NTSC vs PAL

From Atariki

Revision as of 10:24, 31 paź 2006; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Spis treści

Wstęp

Wśród użytkowników Atari, programistów i wszelkiej maści autorów podręczników narosło wiele mitów na temat różnic między modelami w wersjach PAL i NTSC, w szczególności zaś dotyczących częstotliwości taktowania CPU i długości ramek oraz linii. Poniżej znajduje się artykuł, który wyjaśnia krok po kroku co wpływa na te różnice i jak obliczyć poprawne wartości.

NTSC

Atari zostało zaprojektowane w USA, stąd ścisła zależność pomiędzy częstotliwością zegara a systemem telewizyjnym NTSC.

Atari działające w systemie NTSC wyposażone jest w kwarc o częstotliwości 3,57958 MHz. Jest to dokładna częstotliwość tzw. "podnośnej koloru NTSC" czyli częstotliwości na której modulowany (kodowany) jest sygnał koloru, który jest następnie mieszany z biało czarnym obrazem.

Sygnał o takiej samej częstotliwości taktuje Antica i jest wewnętrznie dzielony przez 228 dla uzyskania częstotliwości synchronizacji poziomej (w tym przypadku 15,625 kHz). Wynika z tego że w jednej linii komputer generuje 228 kolorowych punktów (z czego 160 to treść obrazu, a reszta to wygaszanie (VBLANK) i synchronizacja pozioma) Z uwagi na synchronizację Antica i CPU, ten drugi jest taktowany połową wartości tego sygnału, czyli 1,78979 MHz.

W komputerach z układem Freddie główny kwarc ma częstotliwość 14,31818 MHz, co po podziale przez osiem daje częstotliwość taktowania CPU: 1,7897725 MHz.

PAL

Ponieważ "podnośna koloru" w PAL-u wynosi 4,433618 MHz pojawił się problem. Gdyby chcieć tylko zmienić kwarc na częstotliwość podnośnej, zmieniłaby się rozdzielczość pozioma. W linii nie mieściłoby się już 228 punktów lecz 283 (wynika to z tej samej kalkulacji co wyżej - częstotliwość kwarcu podzielona przez częstotliwość poziomą). Zegar taktujący procesor miałby 2,216809 MHz, czyli połowę częstotliwości kwarcu, i tyle podają błędnie niektóre źródła.

Brak kompatybilności rozdzielczości poziomych w obu systemach spowodował, że inżynierowie Atari zdecydowali się zastosować dwa oddzielne kwarce, jeden dla ANTIC-a, CPU i GTIA, a drugi do generowania podnośnej PAL. Ponieważ jednak częstotliwość podnośnej NTSC ma się nijak do podnośnej PAL, przy niezależnej pracy obu kwarców na ekranie występowałby nieprzyjemny efekt przesuwającej się siatki. Aby zsynchronizować pracę obu kwarców, konieczna była mała korekta częstotliwości kwarcu systemowego na 3,546894 MHz. W ten sposób na 5 impulsów kwarcu 4,433618 MHz przypada 4 impulsy kwarcu 3,546894 MHz. Ten ostatni, podobnie jak poprzednio, podzielony przez dwa taktuje procesor. W tym przypadku z częstotliwością 1,773447 MHz.

W komputerach z układem Freddie zamiast dzielić częstotliwość 3,546894 MHz przez dwa, dzieli się 14,187576 MHz przez osiem, co wychodzi na to samo.

Podsumowanie

Częstotliwość kwarcu systemowego:

  • NTSC = 3,579580 MHz (14,31818 MHz)
  • PAL = 3,546894 MHz (14,187576 MHz)

Częstotliwość linii:

  • NTSC = 3,579580 MHz/228 = 15,699 kHz
  • PAL = 3,546894 MHz/228 = 15,556 kHz

Częstotliwość ramek:

  • NTSC = 15,699/262 = 59,92 Hz
  • PAL = 15,556/312 = 49,86 Hz

I najważniejsze:

  • Częstotliwość CPU NTSC = 1,789790 MHz (1,7897725 MHz)
  • Częstotliwość CPU PAL = 1,773447 MHz

Jak widać różnica jest bardzo niewielka (komputer NTSC jest szybszy o ok. 1%), a podstawowa niekompatybilność obu systemów polega na tym, że NTSC generuje przerwanie VBL co 262 linie obrazu (czyli ok. 60 razy/sek), a PAL co 312 linii (czyli ok. 50 razy/sek).

Zobacz też

Personal tools