Game Link II

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 10:25, 17 mar 2006
Sikor (Dyskusja | wkład)
(Do spolszczenia...)
← Previous diff
Wersja z dnia 16:44, 22 maj 2006
Miker (Dyskusja | wkład)
(pierwsza część - już przetłumaczona :)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
{{SDP}} {{SDP}}
-<pre>+GameLink II to dzieło grupy '''AGDA''' (AGDA Group). Pozwalał na zbootowanie do siedmiu połączonych ze sobą komputerów za pomocą jednego (''Master'') z podłączoną stacją dysków. Cała łączność odbywała się za pomocą zmodyfikowanego kabla [[SIO]]. W ten sposób można zagrać np. w [[Maze of Agdagon]].
- ----------------------------------------------------------------------+Jeśli chcemy spróbować jak to działa w praktyce, połączmy ze sobą 2 komputery (w podanym przykładzie gramy w ''Maze of Agdagon'').
- GameLink-II Specification+
- Copyright (c)1993 DataQue Software+
- +
- AGDAgon information Copyright (c)1993 The AGDA Group+
- +
- ----------------------------------------------------------------------+
- Version 1.0 December 27, 1993+
- ----------------------------------------------------------------------+
- +
- DataQue Software and The AGDA Group assume no responsibility for+
- damages caused by individuals attempting to make the modifications+
- described in this document. Please read all instructions carefully!+
- +
- +
- A) Normal SIO Physical Connections:+
- +
- 1) The GameLink-II serial link uses the SIO bus which is standard on+
- all Atari 8-bit computer systems.+
- +
- 2) The SIO port is a 13-pin custom connector with the pins defined+
- as follows:+
- +
- pin name source function+
- --- -------- -------- -----------------------------------+
- 1 SCLK PoKey Serial Input Clock+
- 2 OCLK PoKey Serial Output Clock+
- 3 SID PoKey Serial Data Input+
- 4 DGND Power Data Ground +
- 5 SOD PoKey Serial Data Output+
- 6 CGND Power Chassis Ground +
- 7 COMMAND PIA Serial Command +
- 8 MOTCTL PIA Cassette Motor Control +
- 9 PROCEED PIA Interrupt input +
- 10 +5V Power Processor Ready +
- 11 AUDIO IN PoKey Audio in to modulator/PoKey+
- 12 +12V/NC Power Unused on XL/XE+
- 13 INTERRUPT PIA Interrupt input +
- +
- +
- 3) A view of the free end of the SIO connector (the one on your+
- 8-bit computer) would appear as shown below:+
- +
- ----------------------+
- / 2 4 6 8 10 12 \ +
- / o o o o o o \+
- / \+
- / o o o o o o o \+
- / 1 3 5 7 9 11 13 \+
- ---------------------------------+
- +
 +Można to zrobić następująco:
 +==Pierwszy sposób (potrzebne 2 kable SIO):==
 +1) Przygotować 2 lub 3 spinacze oraz kawałek gumki recepturki.
 +2) Zgiąć i uciąć spinacze oraz ukształtować je w sposób podany poniżej:
- 1 
- 
- 
- GameLink-II Docs 
- 
- 
- 
- 4) Note: Unfortunately, every SIO cable we have run across (quite a 
- few) had different colors for each of the wires. The only wire 
- that has been consistant is the chassis ground, which has always 
- been a bare wire (shield drain). 
-  
- 5) The GameLink-II specification does not use all of the SIO lines. 
-  
-  
- ---------------------------------------------------------------------- 
- B) Temporary GameLink-II SIO Connections (2 nodes): 
-  
- Realizing that users might want to try "Maze of AGDAgon" and the 
- GameLink II system before committing to building or buying a more 
- permanent connection, we offer the following directions. Follow 
- these for a quick, temporary method to connect two Atari 8-bit 
- computers together. 
-  
- 1) Scrounge up two or three paper clips (the smaller size) and a 
- rubber band. 
-  
- 2) Bend and cut the clips into the following shapes with the 
- dimensions shown below. Make sure the cut ends do not have any 
- burrs, as these could damage your SIO cables. 
-  
<--5/8"--> <--5/8"--> <---7/8"---> <--5/8"--> <--5/8"--> <---7/8"--->
---------- ---------- ------------ ---------- ---------- ------------
Linia 101: Linia 24:
"A" "B" | "C" | | "A" "B" | "C" | |
| | v | | v
-  
- 3) Boot up the Host computer, load the AGDAgon.COM file, and 
- disconnect the serial cable from the disk drive. The other end 
- of the serial cable should still be connected to your Atari. 
-  
- 4) Get the other Atari ready (monitor or TV connected and turned 
- on, serial cable plugged in). 
-  
- 5) Take the free ends of the serial cables, and wrap the rubber 
- band around the two connectors, so that the free ends face you 
- like the diagram below: 
-  
 +3) Zbootować główny komputer, wczytać plik AGDAgon.com i odłączyć kabel SIO od stacji dysków. Drugi koniec kabla dalej ma być podłączony do komputera.
 +4) Przygotować drugi komputer (włączony monitor, wpięty kabel SIO).
 +5) Wziąć gumkę i owinąć nią oba wolne końce kabli SIO, wtyczki złożyć tak jak na rysunku poniżej:
 + -----------------------
 + / C \
 + / o o o o o o \
 + / \
 + / o o o o o o o \
 + / A B \
 + ---------------------------------
 + ---------------------------------
 + \ A B /
 + \ o o o o o o o /
 + \ /
 + \ o o o o o o /
 + \ C /
 + -----------------------
 +6) Spiąć jednym z mniejszych spinaczy oba piny oznaczone "A". Starajmy się nie wpychać spinacza na siłę, ponieważ można w ten sposób uszkodzić wtyczki (także gdy odczujemy większy opór - nie wciskamy dalej). Uważamy także aby nie zewrzeć ze sobą innych pinów.
 +7) Drugim mniejszym spinaczem spinamy piny oznaczone przez "B". Dobrze jeśli wciśniemy oba końce spinacza na taką samą głębokość. Nie ma znaczenia to czy przypadkiem spinacze zetkną się, czy nie.
 +8) Większy spinacz posłuży nam do spięcia pinów oznaczonych jako "C". Specjalnie jest on dłuższy by nie dotykać pozostałych (oczywiście jeśli zostanie poprawnie umieszczony na swoim miejscu). Oczywiście dalej pilnujemy aby nie zewrzeć pozostałych pinów.
 +9) Spięte kable kładziemy na stole w bezpiecznym miejscu (nie powinny one nigdzie bezładnie się plątać, bo o nieszczęście nietrudno).
 +10) Włączyć drugi komputer. Powinien się zbootować automatycznie i wejść do gry.
 +Można teraz spokojnie grać w gry wykorzystujące to udogodnienie bez potrzeby każdorazowego spinania wtyczek SIO. Należy jednak pamiętać o wyjęciu spinaczy z wtyczek gdy już zakończymy "wielkie granie" (również robimy to delikatnie - tak aby styków nie uszkodzić).
- 2+==Drugi sposób: (potrzebny 1 kabel SIO)==
 +Zmodyfikować jedną wtyczkę kabla SIO zamieniając miejscami kable 3 i 5 (spobób ten podsunął Andreas Magenheimer). Teraz już można skoczyć od razu do punktu '''10)''' powyżej.
- GameLink-II Docs+<pre>
 +...odtąd reszta oryginalnej instrukcji - anyone? ;)
- 
- ---------------------- 
- / C \  
- / o o o o o o \ 
- / \ 
- / o o o o o o o \ 
- / A B \ 
- --------------------------------- 
- --------------------------------- 
- \ A B / 
- \ o o o o o o o / 
- \ / 
- \ o o o o o o / 
- \ C / 
- ---------------------- 
-  
- 6) Now take the first of the two smaller clips you made and gently 
- push it into both pins marked "A" above. If you feel great 
- resistance, do not try to force the pins in, as you may damage 
- the connectors on your serial cable. Since the clips you have 
- made are narrower than the standard Atari pins, they should not 
- cause damage if inserted correctly. Be careful not to 
- accidentally short together any other pins. 
-  
- 7) Take the second of the two smaller clips and push it into the 
- pins marked "B" above. Try to push the two pins in an equal 
- amount. It doesn't matter if the two clips touch each other. 
-  
- 8) Take the remaining (longer) clip you made and push it into the 
- pins marked "C" above. Be careful not to short it against any 
- other pins. The third clip was intentionally made longer so 
- that it won't be touching the other two clips when installed 
- correctly. 
-  
- 9) Place this assembly carefully on a table top and out of the way 
- (don't leave it dangling from the two computers). 
-  
- 10) Turn on the second Atari. It should boot up as described under 
- the "GAME STARTUP" section of the rules. Enjoy the game! 
-  
- 11) You can play multiple games without having to do this procedure 
- before each game (read the rules section). Remember to 
- carefully disconnect the 3 clips from the serial cables when you 
- are done playing for the day. 
-  
-  
- ---------------------------------------------------------------------- 
C) GameLink-II SIO Connections (2 or 3 nodes): C) GameLink-II SIO Connections (2 or 3 nodes):

Wersja z dnia 16:44, 22 maj 2006

GameLink II to dzieło grupy AGDA (AGDA Group). Pozwalał na zbootowanie do siedmiu połączonych ze sobą komputerów za pomocą jednego (Master) z podłączoną stacją dysków. Cała łączność odbywała się za pomocą zmodyfikowanego kabla SIO. W ten sposób można zagrać np. w Maze of Agdagon.


Jeśli chcemy spróbować jak to działa w praktyce, połączmy ze sobą 2 komputery (w podanym przykładzie gramy w Maze of Agdagon).

Można to zrobić następująco:

Pierwszy sposób (potrzebne 2 kable SIO):

1) Przygotować 2 lub 3 spinacze oraz kawałek gumki recepturki.

2) Zgiąć i uciąć spinacze oraz ukształtować je w sposób podany poniżej:


                  <--5/8"-->     <--5/8"-->     <---7/8"--->
                  ----------     ----------     ------------
              ^   |        |     |        |     |          |   ^
              |   |        |     |        |     |          |   |
             1/2" |        |     |        |     |          |   |
              |   |        |     |        |     |          |  3/4"
              v   |        |     |        |     |          |   |
                     "A"            "B"         |   "C"    |   |
                                                |          |   v


3) Zbootować główny komputer, wczytać plik AGDAgon.com i odłączyć kabel SIO od stacji dysków. Drugi koniec kabla dalej ma być podłączony do komputera.

4) Przygotować drugi komputer (włączony monitor, wpięty kabel SIO).

5) Wziąć gumkę i owinąć nią oba wolne końce kabli SIO, wtyczki złożyć tak jak na rysunku poniżej:


                            -----------------------
                           /                 C     \ 
                          /  o   o   o   o   o   o  \
                         /                           \
                        /  o   o   o   o   o   o   o  \
                       /                   A   B       \
                       ---------------------------------
                       ---------------------------------
                       \       A   B                   /
                        \  o   o   o   o   o   o   o  /
                         \                           /
                          \  o   o   o   o   o   o  /
                           \     C                 /
                            -----------------------


6) Spiąć jednym z mniejszych spinaczy oba piny oznaczone "A". Starajmy się nie wpychać spinacza na siłę, ponieważ można w ten sposób uszkodzić wtyczki (także gdy odczujemy większy opór - nie wciskamy dalej). Uważamy także aby nie zewrzeć ze sobą innych pinów.

7) Drugim mniejszym spinaczem spinamy piny oznaczone przez "B". Dobrze jeśli wciśniemy oba końce spinacza na taką samą głębokość. Nie ma znaczenia to czy przypadkiem spinacze zetkną się, czy nie.

8) Większy spinacz posłuży nam do spięcia pinów oznaczonych jako "C". Specjalnie jest on dłuższy by nie dotykać pozostałych (oczywiście jeśli zostanie poprawnie umieszczony na swoim miejscu). Oczywiście dalej pilnujemy aby nie zewrzeć pozostałych pinów.

9) Spięte kable kładziemy na stole w bezpiecznym miejscu (nie powinny one nigdzie bezładnie się plątać, bo o nieszczęście nietrudno).

10) Włączyć drugi komputer. Powinien się zbootować automatycznie i wejść do gry.

Można teraz spokojnie grać w gry wykorzystujące to udogodnienie bez potrzeby każdorazowego spinania wtyczek SIO. Należy jednak pamiętać o wyjęciu spinaczy z wtyczek gdy już zakończymy "wielkie granie" (również robimy to delikatnie - tak aby styków nie uszkodzić).

Drugi sposób: (potrzebny 1 kabel SIO)

Zmodyfikować jedną wtyczkę kabla SIO zamieniając miejscami kable 3 i 5 (spobób ten podsunął Andreas Magenheimer). Teraz już można skoczyć od razu do punktu 10) powyżej.


...odtąd reszta oryginalnej instrukcji - anyone? ;)

     
     C) GameLink-II SIO Connections (2 or 3 nodes):
     
        The following directions give you some insight into how the GameLink
        II system works, and will allow you to create a more permanent
        connection for two or three player games.  They are provided for the
        more technical user who has sufficient experience to assemble a
        small hardware project.  Non-technical users who wish to buy a
        multi-node connection should skip to the next section.




                                       3


                                                            GameLink-II Docs



        
         1) The easiest way to construct a GameLink-II cable is to purchase
            a long (6 foot) SIO cable and cut it in half. 
            
         2) If more length is needed, the wires can be extended to around 6
            feet per node (thus, from one computer to any other would be a
            maximum of 12 feet). 
            
         3) The connections are made according to the following list:
            
            pin     name     connection   description
            ---   --------   ----------   -------------------------------
             1    SCLK       not used     leave with no connection
             2    OCLK       not used     leave with no connection
             3    SID        PARALLEL     connected to all other SID & SOD
             4    DGND       PARALLEL     connected to all other DGNDs
             5    SOD        PARALLEL     connected to all other SID & SOD
             6    CGND       PARALLEL     connected to all other CGNDs
             7    COMMAND    not used     leave with no connection
             8    MOTCTL     not used     leave with no connection
             9    PROCEED    not used     leave with no connection
            10    +5V        not used     leave with no connection
            11    AUDIO IN   not used     leave with no connection
            12    +12V/NC    not used     leave with no connection
            13    INTERRUPT  not used     leave with no connection
            
         4) Both grounds are connected between all systems.
            
         5) Both the SID (Serial Input), and SOD (Serial Output) lines are
            connected together from all nodes.  This allows any node to
            transmit data to all other nodes (including itself, if
            desired).
            
         6) A graphical representation of a 3 node GameLink-II network is
            shown below, with wires indicated by dashes (-) and vertical
            bars (|). Junctions shown by asterisks (*)
            






















                                       4


                                                            GameLink-II Docs



                    Node-1          Node-2          Node-3
                    ------          ------          ------
                    
                     SID(3)          SID(3)          SID(3)
                      |               |               |
                      *---------------*---------------*
                      |               |               |
                     SOD(5)          SOD(5)          SOD(5)
                    
                    DGND(4)         DGND(4)         DGND(4)
                      |               |               |
                      *---------------*---------------*
                    
                    CGND(6)         CGND(6)         CGND(6)
                      |               |               |
                      *---------------*---------------*
                    
         7) Another method would be to buy SIO sockets, and mount them in a
            box, or PC board, and connect them as above.  This would allow
            you to use unmodified SIO cables.
            
         8) Vendors for the cables and/or connectors:
            
            a) MCM Electronics
               650 Congress Park Drive
               Dayton, OH  45459-9955
               (note: no longer stocks SIO sockets)
               
            b) BEST Electronics
               2121 The Alameda Suite 290
               San Jose, CA  95126-1127
               
            c) B&C ComputerVisions
               2730 Scott Boulevard
               Santa Clara, CA  95050
               
            d) American Techna-Vision
               15338 Inverness St.
               San Leandro, CA  94579
               
               
     ----------------------------------------------------------------------
     
     D) GameLink-II SIO Connections for More Than 3 Nodes:
     
         1) After a fair amount of beta testing and some head scratching, we
            discovered that an unmodified Atari's POKEY IC lacks the current
            sinking capability to provide reliable operation when more than
            3 8-bit computers are linked as described above.
            
         2) An active device (integrated circuit) must be added to provide
            the necessary current sinking capability.  Rather than include
            some complicated instructions, we plan to offer the following
            devices for sale to registered owners:
            




                                       5


                                                            GameLink-II Docs



            a) The OCTO-LINK, which consists of a circuit board,
               populated with the required integrated circuit and two SIO
               connectors.  Unpopulated sites will exist for the addition of
               up to six additional SIO connectors by the user (SIO
               connectors available from the vendors listed above).  This is
               ideal for user groups, where the club can purchase one of
               these for regular meetings.  Use of regular SIO cables
               completes the network.
               
            b) The DUO-LINK two-player expandable serial bus cable.  This
               consists of a circuit board with the necessary integrated
               circuit, and serial cable with two ends.  It can link two
               players together by itself.  By purchasing additional cables,
               pairs of players can be added.  The cables link at their
               middles to other cables with heavy duty Molex pins and
               connectors.  This arrangement allows 8-bitters to own their
               own GameLink-II modules, letting them plug together and play
               at any time without investing in the 8-player board.
               
         4) As you can imagine, AGDA is not a large commercial concern. 
            Previous to February 1, 1994 we will be monitoring our GEnie,
            CompuServe, Internet, and U.S. Mail addresses hoping for some
            response.  After that date we will order the necessary raw
            materials to create the first batch of the DUO-LINK and
            OCTO-LINK connectors. We will sell them to the registered
            shareware customers at a nominal fee to cover all expenses. 
            Keep in touch!
            
     ----------------------------------------------------------------------
     
                                                                          

                                       6


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools