HARD

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 11:29, 9 lip 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Krótki (Dyskusja | wkład)
(W polskojęzycznych tekstach nazwiska węgierskie zwyczajowo zapisuje się w kolejności imię-nazwisko.)
Linia 1: Linia 1:
-(HARD Software, HARD Soft) - węgierska grupa, znana przede wszystkim ze "zrzucania" całych części [[demo|dem]] z [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Commodore 64]. Poza tym HARD to innowatorzy w dziedzinie: +{{grafr|HARD_SOFTWARE_1994_from_JOYRIDE_DEMO_.gif}}
-* dźwięku - jako (oficjalnie) pierwsi odtwarzali (programowo, bez modyfikacji sprzętowych) pliki ''.sid'' na Atari (cała ścieżka dźwiękowa w ich demach to muzyczki z C64 z autorskim playerem)+ 
-* obrazu - pierwsi wpadli na pomysł trybu [[HIP]] w grafice stąd też jego nazwa (Hard-Interlacing-Picture)+HARD (a.k.a. HARD SOFT lub HARD Software) to węgierska demo-grupa z Atari XL/XE, założona przez Sándora Téliego i Farkasa Felkera w 1991 roku. Dołączył do nich później Tamás Bene.
 +Grupa ta znana jest przede wszystkim ze "zrzucania" całych części [[demo|dem]] z [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Commodore 64] a czasem tylko niektórych danych (logo, obrazki) - w czym jednak nie byli "osamotnieni" na atarowskiej scenie.
 + 
 +Poza tym HARD to innowatorzy w dziedzinie:
 +* dźwięku - jako (oficjalnie) pierwsi odtwarzali (programowo, bez modyfikacji sprzętowych) pliki ''.sid'' na Atari (cała ścieżka dźwiękowa w ich demach to muzyczki z C64 z autorskim playerem).
 +W 2017 roku pokazali i udostępnili technikę wzbogacania dźwięku [[Pokey]]a o tzw. [[Hardbass]].
 +* obrazu - pierwsi wpadli na pomysł trybu [[HIP]] w grafice stąd też jego nazwa (Hard-Interlacing-Picture). W 2017 roku pokazali i udostępnili kolejny ciekawy tryb graficzny - [https://bitbucket.org/sandor-hard/reharden/src/master/HCM.md HCM].
 + 
Członkowie: Członkowie:
-*Tamas Bene - [[koder]]+*Tamás Bene - [[koder]]
-*Felker Farkas - koder+*Farkas Felker - koder
-*Teli Sandor - koder, [[swaper]]+*[[Sándor Téli]] - koder, [[swaper]]
 + 
Wydane produkcje: Wydane produkcje:
-*[[Veronika]] +*[http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=3732 Veronika]
*[[Cool Emotions]] *[[Cool Emotions]]
-*[[Joyride]] - demo wystawione na [[QuaST 1995]]+*[[Blip!]] - gra, która ukazała się w [[Abbuc Magazin]]
-*[[Blip]] - gra, która ukazała się w [[Abbuc Magazin]]+* [[intro]] do 36. wydania w/w magazynu
-*[http://tinyurl.com/e7m8l intro] do 36. wydania w/w magazynu+*[[Joyride]] - demo wystawione na [[QuaST 1995]] (rozprowadzone bezpośrednio przez grupę w postaci numerowanych kopii na dyskietkach 5.25")
 +*[[Reharden]] - powrót po kilkunastu latach!
 + 
-Grupa działała w I połowie lat 90. XX w.+Grupa działała aktywnie(j) w I połowie lat 90. XX w.
== Linki == == Linki ==
-*[http://ftp.pigwa.net/stuff/collections/atari_forever/www-magazines/ENERGY1/tamas.htm wywiad z Tamasem Bene (z 1995 r.)]+*[http://ftp.pigwa.net/stuff/collections/atari_forever/www-magazines/ENERGY1/tamas.htm wywiad z Tamásem Benem (z 1995 r.)]
 +*[http://web.archive.org/web/20040309000423/www.geocities.com/SiliconValley/Vista/6084/ dawna strona internetowa grupy Hard]
 +*[https://demozoo.org/groups/33628/ Demozoo]
 +*[http://web.archive.org/web/20120209210045/http://energy.scene.pl/index.php?page=hard---jak-zostac polemika z twórczością HARD-ów]
[[Kategoria:Grupy XL/XE]] [[Kategoria:Grupy XL/XE]]

Aktualna wersja

Grafika:HARD_SOFTWARE_1994_from_JOYRIDE_DEMO_.gif

HARD (a.k.a. HARD SOFT lub HARD Software) to węgierska demo-grupa z Atari XL/XE, założona przez Sándora Téliego i Farkasa Felkera w 1991 roku. Dołączył do nich później Tamás Bene. Grupa ta znana jest przede wszystkim ze "zrzucania" całych części dem z Commodore 64 a czasem tylko niektórych danych (logo, obrazki) - w czym jednak nie byli "osamotnieni" na atarowskiej scenie.

Poza tym HARD to innowatorzy w dziedzinie:

  • dźwięku - jako (oficjalnie) pierwsi odtwarzali (programowo, bez modyfikacji sprzętowych) pliki .sid na Atari (cała ścieżka dźwiękowa w ich demach to muzyczki z C64 z autorskim playerem).

W 2017 roku pokazali i udostępnili technikę wzbogacania dźwięku Pokeya o tzw. Hardbass.

  • obrazu - pierwsi wpadli na pomysł trybu HIP w grafice stąd też jego nazwa (Hard-Interlacing-Picture). W 2017 roku pokazali i udostępnili kolejny ciekawy tryb graficzny - HCM.


Członkowie:


Wydane produkcje:


Grupa działała aktywnie(j) w I połowie lat 90. XX w.

Linki

Personal tools