MPT (format pliku)

From Atariki

Revision as of 10:55, 25 cze 2015; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Plik MPT jest plikiem binarnym DOS.

Spis treści

Struktura pliku

Offset:

$0000-$003F - adresy brzmień (LSB/MSB) (32 słowa). Bajty $00, $00 w tej tablicy oznaczają, że dane brzmienie jest puste

$0040-$00BF - adresy patternów (LSB/MSB) (64 słowa). Bajty $00, $00 w tej tablicy oznaczają, że dany pattern jest pusty

$00C0-$01BF - cztery tablice częstotliwości (64 bajty każda)

$01C0-$01C3 - młodsze bajty adresów tracków

$01C4-$01C7 - starsze bajty adresów tracków

$01C8-$01C8 - długość patternów (wartości $10, $20, $30 lub $40)

$01C9-$01C9 - tempo utworu

$01CA-$???? - dane tracku #1, dane tracku #2, dane tracku #3, dane tracku #4

$????-$???? - dane brzmień

$????-$???? - dane patternów

Dane brzmień

Brzmienie ma długość 48 bajtów, jeśli nie jest puste. Pierwsze 32 bajty układają się w pary:

BG PN.. (x16)

gdzie:

B - barwa dzwięku - 4 bity (starsze)

G - głośność dźwięku - 4 bity (młodsze)

P - numery parametrów akcentów pomnożone przez 2 (drugi rząd) - 4 bity (starsze)

N - numery akcentów (pierwszy rząd) - 4 bity (młodsze)

Następne 8 bajtów to parametry sterujące instrumentem (pierwszy rząd z lewej), kolejne 8 bajtów to parametry akcentów (drugi rząd z lewej).

Dane patternów

$01-$3E - granie nuty (a raczej półtonu) o numerze N (np. 1=C-1, 2=C#1, 3=D-1)

$40-$5F - zmień brzmienie na numer równy N-$40

$80-$BE - ustaw ilość odstępów pomiędzy nutami na N-$80

działa dopiero po odegraniu nuty (od momentu wystąpienia rozkazu pierwszy odstęp pojawia się za nutą)

Jeśli zaraz za tym bajtem (kodem) występuje bajt równy $FE następuje ustawienie pustych pozycji w patternie. Ilość tych pozycji wynosi N-$7F. W tym przypadku puste pozycje pojawią się od razu, w momencie wystąpienia bajtu $FE, np. ciąg bajtów:

$83 $FE $41 $81 $01 $03 $01 $05
 |   |   |   |   |   |   |   |
 |   |   |   |   +---+---+---+- numery półtonów
 |   |   |   |
 |   |   |   1 odstęp pomiędzy nutami
 |   |   |
 |   |   ustaw brzmienie #1
 +---+
 |
4 puste pozycje na początku patternu

reprezentuje pattern:

--- --
--- --
--- --
--- --
C-1 01
--- --
D-1 01
--- --
C-1 01
--- --
E-1 01
--- --

Pominięto głośność brzmień.

$C0-$CF - ustaw głośność nut na równą N-$C0

$D0-$DF - ustaw tempo grania na równe N-$D0

$Ex - koniec patternu (x - dowolne 4 bity)

MPT v2.4 zapisuje w pliku patterny w ten sposób, że zawsze mają stałą długość, równą ustawionej w nagłówku. Następuje to poprzez dodanie na końcu patternu rozkazu tworzącego puste pozycje, tak aby każdy pattern miał identyczną liczbę pozycji.

Dane tracku

Każdy track składa się z par bajtów:

  • pattern ($00..$3f)
  • transpozycja

Na pozycji patternu w tracku #1 można zapisać rozkazy:

  • $FE - zatrzymanie utworu
  • $FF pozycja - skok do pozycji w tracku

Uwagi

1. Wpisując dane w trackach w MPT należy zwrócić uwagę na to, aby rozkazy znajdowały się w tracku #1, a wartości w pozostałych trackach były równe 0. W przeciwnym wypadku MPT błędnie obliczy adresy brzmień i patternów podczas zapisywana pliku. Muzyczka zapisana w ten sposób będzie się poprawnie wczytywała do MPT, natomiast podczas odgrywania tejże muzyczki za pomocą jakiegoś playera usłyszymy tylko bulgoty albo ciszę.

2. Często stosowane rozszerzenia pliku w tym formacie to:

  • MPF dla muzyki z 256 pozycjami w tracku,
  • MD1 dla muzyki z jednym samplowanym kanałem,
  • MD2 dla muzyki z dwoma samplowanymi kanałami.

Linki

Personal tools