Graphics 15

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 10:56, 21 cze 2016
Mono (Dyskusja | wkład)
(link do micropainter)
← Previous diff
Wersja z dnia 07:11, 14 maj 2022
Mono (Dyskusja | wkład)
(trzeci tryb w linii)
Next diff →
Linia 6: Linia 6:
*Rozdzielczość pionowa: 192 linie. *Rozdzielczość pionowa: 192 linie.
-Rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:+Oto wartości pilseki i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:
-* [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]);+* %00 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]),
-* [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]);+* %01 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]),
-* [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]);+* %10 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]),
-* [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]).+* %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]).
- +
Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez [[grafik|grafików]] (obok trybów specjalnych, np. [[HIP]], [[RIP]] czy [[TIP]]), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak [[PowerGraph]], [[GED]] czy [[Graph2Font]]. Często tryb ten był/jest [[logosowanie|logosowany]] do [[Graphics 12|trybu 12]], co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak [[Micropainter]], [[Koala Microillustrator]], Fun With Art, [[RAMbrandt]], [[XL-Art]], [[Blazing Paddles]], [[Kleks]] i in. Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez [[grafik|grafików]] (obok trybów specjalnych, np. [[HIP]], [[RIP]] czy [[TIP]]), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak [[PowerGraph]], [[GED]] czy [[Graph2Font]]. Często tryb ten był/jest [[logosowanie|logosowany]] do [[Graphics 12|trybu 12]], co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak [[Micropainter]], [[Koala Microillustrator]], Fun With Art, [[RAMbrandt]], [[XL-Art]], [[Blazing Paddles]], [[Kleks]] i in.
 +
 +== Trzeci tryb w linii ==
 +
 +W trakcie rysowania linii skanningowej można przełączyć tryb GTIA, co umożliwia uzyskanie kilku pionowych pasów na ekranie wyświetlających grafikę w różnych trybach.
 +Sztuczka możliwa jest wyłącznie w trybie wysokiej rozdzielczości (tzw. "hires" - ang. "HIgh RESolution").
 +Kiedy w trakcie linii skanningowej włączymy tryb GTIA ustawiając bity 6 i 7 rejestru [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] np. na %01, po czym w tej samej linii wyłączymy go (bity 6 i 7 [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] wracają na %00), wtedy zamiast oczekiwanego hires-u otrzymamy tryb 4-kolorowy przypominający GR.15, ale w którym kolory brane są z następujących rejestrów:
 +* %00 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]),
 +* %01 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]),
 +* %10 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]).
 +* %11 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]).
 +Trick działa również w trybach tekstowych [[Graphics 0|GR.0]] i [[ANTIC Display List|ANTIC $03]].
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]
[[Kategoria: Tryby graficzne]] [[Kategoria: Tryby graficzne]]
{{Stub}} {{Stub}}

Wersja z dnia 07:11, 14 maj 2022

Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0E.

  • Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128);
  • Proporcje piksela: 2x1;
  • Rozdzielczość pozioma: 160 pikseli;
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie.

Oto wartości pilseki i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:

Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez grafików (obok trybów specjalnych, np. HIP, RIP czy TIP), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak PowerGraph, GED czy Graph2Font. Często tryb ten był/jest logosowany do trybu 12, co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak Micropainter, Koala Microillustrator, Fun With Art, RAMbrandt, XL-Art, Blazing Paddles, Kleks i in.

Trzeci tryb w linii

W trakcie rysowania linii skanningowej można przełączyć tryb GTIA, co umożliwia uzyskanie kilku pionowych pasów na ekranie wyświetlających grafikę w różnych trybach. Sztuczka możliwa jest wyłącznie w trybie wysokiej rozdzielczości (tzw. "hires" - ang. "HIgh RESolution"). Kiedy w trakcie linii skanningowej włączymy tryb GTIA ustawiając bity 6 i 7 rejestru GTIACTL np. na %01, po czym w tej samej linii wyłączymy go (bity 6 i 7 GTIACTL wracają na %00), wtedy zamiast oczekiwanego hires-u otrzymamy tryb 4-kolorowy przypominający GR.15, ale w którym kolory brane są z następujących rejestrów:

Trick działa również w trybach tekstowych GR.0 i ANTIC $03.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools