Numen

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:03, 19 lip 2019
0xF (Dyskusja | wkład)
(Varia - który efekt pierwszy)
← Previous diff
Wersja z dnia 21:39, 19 lip 2019
0xF (Dyskusja | wkład)
(Historia)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
[[Demo]] grupy [[Taquart]]. Zasłużony zwycięzca demo-compo na [[Lato Ludzików 2002]]. [[Demo]] grupy [[Taquart]]. Zasłużony zwycięzca demo-compo na [[Lato Ludzików 2002]].
- 
-Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza tyle co ''nadprzyrodzona siła''. 
- 
Autorzy: Autorzy:
Linia 10: Linia 7:
* [[X-Ray]] - msx * [[X-Ray]] - msx
 +
 +==Historia==
 +
 +W roku 1997 powstał pierwszy i zarazem najbardziej zaawansowany technicznie efekt Turbo Vectys. Efekt został zaprogramowany w [[Quick Assembler]]ze i pierwotnie miał trafić do dema [[Ultra]], jednak nie został skończony na czas. Po premierze dema Ultra, Eru i Fox podjęli decyzje, że następne demo należy zrobić inaczej:
 +* bez pośpiechu
 +* dokończyć w mieszkaniu Foxa (Ultra była składana w mieszkaniu Eru, a następnie na [[Intel Outside 4]])
 +
 +W następnych latach koderzy opracowywali efekty i wymieniali się uwagami. Numen jest jednym z pierwszych dem na 8-bitowe Atari, przy którego tworzeniu autorzy komunikowali się w dużej mierze przez email, ze względu na miejsce zamieszkania: Fox - Mińsk Mazowiecki, następnie Warszawa; Eru - Warszawa, potem Amsterdam; X-Ray - Warszawa; Dracon - Gdańsk; Slaves - Lublin; Heaven - Niemcy.
 +W lecie 2001 powstał efekt przewodni: portal engine.
 +Od początku 2002 Fox pracował nad połączeniem całości, które zakończyło się, zgodnie z planem, w jego mieszkaniu w Warszawie przed wyjazdem na party.
 +W roku 2016 powstała wersja "zapętlona" Numena (demo po skończeniu uruchamia się od nowa, itd.) na potrzeby wystawy demosceny w Muzeum Techniki w Warszawie. Wersja ta wymaga przynajmniej 368 KB pamięci RAM.
==Varia== ==Varia==
-- Nazwę dema zaproponował Dracon+- Nazwę dema zaproponował Dracon. Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza tyle co ''nadprzyrodzona siła''.
- Kilka faktów technicznych: - Kilka faktów technicznych:
demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 12 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez tego rozszerzenia pamięci. demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 12 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez tego rozszerzenia pamięci.
Efekt ruchomego wnętrza torusa jest podobny do [https://youtu.be/B4gC397tdlY?t=415 dema] na [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 C64] ponieważ koderzy Taquartu przyglądali się temu i zrobili własną wersję. Efekt ruchomego wnętrza torusa jest podobny do [https://youtu.be/B4gC397tdlY?t=415 dema] na [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 C64] ponieważ koderzy Taquartu przyglądali się temu i zrobili własną wersję.
- 
-- Czas: 
-tak jak podano na końcu dema, prace nad demem trwały od 1997 aż do 2002 roku. Przez ten okres 
-członkowie grupy (także ci nie wspomniani wyżej) wymieniali się dziesiątkami maili (sieć Internet bardzo usprawniała kontakt) i rozmów. Większość efektów powstała w początkowych czterech latach. W roku 1997 powstał pierwszy i zarazem najbardziej zaawansowany technicznie efekt Turbo Vectys. W lecie 2001 powstał efekt przewodni (portal engine), a od początku 2002 Fox pracował nad łączeniem całości. Główni 2 koderzy i muzyk byli w Warszawie, grafik - w Gdańsku, a "dobre duchy" od designu itp. w Lublinie ([[Slaves]]) i Niemczech ([[Heaven]]).  
- Grafika: - Grafika:
Linia 32: Linia 36:
- Zaraz po premierze, główni koderzy odreagowali stres i emocje w grze [[Archon]] na big-screenie (co uwiecznione zostało na filmie z LL2K2). ;) - Zaraz po premierze, główni koderzy odreagowali stres i emocje w grze [[Archon]] na big-screenie (co uwiecznione zostało na filmie z LL2K2). ;)
- 
-- W roku 2016 powstała wersja "zapętlona" Numena (demo po skończeniu uruchamia się od nowa, itd.) na potrzeby wystawy demosceny w Muzeum Techniki w Warszawie. Wersja ta wymaga przynajmniej 368 KB pamięci RAM. 
==Linki== ==Linki==

Wersja z dnia 21:39, 19 lip 2019

Demo grupy Taquart. Zasłużony zwycięzca demo-compo na Lato Ludzików 2002.

Autorzy:


Historia

W roku 1997 powstał pierwszy i zarazem najbardziej zaawansowany technicznie efekt Turbo Vectys. Efekt został zaprogramowany w Quick Assemblerze i pierwotnie miał trafić do dema Ultra, jednak nie został skończony na czas. Po premierze dema Ultra, Eru i Fox podjęli decyzje, że następne demo należy zrobić inaczej:

  • bez pośpiechu
  • dokończyć w mieszkaniu Foxa (Ultra była składana w mieszkaniu Eru, a następnie na Intel Outside 4)

W następnych latach koderzy opracowywali efekty i wymieniali się uwagami. Numen jest jednym z pierwszych dem na 8-bitowe Atari, przy którego tworzeniu autorzy komunikowali się w dużej mierze przez email, ze względu na miejsce zamieszkania: Fox - Mińsk Mazowiecki, następnie Warszawa; Eru - Warszawa, potem Amsterdam; X-Ray - Warszawa; Dracon - Gdańsk; Slaves - Lublin; Heaven - Niemcy. W lecie 2001 powstał efekt przewodni: portal engine. Od początku 2002 Fox pracował nad połączeniem całości, które zakończyło się, zgodnie z planem, w jego mieszkaniu w Warszawie przed wyjazdem na party. W roku 2016 powstała wersja "zapętlona" Numena (demo po skończeniu uruchamia się od nowa, itd.) na potrzeby wystawy demosceny w Muzeum Techniki w Warszawie. Wersja ta wymaga przynajmniej 368 KB pamięci RAM.

Varia

- Nazwę dema zaproponował Dracon. Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza tyle co nadprzyrodzona siła.

- Kilka faktów technicznych: demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 12 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez tego rozszerzenia pamięci. Efekt ruchomego wnętrza torusa jest podobny do dema na C64 ponieważ koderzy Taquartu przyglądali się temu i zrobili własną wersję.

- Grafika: demo z założenia miało być bardzo kolorowe, wykorzystujące różne tryby (i triki) graficzne. Podczas tworzenia Numena wykorzystywano kilka rozmaitych narzędzi graficznych (np. Photoshop, ale także powstałe przy okazji - prosty program do 3-kolorowego hiresu autorstwa Electrona czy też narzędzie Foxa w JAVA do podkolorowywania obrazków dla nowego trybu programowego trybu - Taquart Interlace Picture TIP ; z użyciem edytorów "Build" (i "Mapster") z PC /narzędzia do tworzenia poziomów w słynnej pecetowej grze DUKE NUKEM/ została opracowana "trasa" całego dema w częściach z 3D). W temacie grafiki rozważano dołączenie także grafik od Replaya oraz zrobienie znacznie lepszego designu całego dema, jednak powszechna "czasowa" bolączka (polskich) produkcji dała o sobie także znać - i niestety nie było dane tego zrealizować. Obrazek tytułowy (z Albertem Einsteinem) jest autorską wersją karykatury w/w i w pewnym sensie stanowi odzwierciedlenie uwielbienia Dracona do czołówki z dema na Atari ST - Flip-O-Demo oraz niejako "zdradza" kilka efektów w samym demie. Co ciekawe, obrazek po konwersji na Atari wyglądał nawet lepiej niż oryginalny z PC. Gdyby ktoś się nie rozpoznał/nie kojarzył, to obrazek z czterema postaciami siedzącymi w łodzi wikińskiej (około środka dema) to podobizny wszystkich twórców tej produkcji (od lewej): Fox, Eru, Dracon, Heaven, Slaves i X-Ray.

- Odnośnie muzyki, X-Rayowi udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny Adam Gilmore w wywiadzie z 2004 roku. Podczas komponowania tak długiego utworu Music ProTracker zawieszał się. Fox przygotował poprawkę trackera i opisał tę historię w ósmym numerze Syzygy.

- Opisywane demo miało swoje dramatyczne chwile, bo okazało się, iż tuż przed samą premierą na zlocie zawiesza się ono z powodów pewnych problemów z obsługą rozszerzonej pamięci. Demo działało poprawnie na Atari 65 XE Foxa, lecz autorzy nie zabrali tej maszyny na party, gdzie okazało się, że nie działa na znajdujących się tam komputerach. Po sprawdzeniu kilkunastu maszyn udało się znaleźć taką, na którym demo działało. Po powrocie z party Fox zdiagnozował problem, którym okazało się użycie kilku bajtów niezainicjalizowanej pamięci rozszerzonej (demo działało poprawnie, gdy bajty te były wyzerowane). Błąd został poprawiony w finalnej wersji.

- Zaraz po premierze, główni koderzy odreagowali stres i emocje w grze Archon na big-screenie (co uwiecznione zostało na filmie z LL2K2). ;)

Linki

pouet.gif

Pouet: http://www.pouet.net/prod.php?which=9044

Demozoo

Warto również obejrzeć Numen The Movie.

Personal tools