Numen

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:39, 19 lip 2019
0xF (Dyskusja | wkład)
(Historia)
← Previous diff
Wersja z dnia 22:02, 19 lip 2019
0xF (Dyskusja | wkład)
(efekty, cdn)
Next diff →
Linia 14: Linia 14:
* dokończyć w mieszkaniu Foxa (Ultra była składana w mieszkaniu Eru, a następnie na [[Intel Outside 4]]) * dokończyć w mieszkaniu Foxa (Ultra była składana w mieszkaniu Eru, a następnie na [[Intel Outside 4]])
-W następnych latach koderzy opracowywali efekty i wymieniali się uwagami. Numen jest jednym z pierwszych dem na 8-bitowe Atari, przy którego tworzeniu autorzy komunikowali się w dużej mierze przez email, ze względu na miejsce zamieszkania: Fox - Mińsk Mazowiecki, następnie Warszawa; Eru - Warszawa, potem Amsterdam; X-Ray - Warszawa; Dracon - Gdańsk; Slaves - Lublin; Heaven - Niemcy.+W następnych latach koderzy opracowywali efekty i wymieniali się uwagami. Numen jest jednym z pierwszych dem na 8-bitowe Atari, przy którego tworzeniu autorzy komunikowali się w dużej mierze przez email, ze względu na miejsce zamieszkania: Fox - Mińsk Mazowiecki, następnie Warszawa; Eru - Warszawa, potem Amsterdam; X-Ray - Warszawa; Dracon - Gdańsk; [[Slaves]] - Lublin; [[Heaven]] - Niemcy.
-W lecie 2001 powstał efekt przewodni: portal engine.+ 
Od początku 2002 Fox pracował nad połączeniem całości, które zakończyło się, zgodnie z planem, w jego mieszkaniu w Warszawie przed wyjazdem na party. Od początku 2002 Fox pracował nad połączeniem całości, które zakończyło się, zgodnie z planem, w jego mieszkaniu w Warszawie przed wyjazdem na party.
 +
W roku 2016 powstała wersja "zapętlona" Numena (demo po skończeniu uruchamia się od nowa, itd.) na potrzeby wystawy demosceny w Muzeum Techniki w Warszawie. Wersja ta wymaga przynajmniej 368 KB pamięci RAM. W roku 2016 powstała wersja "zapętlona" Numena (demo po skończeniu uruchamia się od nowa, itd.) na potrzeby wystawy demosceny w Muzeum Techniki w Warszawie. Wersja ta wymaga przynajmniej 368 KB pamięci RAM.
 +
 +==Efekty==
 +
 +1. Flash and spin
 +
 +Początkowo miał to być efekt "flash" i trwać znacznie dłużej. Później dodano obrót i przejście w grafikę wyższej rozdzielczości w trybie HIP+.
 +
 +2. Portal engine
 +
 +Przewodni efekt dema powstał w lecie 2001. Mapy tworzył Fox w 2002.
 +
 +3. Rotated tunnels
 +
 +Efekt zainspirowany [https://youtu.be/B4gC397tdlY?t=415 demem] na [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 C64].
 +
 +4. Environment mapping.
 +
 +Efekt torusa 3D "z zewnątrz" został ostatecznie połączony z "Rotated tunnels" przedstawiającym wnętrze torusa.
 +
 +5. Bump mapping.
 +
 +Wykorzystanie trybu HIP zaproponował Heaven.
 +
 +6. Ray-shaded tunnel.
 +
 +Efekt miał wiele wersji. Początkowo zajmował znacznie mniejszy obszar ekranu i nie miał scrolla.
 +
 +7. Recursive zoomer.
 +
 +Fox zaproponował zoom z liter złożonych z punktów. Eru zaproponował użycie tekstur oraz ''motion blur''. Efekt jest renderowany w ''dwóch wątkach'':
 +* przerwanie VBL wyzwala procedurę zoomera a następnie blura,
 +* wykorzystując wolny czas procesora, program główny renderuje kolejną teksturę.
==Varia== ==Varia==
Linia 25: Linia 58:
- Kilka faktów technicznych: - Kilka faktów technicznych:
demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 12 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez tego rozszerzenia pamięci. demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 12 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez tego rozszerzenia pamięci.
-Efekt ruchomego wnętrza torusa jest podobny do [https://youtu.be/B4gC397tdlY?t=415 dema] na [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 C64] ponieważ koderzy Taquartu przyglądali się temu i zrobili własną wersję. 
- Grafika: - Grafika:

Wersja z dnia 22:02, 19 lip 2019

Demo grupy Taquart. Zasłużony zwycięzca demo-compo na Lato Ludzików 2002.

Autorzy:


Spis treści

Historia

W roku 1997 powstał pierwszy i zarazem najbardziej zaawansowany technicznie efekt Turbo Vectys. Efekt został zaprogramowany w Quick Assemblerze i pierwotnie miał trafić do dema Ultra, jednak nie został skończony na czas. Po premierze dema Ultra, Eru i Fox podjęli decyzje, że następne demo należy zrobić inaczej:

  • bez pośpiechu
  • dokończyć w mieszkaniu Foxa (Ultra była składana w mieszkaniu Eru, a następnie na Intel Outside 4)

W następnych latach koderzy opracowywali efekty i wymieniali się uwagami. Numen jest jednym z pierwszych dem na 8-bitowe Atari, przy którego tworzeniu autorzy komunikowali się w dużej mierze przez email, ze względu na miejsce zamieszkania: Fox - Mińsk Mazowiecki, następnie Warszawa; Eru - Warszawa, potem Amsterdam; X-Ray - Warszawa; Dracon - Gdańsk; Slaves - Lublin; Heaven - Niemcy.

Od początku 2002 Fox pracował nad połączeniem całości, które zakończyło się, zgodnie z planem, w jego mieszkaniu w Warszawie przed wyjazdem na party.

W roku 2016 powstała wersja "zapętlona" Numena (demo po skończeniu uruchamia się od nowa, itd.) na potrzeby wystawy demosceny w Muzeum Techniki w Warszawie. Wersja ta wymaga przynajmniej 368 KB pamięci RAM.

Efekty

1. Flash and spin

Początkowo miał to być efekt "flash" i trwać znacznie dłużej. Później dodano obrót i przejście w grafikę wyższej rozdzielczości w trybie HIP+.

2. Portal engine

Przewodni efekt dema powstał w lecie 2001. Mapy tworzył Fox w 2002.

3. Rotated tunnels

Efekt zainspirowany demem na C64.

4. Environment mapping.

Efekt torusa 3D "z zewnątrz" został ostatecznie połączony z "Rotated tunnels" przedstawiającym wnętrze torusa.

5. Bump mapping.

Wykorzystanie trybu HIP zaproponował Heaven.

6. Ray-shaded tunnel.

Efekt miał wiele wersji. Początkowo zajmował znacznie mniejszy obszar ekranu i nie miał scrolla.

7. Recursive zoomer.

Fox zaproponował zoom z liter złożonych z punktów. Eru zaproponował użycie tekstur oraz motion blur. Efekt jest renderowany w dwóch wątkach:

  • przerwanie VBL wyzwala procedurę zoomera a następnie blura,
  • wykorzystując wolny czas procesora, program główny renderuje kolejną teksturę.

Varia

- Nazwę dema zaproponował Dracon. Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza tyle co nadprzyrodzona siła.

- Kilka faktów technicznych: demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 12 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez tego rozszerzenia pamięci.

- Grafika: demo z założenia miało być bardzo kolorowe, wykorzystujące różne tryby (i triki) graficzne. Podczas tworzenia Numena wykorzystywano kilka rozmaitych narzędzi graficznych (np. Photoshop, ale także powstałe przy okazji - prosty program do 3-kolorowego hiresu autorstwa Electrona czy też narzędzie Foxa w JAVA do podkolorowywania obrazków dla nowego trybu programowego trybu - Taquart Interlace Picture TIP ; z użyciem edytorów "Build" (i "Mapster") z PC /narzędzia do tworzenia poziomów w słynnej pecetowej grze DUKE NUKEM/ została opracowana "trasa" całego dema w częściach z 3D). W temacie grafiki rozważano dołączenie także grafik od Replaya oraz zrobienie znacznie lepszego designu całego dema, jednak powszechna "czasowa" bolączka (polskich) produkcji dała o sobie także znać - i niestety nie było dane tego zrealizować. Obrazek tytułowy (z Albertem Einsteinem) jest autorską wersją karykatury w/w i w pewnym sensie stanowi odzwierciedlenie uwielbienia Dracona do czołówki z dema na Atari ST - Flip-O-Demo oraz niejako "zdradza" kilka efektów w samym demie. Co ciekawe, obrazek po konwersji na Atari wyglądał nawet lepiej niż oryginalny z PC. Gdyby ktoś się nie rozpoznał/nie kojarzył, to obrazek z czterema postaciami siedzącymi w łodzi wikińskiej (około środka dema) to podobizny wszystkich twórców tej produkcji (od lewej): Fox, Eru, Dracon, Heaven, Slaves i X-Ray.

- Odnośnie muzyki, X-Rayowi udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny Adam Gilmore w wywiadzie z 2004 roku. Podczas komponowania tak długiego utworu Music ProTracker zawieszał się. Fox przygotował poprawkę trackera i opisał tę historię w ósmym numerze Syzygy.

- Opisywane demo miało swoje dramatyczne chwile, bo okazało się, iż tuż przed samą premierą na zlocie zawiesza się ono z powodów pewnych problemów z obsługą rozszerzonej pamięci. Demo działało poprawnie na Atari 65 XE Foxa, lecz autorzy nie zabrali tej maszyny na party, gdzie okazało się, że nie działa na znajdujących się tam komputerach. Po sprawdzeniu kilkunastu maszyn udało się znaleźć taką, na którym demo działało. Po powrocie z party Fox zdiagnozował problem, którym okazało się użycie kilku bajtów niezainicjalizowanej pamięci rozszerzonej (demo działało poprawnie, gdy bajty te były wyzerowane). Błąd został poprawiony w finalnej wersji.

- Zaraz po premierze, główni koderzy odreagowali stres i emocje w grze Archon na big-screenie (co uwiecznione zostało na filmie z LL2K2). ;)

Linki

pouet.gif

Pouet: http://www.pouet.net/prod.php?which=9044

Demozoo

Warto również obejrzeć Numen The Movie.

Personal tools