł 1 Węzeł 2 Węzeł 3
- + ------- ------- -------
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- 4+
- +
- +
- GameLink-II Docs+
- +
- +
- +
- Node-1 Node-2 Node-3+
- ------ ------ ------+
SID(3) SID(3) SID(3) SID(3) SID(3) SID(3)
Linia 171: Linia 121:
| | | | | |
*---------------*---------------* *---------------*---------------*
-  
- 7) Another method would be to buy SIO sockets, and mount them in a 
- box, or PC board, and connect them as above. This would allow 
- you to use unmodified SIO cables. 
-  
- 8) Vendors for the cables and/or connectors: 
-  
- a) MCM Electronics 
- 650 Congress Park Drive 
- Dayton, OH 45459-9955 
- (note: no longer stocks SIO sockets) 
-  
- b) BEST Electronics 
- 2121 The Alameda Suite 290 
- San Jose, CA 95126-1127 
-  
- c) B&C ComputerVisions 
- 2730 Scott Boulevard 
- Santa Clara, CA 95050 
-  
- d) American Techna-Vision 
- 15338 Inverness St. 
- San Leandro, CA 94579 
-  
-  
- ---------------------------------------------------------------------- 
-  
- D) GameLink-II SIO Connections for More Than 3 Nodes: 
-  
- 1) After a fair amount of beta testing and some head scratching, we 
- discovered that an unmodified Atari's POKEY IC lacks the current 
- sinking capability to provide reliable operation when more than 
- 3 8-bit computers are linked as described above. 
-  
- 2) An active device (integrated circuit) must be added to provide 
- the necessary current sinking capability. Rather than include 
- some complicated instructions, we plan to offer the following 
- devices for sale to registered owners: 
-  
- 
- 
- 
- 
- 5 
- GameLink-II Docs+7) Jeszcze innym rozwiązaniem jest zakupienie gniazd SIO, zamontowanie ich w pudełku lub na płytce uniwersalnej i połączenie ich jak powyżej. Pozwoli to na użycie niezmodyfikowawanych kabli SIO.
 +Istnieje także możliwość "spięcia" ze sobą większej ilości komputerów w ten sposób, ale AGDA-Group (z przyczyn oczywistych) nie umieściła tego w dokumentacji. Obecnie jednak dostępne są inne rozwiązania np. [[Multi Joy 8]].
 +==Gry wspierające '''GameLink II'''==
- a) The OCTO-LINK, which consists of a circuit board,+Znane tytuły to [[Maze of Agdagon]], [[MultiWorms]], [[MultiRace]] oraz [[MultiDash]].
- populated with the required integrated circuit and two SIO+
- connectors. Unpopulated sites will exist for the addition of+
- up to six additional SIO connectors by the user (SIO+
- connectors available from the vendors listed above). This is+
- ideal for user groups, where the club can purchase one of+
- these for regular meetings. Use of regular SIO cables+
- completes the network.+
- +
- b) The DUO-LINK two-player expandable serial bus cable. This+
- consists of a circuit board with the necessary integrated+
- circuit, and serial cable with two ends. It can link two+
- players together by itself. By purchasing additional cables,+
- pairs of players can be added. The cables link at their+
- middles to other cables with heavy duty Molex pins and+
- connectors. This arrangement allows 8-bitters to own their+
- own GameLink-II modules, letting them plug together and play+
- at any time without investing in the 8-player board.+
- +
- 4) As you can imagine, AGDA is not a large commercial concern. +
- Previous to February 1, 1994 we will be monitoring our GEnie,+
- CompuServe, Internet, and U.S. Mail addresses hoping for some+
- response. After that date we will order the necessary raw+
- materials to create the first batch of the DUO-LINK and+
- OCTO-LINK connectors. We will sell them to the registered+
- shareware customers at a nominal fee to cover all expenses. +
- Keep in touch!+
- +
- ----------------------------------------------------------------------+
- +
- +
- 6+==Download==
-</pre>+* [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.mathyvannisselroy.nl/agdagon.arc Maze of Agdagon]
 +* [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.mathyvannisselroy.nl/multidsh.arc MultiDash]
 +* [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.mathyvannisselroy.nl/multirac.com MultiRace]
 +* [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.mathyvannisselroy.nl/mworms.arc MultiWorms]
 +* [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.mathyvannisselroy.nl/mwsource.arc kod źródłowy MultiWorms]
 +* [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.mathyvannisselroy.nl/ntwgame.arc artykuł] [[Jiří Bernášek|Jiříego Bernáška]] o pisaniu gier dla '''GameLink II'''
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Peryferia 8-bit]] [[Kategoria:Peryferia 8-bit]]
[[Kategoria:Schematy i specyfikacje]] [[Kategoria:Schematy i specyfikacje]]

Aktualna wersja

Dzieło grupy AGDA (AGDA Group), pozwalające na zbootowanie do siedmiu połączonych ze sobą komputerów za pomocą jednego (Master), do którego podłączona była stacja dysków. Cała łączność odbywa się za pomocą zmodyfikowanego kabla SIO. W ten sposób można zagrać np. w Maze of Agdagon.

Spis treści

Konstrukcja interfejsu

Jeśli chcemy spróbować jak to działa w praktyce, połączmy ze sobą 2 komputery (w podanym przykładzie gramy w Maze of Agdagon).

Można to zrobić następująco:

Pierwszy sposób (potrzebne 2 kable SIO):

1) Przygotować 2 lub 3 spinacze oraz kawałek gumki recepturki.

2) Zgiąć i uciąć spinacze oraz ukształtować je w sposób podany poniżej:


                  <--5/8"-->     <--5/8"-->     <---7/8"--->
                  ----------     ----------     ------------
              ^   |        |     |        |     |          |   ^
              |   |        |     |        |     |          |   |
             1/2" |        |     |        |     |          |   |
              |   |        |     |        |     |          |  3/4"
              v   |        |     |        |     |          |   |
                     "A"            "B"         |   "C"    |   |
                                                |          |   v


3) Zbootować główny komputer, wczytać plik AGDAgon.com i odłączyć kabel SIO od stacji dysków. Drugi koniec kabla dalej ma być podłączony do komputera.

4) Przygotować drugi komputer (włączony monitor, wpięty kabel SIO).

5) Wziąć gumkę i owinąć nią oba wolne końce kabli SIO, wtyczki złożyć tak jak na rysunku poniżej:


                            -----------------------
                           /                 C     \ 
                          /  o   o   o   o   o   o  \
                         /                           \
                        /  o   o   o   o   o   o   o  \
                       /                   A   B       \
                       ---------------------------------
                       ---------------------------------
                       \       A   B                   /
                        \  o   o   o   o   o   o   o  /
                         \                           /
                          \  o   o   o   o   o   o  /
                           \     C                 /
                            -----------------------


6) Spiąć jednym z mniejszych spinaczy oba styki oznaczone "A". Starajmy się nie wpychać spinacza na siłę, ponieważ można w ten sposób uszkodzić wtyczki (także gdy odczujemy większy opór - nie wciskamy dalej). Uważamy także aby nie zewrzeć ze sobą innych styków.

7) Drugim mniejszym spinaczem spinamy styki oznaczone przez "B". Dobrze będzie jeśli wciśniemy oba końce spinacza na taką samą głębokość. Nie ma znaczenia to czy przypadkiem spinacze zetkną się, czy nie.

8) Większy spinacz posłuży nam do spięcia styków oznaczonych jako "C". Specjalnie jest on dłuższy by nie dotykać pozostałych (oczywiście jeśli zostanie poprawnie umieszczony na swoim miejscu). Oczywiście dalej pilnujemy aby nie zewrzeć pozostałych styków.

9) Spięte kable kładziemy na stole w bezpiecznym miejscu (nie powinny one nigdzie bezładnie się plątać, bo o nieszczęście nietrudno).

10) Włączyć drugi komputer. Powinien się zbootować automatycznie i wejść do gry.

Można teraz spokojnie grać w gry wykorzystujące to udogodnienie bez potrzeby każdorazowego spinania wtyczek SIO. Należy jednak pamiętać o wyjęciu spinaczy z wtyczek gdy już zakończymy "wielkie granie" (również robimy to delikatnie - tak aby styków nie uszkodzić).

Drugi sposób: (potrzebny 1 kabel SIO)

Zmodyfikować jedną wtyczkę kabla SIO zamieniając miejscami kable 3 i 5 (spobób ten podsunął Andreas Magenheimer). Teraz już można skoczyć od razu do punktu 10) powyżej.

C) Połączenia GameLinka-II (dla 2 lub 3 komputerów)

Poniższe informacje pozwolą na wgląd w jak sposób GameLink II działa oraz pozwolą na

skonstruowanie bardziej trwałych połączeń dla gier obługujących 2-3 graczy. Zalecane

są one dla osób bardziej zdolnych namualnie i obytych z montażem małych części

hardware'u. (...)

1) Zaopatrzyć się w długi kabel SIO (6 stóp = ok. 1,8 metra) i przeciąć go w połowie.

2) Jeśli odległość między komputerami jest większa, można zwiększyć długość o max.

kolejne 6 stóp - od każdego węzła (czyli do max. 12 stóp).

3) Sporządzić połączenia według podanej listy (patrz także Gniazdo SIO):

           pin    nazwa      połączenie                opis
           ---   --------   ------------   ---------------------------------
            1    SCLK       nie  używane   pozostawić bez połączenia
            2    OCLK       nie  używane   pozostawić bez połączenia
            3    SID         RÓWNOLEGŁE    połączone ze wszystkimi SID & SOD
            4    DGND        RÓWNOLEGŁE    połączone ze wszystkimi DGND
            5    SOD         RÓWNOLEGŁE    połączone ze wszystkimi SID & SOD
            6    CGND        RÓWNOLEGŁE    połączone ze wszystkimi DGND
            7    COMMAND    nie  używane   pozostawić bez połączenia
            8    MOTCTL     nie  używane   pozostawić bez połączenia
            9    PROCEED    nie  używane   pozostawić bez połączenia
           10    +5V        nie  używane   pozostawić bez połączenia
           11    AUDIO IN   nie  używane   pozostawić bez połączenia
           12    +12V/NC    nie  używane   pozostawić bez połączenia
           13    INTERRUPT  nie  używane   pozostawić bez połączenia

4) Obie masy (xGND) między wszystkimi komputerami muszą być połączone.

5) Wszystkie SID (Serial Input - wejście szeregowe) oraz SOD (Serial Output - wyjście szeregowe) muszą być połączone ze sobą w każdym węźle. Pozwoli to na transmisję danych do innych węzłów (do węzła transmitującego także - jeśli będzie to konieczne).

6) Poniżej podana jest graficzna reprezentacja 3-węzłowej sieci GameLink II. ("-" oraz "|" to kable, "*" - połączenia).


                   Węzeł 1        Węzeł 2         Węzeł 3
                   -------        -------         -------
                   
                    SID(3)          SID(3)          SID(3)
                     |               |               |
                     *---------------*---------------*
                     |               |               |
                    SOD(5)          SOD(5)          SOD(5)
                   
                   DGND(4)         DGND(4)         DGND(4)
                     |               |               |
                     *---------------*---------------*
                   
                   CGND(6)         CGND(6)         CGND(6)
                     |               |               |
                     *---------------*---------------*


7) Jeszcze innym rozwiązaniem jest zakupienie gniazd SIO, zamontowanie ich w pudełku lub na płytce uniwersalnej i połączenie ich jak powyżej. Pozwoli to na użycie niezmodyfikowawanych kabli SIO.

Istnieje także możliwość "spięcia" ze sobą większej ilości komputerów w ten sposób, ale AGDA-Group (z przyczyn oczywistych) nie umieściła tego w dokumentacji. Obecnie jednak dostępne są inne rozwiązania np. Multi Joy 8.

Gry wspierające GameLink II

Znane tytuły to Maze of Agdagon, MultiWorms, MultiRace oraz MultiDash.

Download


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools