Moon Patrol

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 05:03, 29 mar 2007
Sikor (Dyskusja | wkład)
(Opis ekranu)
← Previous diff
Aktualna wersja
Miker (Dyskusja | wkład)
(Odnośniki zewnętrzne)
Linia 1: Linia 1:
-Niniejszy opis dotyczy wersji gry będącej konwersją wersji z gier typu "Arcade" (automaty do gier). Dla Atari XL/XE istnieje jeszcze inna gra pod tym samym tytułem, jednak nie ma ona nic wspólnego z tą grą.+Niniejszy opis dotyczy wersji gry będącej konwersją tytułu wydanego dla automatów do gier (tzw. ''arcade''). Dla Atari XL/XE istnieje jeszcze [[Moon Patrol (Avalon Hill)|inna gra]] pod tym samym tytułem.
== Okoliczności przyrody == == Okoliczności przyrody ==
-Kiedy w roku 1982 firma Irem oraz Williams Electronics stworzyła nową grę - to był szok. Tysiące ludzi spędzało czas na księżycowym patrolu - przy grze "Moon Patrol"+Kiedy w roku 1982 firma Irem oraz Williams Electronics stworzyła nową grę - to był szok. Tysiące ludzi spędzało czas na księżycowym patrolu - przy grze "Moon Patrol".
-Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie przed kosmitami księżyca, podzielonego na sektory od A do Z. Ponieważ jest to pojazd specjalny, może on skakać nad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko kątowe - strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami. +Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie księżyca przed kosmitami. Teren do patrolowania podzielono na sektory od A do Z. Łazik może przeskakiwać ponad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko, którym strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami.
-Mimo prostoty gry, jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), scrollowaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów...+Mimo prostoty gry jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), [[scroll]]owaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów...
-== Atari 8-bitów ==+== Atari 8-bit ==
-[[Grafika:Mpcart.gif]] {{grafr|mpa.gif}}+{{Grafl|Mpcart.gif}}
-Mało kto wie, ale dla 8-mio bitowego Atari powstały dwie wersje tej samej gry:+Na [[Atari 8-bit|8-bitowe komputery]] firma [[Atari]] wydała "Moon Patrol" w 1983 roku, tylko na [[cartridge]]'u. Autorami są [[Scott Smith]] (program), [[Courtney Granner]] (grafika) i [[Robert Vieira]] (dźwięk). Jest to dość wierna konwersja gry z automatu. Ma ładną i dopracowaną grafikę, oczy cieszy efekt paralaksy w tle.
-* pierwsza, wydana przez Atari w 1983 roku (źle odtwarzana muzyka w serii XL/XE);+
-* druga, wydana w 1983 roku przez... Atari, będąca konwersją z Atari 5200+
-Gra jest właściwie w obu wersjach taka sama, różni się nieznacznie grafiką (kosmetycznie). Co ciekawe - w wersji będącej konwersją z Atari 5200 nie ma nazwy Atari - nie został zaimplementowany pierwszy ekran tytułowy, występujący na konsoli. +
-Poruszanie samochodem - za pomocą joysticka, w standardowy sposób (prawo - szybciej, lewo - wolniej, góra - skok, fire - strzał). Obie wersje mają bardzo ładną i dopracowaną grafikę.+Gra jest prawdopodobnie konwersją z [[5200|Atari 5200]] - wskazują na to odwołania na ekranie tytułowym do klawiszy '''*''' i '''#''' występujących na joystickach od konsoli 5200.
 + 
 +{{grafr|mpa.gif}}
 +Istnieje też inna konwersja z Atari 5200, dokonana przez duet [[Glenn the 5200 Man|Glenn]] & Craig. Ta wersja, która najprawdopodobniej powstała przed wydaniem oficjalnej wersji na ośmiobitowce, charakteryzuje się - jak wszystkie konwersje Glenna - lekko zepsutą grafiką (tekst w [[inverse video]]) oraz, na [[XL]] i [[XE]], piskami zamiast muzyki. Naciśnięcie na ekranie tytułowym '''Control''' + '''G''' ujawnia pseudonimy crackerów.
 + 
 +Konwersję Glenna w 2005 roku poprawił [[KMK]] - wersję z działającą muzyką można pobrać np. [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc stąd].
 + 
 +===Sterowanie===
 +*Joystick:
 +*'''Lewo''', '''prawo''' - jazda wolniej/szybciej
 +*'''Góra''' - skok
 +*'''Fire''' - strzał
 +*Klawiatura
 +*'''Start''' - rozpoczęcie gry
 +*'''Select''' (w wersji Glenna również '''*''') - wybór ilości graczy
 +*'''Option''' (w wersji Glenna również '''Shift''' + '''3''') - wybór poziomu trudności
 +*'''spacja''' - pauza
 +*'''2''' - kontynuacja od miejsca straty ostatniego życia
== Atari ST == == Atari ST ==
-Gra w wersji dla Atari St została wydana w 1987 roku, zasadnoiczo niewiele się różni od wersji dla Atari XL/XE - została zmieniona grafika, dostosowana teraz do 16-to bitowej maszyny.+{{Grafr|mpst.gif}}
 +Gra w wersji dla Atari ST została wydana w 1987 roku, zasadniczo niewiele różni się od wersji dla Atari XL/XE - grafika dostosowana została do rozdzielczości ST.
-== Konsole == + 
 +* [http://www.youtube.com/watch?v=vTnGxdg9Qrs video z wersji Atari ST]
 + 
 +Klawiszologia:
 +* F1 - rozpoczęcie gry
 +* F2 - wybór ilości graczy
 +* F3 - wybór sterowania za pomocą joysticka lub myszki
 +* F4 - wybór poziomu trudności (beginner (początkujący) / champion (mistrz))
 +* Fire - kontynuacja po stracie ostatniego życia (wybór ograniczony czasem)
 + 
 +==Atari 5200==
 +Wersja na konsolę [[5200]], wydana w 1983 roku, jest identyczna jak ta dla małego Atari, z tą różnicą że skok wykonuje się drugim przyciskiem joysticka, a nie ruchem w górę. Znana jest też jedna wersja prototypowa.
 + 
 +== Atari 2600 ==
{{grafr|mp2600.gif}} {{grafr|mp2600.gif}}
-Istnieje wersja dla Atari 5200 (opisana w dziale Atari 8-bit) oraz wersja dla konsoli Atari 2600. Jest to odwzorowanie gry na miarę tej konsoli, co przy tak małej pamięci i tak wygląda niejnajgorzej (patrz screeny). Ogólnie ta wersja także oddaje klimat oryginału.+Wersja dla konsoli Atari 2600, zaprogramowana przez pracowników firmy [[GCC]], także została wydana w 1983 . Jest to odwzorowanie gry na miarę tej konsoli, co przy tak małej pamięci i tak wygląda nie najgorzej (patrz screeny). Ogólnie ta wersja także oddaje klimat oryginału.
 + 
 +Znane jest 6 prototypów tej gry w różnych stadiach postępu.
== Opis ekranu == == Opis ekranu ==
Linia 30: Linia 60:
* Aktualnej ilości punktów gracza; * Aktualnej ilości punktów gracza;
* Najlepszym wyniku; * Najlepszym wyniku;
-* Sektorze, w którym się znajdujemy (Point)+* Sektorze, w którym się znajdujemy (Point);
* Czasie pozostałym do wykonania patrolu; * Czasie pozostałym do wykonania patrolu;
-* Obecności statków obcych (maksymalnie 3 - "radar" koło sektora)+* Obecności statków obcych (maksymalnie 3 - "radar" koło sektora);
* Aktualnej pozycji na księżycu (pasek z sektorami); * Aktualnej pozycji na księżycu (pasek z sektorami);
* Ilości dodatkowych wozów (pod ikonką pojazdu). * Ilości dodatkowych wozów (pod ikonką pojazdu).
-== Linki ==+== Odnośniki zewnętrzne ==
* [http://www.mobygames.com/game/atari-8-bit/moon-patrol Opis] w Moby Games * [http://www.mobygames.com/game/atari-8-bit/moon-patrol Opis] w Moby Games
-* [http://www.klov.com/game_detail.php?letter=M&game_id=8747 Opis] oryginaklnej wersji w Klov+* [http://www.klov.com/game_detail.php?letter=M&game_id=8747 Opis] oryginalnej wersji w Klov
-* [http://atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=8606 Wersja I] w Atarimanii+* [http://atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=3514 ''Moon Patrol''] w [[Atarimania|Atarimanii]]
-* [http://atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=3514 Wersja II] w Atarimanii+* [http://atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=8606 ''Moon Patrol'' (konwersja Glenna)] w [[Atarimania|Atarimanii]]
-* [http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2460 Moon Patrol] na Fandalu+* [http://www.atarimania.com/game-atari-2600-vcs-moon-patrol_7760.html ''Moon Patrol'' (2600)] w [[Atarimania|Atarimanii]]
-* [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc Moon Patrol] z poprawioną muzyką na stronie Drac030+* [http://www.atarimania.com/game-atari-5200-moon-patrol_13657.html ''Moon Patrol'' (5200)] w [[Atarimania|Atarimanii]]
 +* [http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=2460 Moon Patrol] u Fandala
 +* [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc Moon Patrol] z poprawioną muzyką na stronie [[KMK]]
 +* [http://www.atariprotos.com/5200/software/moonpatrol/moonpatrol.htm ''Moon Patrol'' (5200)] na [[AtariProtos.com]]
 +* [http://www.atariprotos.com/2600/software/moonpatrol/moonpatrol.htm ''Moon Patrol'' (2600)] na [[AtariProtos.com]]
[[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]] [[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]]
-[[Kategoria:Atari ST]]+[[Kategoria:Gry dla Atari ST]]
[[Kategoria:Atari - Konsole]] [[Kategoria:Atari - Konsole]]
 +[[Kategoria:Gry - konsole]]
 +[[Kategoria:Gry z automatów]]

Aktualna wersja

Niniejszy opis dotyczy wersji gry będącej konwersją tytułu wydanego dla automatów do gier (tzw. arcade). Dla Atari XL/XE istnieje jeszcze inna gra pod tym samym tytułem.

Spis treści

Okoliczności przyrody

Kiedy w roku 1982 firma Irem oraz Williams Electronics stworzyła nową grę - to był szok. Tysiące ludzi spędzało czas na księżycowym patrolu - przy grze "Moon Patrol".

Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie księżyca przed kosmitami. Teren do patrolowania podzielono na sektory od A do Z. Łazik może przeskakiwać ponad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko, którym strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami.

Mimo prostoty gry jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), scrollowaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów...

Atari 8-bit

Grafika:Mpcart.gif

Na 8-bitowe komputery firma Atari wydała "Moon Patrol" w 1983 roku, tylko na cartridge'u. Autorami są Scott Smith (program), Courtney Granner (grafika) i Robert Vieira (dźwięk). Jest to dość wierna konwersja gry z automatu. Ma ładną i dopracowaną grafikę, oczy cieszy efekt paralaksy w tle.

Gra jest prawdopodobnie konwersją z Atari 5200 - wskazują na to odwołania na ekranie tytułowym do klawiszy * i # występujących na joystickach od konsoli 5200.

Grafika:mpa.gif

Istnieje też inna konwersja z Atari 5200, dokonana przez duet Glenn & Craig. Ta wersja, która najprawdopodobniej powstała przed wydaniem oficjalnej wersji na ośmiobitowce, charakteryzuje się - jak wszystkie konwersje Glenna - lekko zepsutą grafiką (tekst w inverse video) oraz, na XL i XE, piskami zamiast muzyki. Naciśnięcie na ekranie tytułowym Control + G ujawnia pseudonimy crackerów.

Konwersję Glenna w 2005 roku poprawił KMK - wersję z działającą muzyką można pobrać np. stąd.

Sterowanie

  • Joystick:
  • Lewo, prawo - jazda wolniej/szybciej
  • Góra - skok
  • Fire - strzał
  • Klawiatura
  • Start - rozpoczęcie gry
  • Select (w wersji Glenna również *) - wybór ilości graczy
  • Option (w wersji Glenna również Shift + 3) - wybór poziomu trudności
  • spacja - pauza
  • 2 - kontynuacja od miejsca straty ostatniego życia

Atari ST

Grafika:mpst.gif

Gra w wersji dla Atari ST została wydana w 1987 roku, zasadniczo niewiele różni się od wersji dla Atari XL/XE - grafika dostosowana została do rozdzielczości ST.


Klawiszologia:

  • F1 - rozpoczęcie gry
  • F2 - wybór ilości graczy
  • F3 - wybór sterowania za pomocą joysticka lub myszki
  • F4 - wybór poziomu trudności (beginner (początkujący) / champion (mistrz))
  • Fire - kontynuacja po stracie ostatniego życia (wybór ograniczony czasem)

Atari 5200

Wersja na konsolę 5200, wydana w 1983 roku, jest identyczna jak ta dla małego Atari, z tą różnicą że skok wykonuje się drugim przyciskiem joysticka, a nie ruchem w górę. Znana jest też jedna wersja prototypowa.

Atari 2600

Grafika:mp2600.gif

Wersja dla konsoli Atari 2600, zaprogramowana przez pracowników firmy GCC, także została wydana w 1983 . Jest to odwzorowanie gry na miarę tej konsoli, co przy tak małej pamięci i tak wygląda nie najgorzej (patrz screeny). Ogólnie ta wersja także oddaje klimat oryginału.

Znane jest 6 prototypów tej gry w różnych stadiach postępu.

Opis ekranu

Niniejszy opis powstał w oparciu o wersje dla Atari 8-bit. Ekran gry jest podzielony na dwie części: górną (tryb tekstowy) informacyjną i zasadniczą część gry, gdzie poruszamy się łazikiem. W części informacyjnej możemy się dowiedzieć o:

  • Aktualnej ilości punktów gracza;
  • Najlepszym wyniku;
  • Sektorze, w którym się znajdujemy (Point);
  • Czasie pozostałym do wykonania patrolu;
  • Obecności statków obcych (maksymalnie 3 - "radar" koło sektora);
  • Aktualnej pozycji na księżycu (pasek z sektorami);
  • Ilości dodatkowych wozów (pod ikonką pojazdu).

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools