Numen

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:57, 6 lut 2019
Dracon (Dyskusja | wkład)
(Varia)
← Previous diff
Wersja z dnia 13:21, 7 lut 2019
Dracon (Dyskusja | wkład)
(Varia - kolejna rewelacja ;))))
Next diff →
Linia 17: Linia 17:
- Kilka faktów technicznych: - Kilka faktów technicznych:
demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 15 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez tego rozszerzenia pamięci. demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 15 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez tego rozszerzenia pamięci.
 +Efekt ruchomego wnętrza torusa jest podobny do [https://youtu.be/B4gC397tdlY?t=413 dema] na [[Commodore-64|C64]] ponieważ koderzy Taquartu przyglądali się temu i zrobili własną wersję.
- Czas: - Czas:
Linia 27: Linia 28:
- Odnośnie muzyki, X-Rayowi udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny [[Adam Gilmore]] w [http://www.atari.org.pl/wywiad/adam-gilmore/3 wywiadzie] z 2004 roku. - Odnośnie muzyki, X-Rayowi udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny [[Adam Gilmore]] w [http://www.atari.org.pl/wywiad/adam-gilmore/3 wywiadzie] z 2004 roku.
-- Opisywane demo miało swoje dramatyczne chwile, bo okazało się, iż tuż przed samą premierą na zlocie zawiesza się ono z powodów pewnych problemów z obsługą rozszerzonej pamięci. (...) Na szczęście udało się to rozwiązać na czas.+- Opisywane demo miało swoje dramatyczne chwile, bo okazało się, iż tuż przed samą premierą na zlocie zawiesza się ono z powodów pewnych problemów z obsługą rozszerzonej pamięci. (...) Na szczęście udało się to rozwiązać.
- Zaraz po premierze Numena, główni koderzy tego dema odreagowali stres i emocje w grze [[Archon]] na big-screenie. ;) - Zaraz po premierze Numena, główni koderzy tego dema odreagowali stres i emocje w grze [[Archon]] na big-screenie. ;)

Wersja z dnia 13:21, 7 lut 2019

Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza tyle co nadprzyrodzona siła.

Demo grupy Taquart. Zasłużony zwycięzca demo-compo na Lato Ludzików 2002.


Autorzy:


Varia

- Nazwę dema zaproponował Dracon

- Kilka faktów technicznych: demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 15 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez tego rozszerzenia pamięci. Efekt ruchomego wnętrza torusa jest podobny do dema na C64 ponieważ koderzy Taquartu przyglądali się temu i zrobili własną wersję.

- Czas: tak jak podano na końcu dema, prace nad demem trwały od 1997 aż do 2002 roku. Gros prac przypadł na ostatni rok-półtora, ale praktycznie do samego deadline trwały nad nim szlify. Przez ten okres członkowie grupy (także ci nie wspomniani wyżej) wymieniali się dziesiątkami maili (sieć Internet bardzo usprawniała kontakt) i rozmów. Główni 2 koderzy i muzyk byli w Warszawie, grafik - w Gdańsku, a "dobre duchy" od designu itp. w Lublinie (Slaves) i Niemczech (Heaven).

- Grafika: demo z założenia miało być bardzo kolorowe, wykorzystujące różne tryby (i triki) graficzne. Podczas tworzenia Numena wykorzystywano kilka rozmaitych narzędzi graficznych (np. Photoshop, ale także powstałe przy okazji - prosty program do 3-kolorowego hiresu autorstwa Electrona czy też narzędzie Foxa w JAVA do podkolorowywania obrazków dla nowego trybu programowego trybu - Taquart Interlace Picture TIP ; z użyciem edytorów "Build" (i "Mapster") z PC /narzędzia do tworzenia poziomów w słynnej pecetowej grze DUKE NUKEM/ została opracowana "trasa" całego dema w częściach z 3D). W temacie grafiki rozważano dołączenie także grafik od Replaya oraz zrobienie znacznie lepszego designu całego dema, jednak powszechna "czasowa" bolączka (polskich) produkcji dała o sobie także znać - i niestety nie było dane tego zrealizować. Obrazek tytułowy (z Albertem Einsteinem) jest autorską wersją karykatury w/w i w pewnym sensie stanowi odzwierciedlenie uwielbienia Dracona do czołówki z dema na Atari ST - Flip-O-Demo oraz niejako "zdradza" kilka efektów w samym demie. Co ciekawe, obrazek po konwersji na Atari wyglądał całościowo lepiej niż oryginalny z PC.

- Odnośnie muzyki, X-Rayowi udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny Adam Gilmore w wywiadzie z 2004 roku.

- Opisywane demo miało swoje dramatyczne chwile, bo okazało się, iż tuż przed samą premierą na zlocie zawiesza się ono z powodów pewnych problemów z obsługą rozszerzonej pamięci. (...) Na szczęście udało się to rozwiązać.

- Zaraz po premierze Numena, główni koderzy tego dema odreagowali stres i emocje w grze Archon na big-screenie. ;)

Linki

pouet.gif

Pouet: http://www.pouet.net/prod.php?which=9044

9044.gif

Demozoo

Warto również obejrzeć Numen The Movie.

Personal tools