Numen

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 20:54, 19 lip 2019
0xF (Dyskusja | wkład)
(Varia - loop potrzebuje więcej RAMu)
← Previous diff
Wersja z dnia 20:56, 19 lip 2019
0xF (Dyskusja | wkład)
(first things first)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza tyle co ''nadprzyrodzona siła''. 
- 
[[Demo]] grupy [[Taquart]]. Zasłużony zwycięzca demo-compo na [[Lato Ludzików 2002]]. [[Demo]] grupy [[Taquart]]. Zasłużony zwycięzca demo-compo na [[Lato Ludzików 2002]].
 +
 +Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza tyle co ''nadprzyrodzona siła''.

Wersja z dnia 20:56, 19 lip 2019

Demo grupy Taquart. Zasłużony zwycięzca demo-compo na Lato Ludzików 2002.

Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza tyle co nadprzyrodzona siła.


Autorzy:


Varia

- Nazwę dema zaproponował Dracon

- Kilka faktów technicznych: demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 12 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez tego rozszerzenia pamięci. Efekt ruchomego wnętrza torusa jest podobny do dema na C64 ponieważ koderzy Taquartu przyglądali się temu i zrobili własną wersję.

- Czas: tak jak podano na końcu dema, prace nad demem trwały od 1997 aż do 2002 roku. Przez ten okres członkowie grupy (także ci nie wspomniani wyżej) wymieniali się dziesiątkami maili (sieć Internet bardzo usprawniała kontakt) i rozmów. Większość efektów powstała w początkowych czterech latach. W lecie 2001 powstał efekt przewodni (portal engine), a od początku 2002 Fox pracował nad łączeniem całości. Główni 2 koderzy i muzyk byli w Warszawie, grafik - w Gdańsku, a "dobre duchy" od designu itp. w Lublinie (Slaves) i Niemczech (Heaven).

- Grafika: demo z założenia miało być bardzo kolorowe, wykorzystujące różne tryby (i triki) graficzne. Podczas tworzenia Numena wykorzystywano kilka rozmaitych narzędzi graficznych (np. Photoshop, ale także powstałe przy okazji - prosty program do 3-kolorowego hiresu autorstwa Electrona czy też narzędzie Foxa w JAVA do podkolorowywania obrazków dla nowego trybu programowego trybu - Taquart Interlace Picture TIP ; z użyciem edytorów "Build" (i "Mapster") z PC /narzędzia do tworzenia poziomów w słynnej pecetowej grze DUKE NUKEM/ została opracowana "trasa" całego dema w częściach z 3D). W temacie grafiki rozważano dołączenie także grafik od Replaya oraz zrobienie znacznie lepszego designu całego dema, jednak powszechna "czasowa" bolączka (polskich) produkcji dała o sobie także znać - i niestety nie było dane tego zrealizować. Obrazek tytułowy (z Albertem Einsteinem) jest autorską wersją karykatury w/w i w pewnym sensie stanowi odzwierciedlenie uwielbienia Dracona do czołówki z dema na Atari ST - Flip-O-Demo oraz niejako "zdradza" kilka efektów w samym demie. Co ciekawe, obrazek po konwersji na Atari wyglądał nawet lepiej niż oryginalny z PC. Gdyby ktoś się nie rozpoznał/nie kojarzył, to obrazek z czterema postaciami siedzącymi w łodzi wikińskiej (około środka dema) to podobizny wszystkich twórców tej produkcji (od lewej): Fox, Eru, Dracon, Heaven, Slaves i X-Ray.

- Odnośnie muzyki, X-Rayowi udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny Adam Gilmore w wywiadzie z 2004 roku. Podczas komponowania tak długiego utworu Music ProTracker zawieszał się. Fox przygotował poprawkę trackera i opisał tę historię w ósmym numerze Syzygy.

- Opisywane demo miało swoje dramatyczne chwile, bo okazało się, iż tuż przed samą premierą na zlocie zawiesza się ono z powodów pewnych problemów z obsługą rozszerzonej pamięci. Demo działało poprawnie na Atari 65 XE Foxa, lecz autorzy nie zabrali tej maszyny na party, gdzie okazało się, że nie działa na znajdujących się tam komputerach. Po sprawdzeniu kilkunastu maszyn udało się znaleźć taką, na którym demo działało. Po powrocie z party Fox zdiagnozował problem, którym okazało się użycie kilku bajtów niezainicjalizowanej pamięci rozszerzonej (demo działało poprawnie, gdy bajty te były wyzerowane). Błąd został poprawiony w finalnej wersji.

- Zaraz po premierze, główni koderzy odreagowali stres i emocje w grze Archon na big-screenie (co uwiecznione zostało na filmie z LL2K2). ;)

- W roku 2016 powstała wersja "zapętlona" Numena (demo po skończeniu uruchamia się od nowa, itd.) na potrzeby wystawy demosceny w Muzeum Techniki w Warszawie. Wersja ta wymaga przynajmniej 368 KB pamięci RAM.

Linki

pouet.gif

Pouet: http://www.pouet.net/prod.php?which=9044

Demozoo

Warto również obejrzeć Numen The Movie.

Personal tools