HR2

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 20:09, 23 lut 2010
Dracon (Dyskusja | wkład)
(a gdzie jakies przykladowe obrazki??? :|)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(kategoria tryby graficzne)
Linia 1: Linia 1:
-{{SDP}}+== Tryb graficzny ==
HR2 jest trybem graficznym wymyślonym przez [[Eru]]. Aktualnie tryb jest dostępny do edycji w programie [[Lepix]] (aktualnie tylko w źródłach, trzeba samemu skompilować). Jest też możliwość konwersji obrazków do HR2 przy pomocy programu ''lepicon'', będącego częścią Lepixa. HR2 jest trybem graficznym wymyślonym przez [[Eru]]. Aktualnie tryb jest dostępny do edycji w programie [[Lepix]] (aktualnie tylko w źródłach, trzeba samemu skompilować). Jest też możliwość konwersji obrazków do HR2 przy pomocy programu ''lepicon'', będącego częścią Lepixa.
Linia 29: Linia 29:
Ciekawą własnością tego trybu jest to, że jeśli kolory 0 i 1 (licząc od 0) palety GR8 są kolorami 1 i 2 palety GR15, jest możliwa taka konwersja obrazka w GR15, że rejestry kolorów się zgadzają dla obrazków GR8 i GR15 - wtedy jest możliwe wyświetlanie tego obrazka bez DLI, podobnie jak np. w INP. Ciekawą własnością tego trybu jest to, że jeśli kolory 0 i 1 (licząc od 0) palety GR8 są kolorami 1 i 2 palety GR15, jest możliwa taka konwersja obrazka w GR15, że rejestry kolorów się zgadzają dla obrazków GR8 i GR15 - wtedy jest możliwe wyświetlanie tego obrazka bez DLI, podobnie jak np. w INP.
 +== Format pliku ==
 +
 +Kolejno:
 +* 8000 bajtów GR8
 +* 8000 bajtów GR15
 +* 2 bajty kolorów GR8
 +* 4 bajty kolorów GR15
[[Kategoria:Atari 8-bit]] [[Kategoria:Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Formaty plików]] [[Kategoria:Formaty plików]]
 +[[Kategoria: Tryby graficzne]]

Aktualna wersja

Tryb graficzny

HR2 jest trybem graficznym wymyślonym przez Eru. Aktualnie tryb jest dostępny do edycji w programie Lepix (aktualnie tylko w źródłach, trzeba samemu skompilować). Jest też możliwość konwersji obrazków do HR2 przy pomocy programu lepicon, będącego częścią Lepixa.

Jego podstawowe cechy to:

  • rozdzielczość 320x200
  • podwójny interlace, kolory mrugają "mało" (odległości między nimi są zazwyczaj 4, dużo mniej niż np w IN8).
  • 5 kolorów
  • pewne ograniczenia na kombinacje pixli
  • po odpowiednim sformatowaniu obrazka, jest możliwość wyświetlania go bez żadnych przerwań DLI (dla pewnych palet)

Jak to działa:

  • w każdej linii na zmianę wyświetlamy linie GR15 i GR8
  • kolory/jasności są ustawione następująco:
    • GR15: 00,04,08,12
    • GR8: 04,08
  • kombinacja pixli GR15 i GR8 daje nam możliwe efektywne jasności (notacja: jasność GR15 + jasność GR8 : efektywna jasność, moc 'mrugania'
    • 00+04: 02, lekkie
    • 00+08: 04, mocne
    • 04+04: 04, brak
    • 04+08: 06, lekkie
    • 08+04: 06, lekkie
    • 08+08: 08, brak
    • 12+04: 08, mocne
    • 12+08: 10, lekkie
  • jak widać w powyższej liście, niestety, w ramach jednego pixla GR15 nie są możliwe wszystkie kombinacje jasności. Np, nie da się uzyskać w tym samym pixlu GR15 jasności 02 i 06, gdyż wymagają one innych jasności GR15. Jest to podobny efekt jaki występuje w HIP/TIP. Ale, na granicy GR15 są możliwe "ostre" przejścia (czego nie ma w TIP/HIP).
  • oczywiście, jest możliwość użycia innych palet. Np. 06,08,10,12 (GR15) i 08,10 (GR8) generują jasności 7,8,9,10,11

Ciekawą własnością tego trybu jest to, że jeśli kolory 0 i 1 (licząc od 0) palety GR8 są kolorami 1 i 2 palety GR15, jest możliwa taka konwersja obrazka w GR15, że rejestry kolorów się zgadzają dla obrazków GR8 i GR15 - wtedy jest możliwe wyświetlanie tego obrazka bez DLI, podobnie jak np. w INP.

Format pliku

Kolejno:

  • 8000 bajtów GR8
  • 8000 bajtów GR15
  • 2 bajty kolorów GR8
  • 4 bajty kolorów GR15
Personal tools