Graphics 8

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:46, 7 wrz 2005
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(okno tekstowe)
Linia 1: Linia 1:
-Ósmy tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]], zwany też [[Hires]]. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC $F]]. +[[Grafika:Gr8.png|GR.8|right]]
 +Ósmy tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]], zwany też [[Hires]]. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]].
-* Kolory: 2 jasności tego samego koloru ([[Tryby monochromatyczne ANTICa|tryb monochromatyczny]])+* Kolory: 2 jasności tego samego koloru ([[Tryby monochromatyczne ANTIC-a|tryb monochromatyczny]])
* Proporcje piksela: 1x1 * Proporcje piksela: 1x1
-* Rozdzielczość pozioma: 320 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[DMACTL]]) także 256 lub 384.+* Rozdzielczość pozioma: 320 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 256 lub 384.
-* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]])+* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[ANTIC Display List|Display List]])
-Kolor tła znajduje się w rejestrze [[COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]), natomiast jasność grafiki w rejestrze [[COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]).+Rejestry określające kolory:
 +* Kolor ramki - [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]);
 +* Kolor tła (pola gry) - piksel o wartości 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]);
 +* Jasność grafiki - piksel o wartości 1 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]).
 +W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką [[PMG]] - patrz [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a]].
-W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką [[PMG]] - patrz [[Tryby monochromatyczne ANTICa]].+Ekran w tyb trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 8 pikseli ponieważ każdy z nich kodowany jest jednym bitem.
 +Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]].
-{{stub}}+== Ciekawostki ==
-[[Kategoria:Atari 8-bit]]+W tym trybie przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzy tryby w linii]].
 + 
 +== Zobacz również ==
 +[[Graph8]]
 + 
 +[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]
 +[[Kategoria: Tryby graficzne]]

Aktualna wersja

GR.8

Ósmy tryb graficzny w numeracji Atari OS, zwany też Hires. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0F.

  • Kolory: 2 jasności tego samego koloru (tryb monochromatyczny)
  • Proporcje piksela: 1x1
  • Rozdzielczość pozioma: 320 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 256 lub 384.
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)

Rejestry określające kolory:

W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką PMG - patrz Tryby monochromatyczne ANTIC-a.

Ekran w tyb trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 8 pikseli ponieważ każdy z nich kodowany jest jednym bitem. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.

Ciekawostki

W tym trybie przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać trzy tryby w linii.

Zobacz również

Graph8

Personal tools