Graphics 9

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:19, 18 cze 2016
Mono (Dyskusja | wkład)
(kategoria tryby graficzne)
← Previous diff
Wersja z dnia 15:54, 24 lis 2016
Mono (Dyskusja | wkład)
(COLBAK)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
Dziewiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'', gdyż z punktu widzenia układu [[ANTIC (układ)|ANTIC]] jest to [[Graphics 8]], a dopiero ingerencja w rejestr GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu. Dziewiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'', gdyż z punktu widzenia układu [[ANTIC (układ)|ANTIC]] jest to [[Graphics 8]], a dopiero ingerencja w rejestr GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.
-* Kolory: 16 jasności o jednakowej chrominancji określonej przez [[rejestr-cień]] [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS]]+* Kolory: 16 jasności o jednakowej chrominancji określonej przez rejestr [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]] ([[rejestr-cień]] [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS]]),
* Rozdzielczość pozioma: 80 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96. * Rozdzielczość pozioma: 80 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96.
* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[ANTIC Display List|Display List]]) * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[ANTIC Display List|Display List]])

Wersja z dnia 15:54, 24 lis 2016

Dziewiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 10 i Graphics 11. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA, gdyż z punktu widzenia układu ANTIC jest to Graphics 8, a dopiero ingerencja w rejestr GTIA GTIACTL (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.

  • Kolory: 16 jasności o jednakowej chrominancji określonej przez rejestr COLBAK (rejestr-cień COLBAKS),
  • Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
  • Proporcje piksela: 4x1

Cień rejestru GTIACTL to GTIACTLS, wpisanie do niego wartości $40 spowoduje włączenie trybu 9 w numeracji BASIC-a.

Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów 400 i 800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.

Ten tryb graficzny był dość popularny w starszych demach gdyż całkiem dobrze prezentowały się w nim zdigitalizowane zdjęcia (z nowszych produkcji można polecić slideshow "The Muppet Movie" grupy Madteam).

Istnieją też gry wykorzystujące omawiany tryb graficzny. Sztandarowym przykładem jest angielska "Space Lobsters" gdzie po mistrzowsku zrobiono użytek z zalet Graphics 9 (tzn. jest tam 16-odcieniowa grafika w znakowym odpowiedniku trybu Gr.9).

Programy graficzne, pracujące w Graphics 9, to m.in. RAMbrandt oraz Retoucher.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools