Numen

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 09:57, 6 lut 2019
Dracon (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 09:58, 6 lut 2019
Dracon (Dyskusja | wkład)
(Flip-O-Demo)
Next diff →
Linia 23: Linia 23:
- Grafika: - Grafika:
-Demo z założenia miało być bardzo kolorowe, wykorzystując różne tryby (i tricki) graficzne. Podczas tworzenia Numena wykorzystywano kilka rozmaitych narzędzi graficznych (np. Photoshop, ale także powstałe przy okazji - prosty program do 3-kolorowego [[hires]]u od Electrona czy też narzędzie w JAVA do kolorowania obrazków nowego trybu programowego trybu - Taquart Interlace Picture [[TIP]] ; z użyciem edytorów "Build" (i "Mapster") z PC /narzędzia do tworzenia poziomów w słynnej pecetowej grze DUKE NUKEM/ została opracowana "trasa" całego dema w częściach z 3D). W temacie grafiki rozważano dołączenie także grafik od [[Replay]]a oraz zrobienie znacznie lepszego [[design]]u całego dema, jednak powszechna "czasowa" bolączka (polskich) produkcji dała o sobie także znać - i niestety nie było dane to zrealizować. Obrazek tytułowy w demie (z Albertem Einsteinem) jest autorską wersją karykatury w/w i w pewnym sensie jest odzwierciedleniem uwielbienia grafika do czołówki z dema na Atari [[ST]] - "Flip-O-Demo" oraz niejako "zdradza" kilka efektów w samym demie.+Demo z założenia miało być bardzo kolorowe, wykorzystując różne tryby (i tricki) graficzne. Podczas tworzenia Numena wykorzystywano kilka rozmaitych narzędzi graficznych (np. Photoshop, ale także powstałe przy okazji - prosty program do 3-kolorowego [[hires]]u od Electrona czy też narzędzie w JAVA do kolorowania obrazków nowego trybu programowego trybu - Taquart Interlace Picture [[TIP]] ; z użyciem edytorów "Build" (i "Mapster") z PC /narzędzia do tworzenia poziomów w słynnej pecetowej grze DUKE NUKEM/ została opracowana "trasa" całego dema w częściach z 3D). W temacie grafiki rozważano dołączenie także grafik od [[Replay]]a oraz zrobienie znacznie lepszego [[design]]u całego dema, jednak powszechna "czasowa" bolączka (polskich) produkcji dała o sobie także znać - i niestety nie było dane to zrealizować. Obrazek tytułowy w demie (z Albertem Einsteinem) jest autorską wersją karykatury w/w i w pewnym sensie jest odzwierciedleniem uwielbienia grafika do czołówki z dema na Atari [[ST]] - [[Flip-O-Demo]] oraz niejako "zdradza" kilka efektów w samym demie.
- Muzycznie do Numena udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny [[Adam Gilmore]] w [http://www.atari.org.pl/wywiad/adam-gilmore/3 wywiadzie] z 2004 roku. - Muzycznie do Numena udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny [[Adam Gilmore]] w [http://www.atari.org.pl/wywiad/adam-gilmore/3 wywiadzie] z 2004 roku.

Wersja z dnia 09:58, 6 lut 2019

Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza tyle co nadprzyrodzona siła.

Demo grupy Taquart. Zasłużony zwycięzca demo-compo na Lato Ludzików 2002.


Autorzy:


Varia

- Nazwę dema zaproponował Dracon

- Kilka faktów technicznych: Demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 15 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez rozszerzania pamięci.

- Czas: Tak jak podano na końcu dema, prace nad demem trwały od 1997 aż do 2002 roku. Gros prac przypadł na ostatni rok-półtora, ale praktycznie do samego deadline trwały nad nim szlify. Przez ten okres członkowie grupy (także ci nie wymienieni wyżej) wymienili się dziesiątkami maili (sieć Internet bardzo usprawniała kontakt) i rozmów. Główni 2 koderzy i muzyk byli w Warszawie, grafik - w Gdańsku, a "dobre duchy" od designu itp. w Lublinie (Slaves) i Niemczech (Heaven).

- Grafika: Demo z założenia miało być bardzo kolorowe, wykorzystując różne tryby (i tricki) graficzne. Podczas tworzenia Numena wykorzystywano kilka rozmaitych narzędzi graficznych (np. Photoshop, ale także powstałe przy okazji - prosty program do 3-kolorowego hiresu od Electrona czy też narzędzie w JAVA do kolorowania obrazków nowego trybu programowego trybu - Taquart Interlace Picture TIP ; z użyciem edytorów "Build" (i "Mapster") z PC /narzędzia do tworzenia poziomów w słynnej pecetowej grze DUKE NUKEM/ została opracowana "trasa" całego dema w częściach z 3D). W temacie grafiki rozważano dołączenie także grafik od Replaya oraz zrobienie znacznie lepszego designu całego dema, jednak powszechna "czasowa" bolączka (polskich) produkcji dała o sobie także znać - i niestety nie było dane to zrealizować. Obrazek tytułowy w demie (z Albertem Einsteinem) jest autorską wersją karykatury w/w i w pewnym sensie jest odzwierciedleniem uwielbienia grafika do czołówki z dema na Atari ST - Flip-O-Demo oraz niejako "zdradza" kilka efektów w samym demie.

- Muzycznie do Numena udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny Adam Gilmore w wywiadzie z 2004 roku.

- Opisywane demo miało swoje dramatyczne chwile, jako że okazało się, iż tuż przed samą premierą na zlocie zawiesza się ono z powodów problemów z obsługą rozszerzonej pamięci. (...) Na szczęście udało się to rozwiązać na czas.

- Tuż po premierze na zlocie, główni koderzy tego dema odreagowali stres i emocje w grze Archon na big-screenie. ;)


Linki

pouet.gif

Pouet: http://www.pouet.net/prod.php?which=9044

Demozoo

Warto również obejrzeć Numen The Movie.

Personal tools