MPT (format pliku)

From Atariki

Revision as of 13:45, 14 lut 2012; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Spis treści

Struktura pliku, nagłówek

Offset:

$0000-$003F - adresy brzmień (LSB/MSB) (32 słowa). Bajty $00, $00 w tej tablicy oznaczają, że dane brzmienie jest puste $0040-$00BF - adresy patternów (LSB/MSB) (64 słowa). Bajty $00, $00 w tej tablicy oznaczają, że dany pattern jest pusty $00C0-$01BF - cztery tablice częstotliwości (64 bajty każda) $01C0-$01C3 - młodsze bajty adresów tracków $01C4-$01C7 - starsze bajty adresów tracków $01C8-$01C8 - długość patternów (wartości $10, $20, $30 lub $40) $01C9-$01C9 - tempo utworu $01CA-? - dane tracku #1, dane tracku #2, dane tracku #3, dane tracku #4

Ilość danych dla jednego tracku zależy od różnicy pomiędzy adresami sąsiednich tracków

?-? - dane brzmień ?-? - dane patternów

Dane brzmień

Brzmienie ma długość 48 bajtów, jeśli nie jest puste. Pierwsze 32 bajty układają się w pary:

BG PN.. (x16)

gdzie:

B - barwa dzwięku - 4 bity (starsze) G - głośność dźwięku - 4 bity (młodsze) P - numery parametrów akcentów pomnożone przez 2 (drugi rząd) - 4 bity (starsze) N - numery akcentów (pierwszy rząd) - 4 bity (młodsze)

Następne 8 bajtów to parametry sterujące instrumentem (pierwszy rząd z lewej), kolejne 8 bajtów to parametry akcentów (drugi rząd z lewej).

Dane patternów

$01-$3E - granie nuty (a raczej półtonu) o numerze N (np. 1=C-1, 2=C#1, 3=D-1) $40-$5F - zmień brzmienie na numer równy N-$40 $80-$BE - ustaw ilość odstępów pomiędzy nutami na N-$80

działa dopiero po odegraniu nuty (od momentu wystąpienia rozkazu pierwszy odstęp pojawia się za nutą)

Jeśli zaraz za tym bajtem (kodem) występuje bajt równy $FE następuje ustawienie pustych pozycji w patternie. Ilość tych pozycji wynosi N-$7F. W tym przypadku puste pozycje pojawią się od razu, w momencie wystąpienia bajtu $FE, np. ciąg bajtów:


$83 $FE $41 $81 $01 $03 $01 $05
 | | | | | | | |
 | | | | --numery półtonów
 | | | |
 | | | 1 odstęp pomiędzy nutami
 | | |
 | | ustaw brzmienie #1
 ----
 |
4 puste pozycje na początku patternu

reprezentuje pattern:

--- --
--- --
--- --
--- --
C-1 01
--- --
D-1 01
--- --
C-1 01
--- --
E-1 01
--- --

Pominięto głośność brzmień.

$C0-$CF - ustaw głośność nut na równą N-$C0 $D0-$DF - ustaw tempo grania na równe N-$D0 $Ex - koniec patternu (x - dowolne 4 bity)

MPT v2.4 zapisuje w pliku patterny w ten sposób, że zawsze mają stałą długość, równą ustawionej w nagłówku. Następuje to poprzez dodanie na końcu patternu rozkazu tworzącego puste pozycje, tak aby każdy pattern miał identyczną liczbę pozycji.

Wpisując dane w trackach w MPT należy zwrócić uwagę na to, aby rozkaz skoku lub rozkaz zatrzymania utworu (odpowiednio $FF i $FE) znajdowały się na ścieżce numer 0, a wartości na pozostałych ścieżkach były równe 0. W przeciwnym wypadku MPT błędnie obliczy adresy brzmień i patternów podczas zapisywana pliku. Muzyczka zapisana w ten sposób będzie się poprawnie wczytywała do MPT, natomiast podczas odgrywania tejże muzyczki za pomocą jakiegoś playera usłyszymy tylko bulgoty albo ciszę.

Moduł sampli z MPT v2.4

UWAGA. To nie jest plik binarny (DOS)!

Offset:

00-0F - starsze bajty adresów początku sampli 0F-1F - starsze bajty adresów końca sampli (zwiększone o 1) 1F-? - Dane sampli

Adresy sampli w nagłówku zaczynają się nie od $0000, ale od $9000 (adres bufora na sample w MPT)

Personal tools