Montezuma's Revenge

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 23:47, 2 lip 2017
Krótki (Dyskusja | wkład)
(+opis wydań i błędów w wersjach nie-dyskowych.)
← Previous diff
Wersja z dnia 16:41, 22 lut 2019
Krótki (Dyskusja | wkład)
(Wersja wydana - ups, wersja Databyte oczywiście pochodzi z Wielkiej Brytanii, nie z USA.)
Next diff →
Linia 27: Linia 27:
* przez [[Parker Brothers]], w 1984 w USA - na dyskietce * przez [[Parker Brothers]], w 1984 w USA - na dyskietce
* przez [[BCI Software]], w 1986 w USA - na dyskietce * przez [[BCI Software]], w 1986 w USA - na dyskietce
-* przez [[Databyte]], 2 1986 w USA - na dyskietce i kasecie.+* przez [[Databyte]], w 1986 w Wielkiej Brytanii - na dyskietce i kasecie.
Wersja kasetowa Databyte i prototypowy kartridż zawierają, w porównaniu z wydaniami dyskowymi, 2 błędy: Wersja kasetowa Databyte i prototypowy kartridż zawierają, w porównaniu z wydaniami dyskowymi, 2 błędy:

Wersja z dnia 16:41, 22 lut 2019

Grafika:Montezuma1.png

Gra labiryntowa napisana przez Roberta Jaegera, wydana w 1984 roku przez Parker Brothers na wiele platform - wśród nich Atari 2600, 5200 i Atari 8-bit.

Spis treści

Fabuła

Gracz wciela się w postać nieustraszonego łowcy przygód zwanego Panama Joe, który przemierza korytarze fortecy tytułowego azteckiego władcy, na celu mając zdobycie bezcennych skarbów.

Rozgrywka

Piramida Montezumy jest ogromnym labiryntem (24 komnaty w wersji 2600[1]), 100 w pozostałych[2]), najeżonym różnego rodzaju niebezpieczeństwami: jadowite węże, pająki, toczące się czaszki, zabójcze łańcuchy, płonące liny i znikające podłogi. Zadaniem gracza jest przedostać się do skarbca na samym dole piramidy. Pomocne w wyprawie są rozrzucone po fortecy przedmioty: klucze służące do otwierania drzwi, miecze do obrony przed potworami, oraz pochodnie rozświetlające ciemności. Po dotarciu do skarbca gra zaczyna się od początku, lecz na wyższym poziomie trudności - zwiększa się liczba przeszkadzajek oraz podnosi się poziom zaciemnienia piramidy.

Okoliczności powstania

Prototyp

W 1983 roku na targach Consumer Electronics Show, 17-letni wówczas Robert Jaeger zaprezentował swoją nieukończoną jeszcze grę, licząc na zainteresowanie potencjalnych wydawców. W prezentowanej wtedy wersji głównym bohaterem był ubrany w meksykańskie poncho ludek o imieniu Pedro, a zadaniem gracza było przemierzyć piramidę-labirynt i dotrzeć do pomieszczenia, w którym znajduje się sam Król Montezuma. Prototyp nie miał jeszcze zakończenia, i zawierał kilka błędów - jednym z nich była możliwość rozmnożenia niesionych przedmiotów w komnacie strażnika [3]. Mimo to była pozycją bardzo dopracowaną - zawierała animowany ekran tytułowy z muzyką, listę najlepszych wyników oraz różne graficzne smaczki (np. animacja podczas utraty życia).

Grafika:Montezuma2.png

Zainteresowanie grą wyraziła firma Parker Brothers, której Jaeger sprzedał licencję. Firma ta, już bez udziału autora, okroiła grę w celu wydania jej na 16-kilobajtowym kartridżu. Wersja Jaegera, wielkości 35 KB, nigdy nie została wydana; mimo to nieoficjalna kopia dostała się w ręce piratów i wersja ta zyskała niebywałą popularność wśród Atarowców.

Wersja wydana

W Parker Bros. dokonano modyfikacji mających na celu wydanie gry na 16-kilobajtowym kartridżu (ze względów oszczędnościowych). Usunięto wiele graficznych detali, animowaną czołówkę, a komnatę z Montezumą zastąpiono skarbcem. Główny bohater stracił sombrero i poncho, a zyskał kapelusz i nowe imię, oba nawiązujące do postaci Indiany Jonesa. Mechanika gry nie zmieniła się znacznie - poza komnatą Montezumy usunięto jedynie ptaka, który porywał głównego bohatera gdy ten za długo przebywał w jednym pomieszczeniu.

Gra została wydana w 1984 roku na kartridżu dla Atari 5200; przygotowano też prototyp kartridża na małe Atari[4], lecz z powodu krachu na rynku gier ostatecznie wydano tylko wersję dyskietkową. Powstała też nieco uboższa wersja na Atari 2600, oraz wersje na inne platformy.

Wersja Parker Bros była bardzo popularna, jednak jej wydanie na małym Atari jest rzadko spotykane (Atarimania ocenia jego popularność na "8 - bardzo rzadki"[5]). Z powodu względnej niepopularności tej wersji oraz z faktu, że jest ona uboższa od oryginału Jaegera, crackerzy mylnie nazywali ją Preliminary Monty 16K. Pod takim też tytułem jest ona szerzej znana; swego czasu nawet w Bajtku pojawił się opis gry wraz z mapą labiryntu, opatrzony właśnie tytułem "Preliminary Monty".

Istnieją następujące wydania:

Wersja kasetowa Databyte i prototypowy kartridż zawierają, w porównaniu z wydaniami dyskowymi, 2 błędy:

  • brak dźwięku sygnalizującego użycie miecza
  • skrajnie lewa komnata na 9. piętrze piramidy (licząc od góry) jest uszkodzona, a wejście do niej powoduje zepsucie się grafiki w górnej części ekranu oraz zniknięcie posiadanych przedmiotów.

Zobacz też

Personal tools