Logo

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 01:17, 13 lut 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Krótki (Dyskusja | wkład)
(link do strony autorów)
Linia 1: Linia 1:
-'''Logo''' - jest to prosty język programowania przeznaczony głównie dla dzieci, stworzony w celach nauczania. Istnieją implementacje na praktycznie dowolny komputer. +Prosty język programowania przeznaczony głównie dla dzieci, stworzony w celach nauczania. Istnieją implementacje na praktycznie dowolny komputer.
 + 
 +Na Atari XL/XE występuje praktycznie najlepsza spotykana wersja na komputery 8-mio bitowe: '''''Atari Logo''''', wydana w 1983 roku przez Logo Computer Systems, Inc. (LCSI). Atari Logo początkowo występował na dyskietce, potem stworzono wersję na cartridge'u.
 + 
 +Istnieje też spolszczona wersja Atari Logo - '''''Polskie Logo''''', która została wydana w 1986 r. przez Młodzieżową Agencję Wydawniczą, pod patronatem Bajtka - autorem jest Wojciech Zientara (wersję kasetową - prawdopodobnie jedyną oficjalną - przygotowali Robert Kujda i Piotr Jesień) i różniła się od wersji angielskiej słowami kluczowymi (były spolszczone).
 + 
 +Ciekawostką jest fakt, że podczas wczytywania programu z oryginalnej kasety na drugim (nieużywanym przez Atari kanale) gra muzyka Marka Bilińskiego (dwa utwory: jeden z nich to "Ogród w Przestworzach").
-Na Atari XL/XE występuje praktycznie najlepsza spotykana wersja na komputery 8-mio bitowe: '''''Atari Logo'''''. Atari logo początkowo występował na dyskietce, potem stworzono wersję na cartridge'u. 
-Istnieje też spolszczona wersja Atari Logo - '''''Polskie Logo''''' (wydane bodajże w 1983 roku przez PAW), które oprócz tego, że różniło się słowami kluczowymi (były spolszczone), to oryginalnie zostało wydane tylko w wersji kasetowej. Ciekawostką jest fakt, że podczas wczytywania programu z oryginalnej kasety na drugim (nieużywanym przez Atari kanale) gra muzyka Marka Bilińskiego. 
Atari logo oferowało jako jedyna dostępna ówcześnie implementacja grafikę tzw. "żółwia" opartą na czterech żółwiach (cztery sprzętowe duszki Atari, w dodatku w wersji Atarowskiej wyglądające jak żółwie). Był to idealny język do początkowej nauki programowania wśród dzieci, ale trudno go używać do poważniejszych celów. Atari logo oferowało jako jedyna dostępna ówcześnie implementacja grafikę tzw. "żółwia" opartą na czterech żółwiach (cztery sprzętowe duszki Atari, w dodatku w wersji Atarowskiej wyglądające jak żółwie). Był to idealny język do początkowej nauki programowania wśród dzieci, ale trudno go używać do poważniejszych celów.
-Typowa składnia była mniej-więcej tego typu ("polskie logo"): 
- opu+Przykładowy program rysujący kwadrat o boku 20 pikseli:
- powtorz 4 np[20] lw[90]+ 
 + OPU
 + POWTORZ 4 [NP 20 LW 90]
-tutaj - narysowany kwadrat o boku 20 pikseli.+==Odnośniki zewnętrzne==
 +*[http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_LOGO Atari Logo] w Wikipedii
 +*[http://atariki.krap.pl/images/2/24/Polskie_LOGO.pdf Manual z listą słów kluczowych]
 +*[http://www.microworlds.com/ Witryna firmy LCSI]
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Języki programowania]] [[Kategoria:Języki programowania]]

Aktualna wersja

Prosty język programowania przeznaczony głównie dla dzieci, stworzony w celach nauczania. Istnieją implementacje na praktycznie dowolny komputer.

Na Atari XL/XE występuje praktycznie najlepsza spotykana wersja na komputery 8-mio bitowe: Atari Logo, wydana w 1983 roku przez Logo Computer Systems, Inc. (LCSI). Atari Logo początkowo występował na dyskietce, potem stworzono wersję na cartridge'u.

Istnieje też spolszczona wersja Atari Logo - Polskie Logo, która została wydana w 1986 r. przez Młodzieżową Agencję Wydawniczą, pod patronatem Bajtka - autorem jest Wojciech Zientara (wersję kasetową - prawdopodobnie jedyną oficjalną - przygotowali Robert Kujda i Piotr Jesień) i różniła się od wersji angielskiej słowami kluczowymi (były spolszczone).

Ciekawostką jest fakt, że podczas wczytywania programu z oryginalnej kasety na drugim (nieużywanym przez Atari kanale) gra muzyka Marka Bilińskiego (dwa utwory: jeden z nich to "Ogród w Przestworzach").

Atari logo oferowało jako jedyna dostępna ówcześnie implementacja grafikę tzw. "żółwia" opartą na czterech żółwiach (cztery sprzętowe duszki Atari, w dodatku w wersji Atarowskiej wyglądające jak żółwie). Był to idealny język do początkowej nauki programowania wśród dzieci, ale trudno go używać do poważniejszych celów.

Przykładowy program rysujący kwadrat o boku 20 pikseli:

 OPU
 POWTORZ 4 [NP 20 LW 90]

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools