Obroty bitowe

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 07:22, 10 paź 2012
KMK (Dyskusja | wkład)
(Obrót w lewo: metoda nr 3)
← Previous diff
Aktualna wersja
0xF (Dyskusja | wkład)
(obrót w lewo o dwa bity, zamiana nibbli)
Linia 1: Linia 1:
-[[6502]] ma rozkazy obrotów w prawo ROR i w lewo ROL, są to jednak obroty dziewięciobitowe: w wyniku działania rozkazu skrajny bit bajtu trafia do znacznika C. Czasami zachodzi potrzeba zrobienia obrotu ośmiobitowego, w wyniku którego skrajny bit bajtu trafia na jego, by tak to określić, drugi koniec.+[[6502]] ma rozkazy obrotów w prawo ROR i w lewo ROL, są to jednak obroty dziewięciobitowe: w wyniku działania rozkazu skrajny bit bajtu trafia do znacznika C. Czasami zachodzi potrzeba zrobienia obrotu ośmiobitowego, w wyniku którego skrajny bit bajtu trafia na jego, by tak to określić, drugi koniec (i jednocześnie do C).
W poniższych przykładach dana wejściowa znajduje się w akumulatorze. W poniższych przykładach dana wejściowa znajduje się w akumulatorze.
Linia 47: Linia 47:
5 lub 6 cykli i 5 bajtów: kod jest szybszy niż w metodzie nr 1, ale zajmuje więcej miejsca. To rozwiązanie zaczerpnięto [http://6502org.wikidot.com/software-8-bit-rotations stąd]. 5 lub 6 cykli i 5 bajtów: kod jest szybszy niż w metodzie nr 1, ale zajmuje więcej miejsca. To rozwiązanie zaczerpnięto [http://6502org.wikidot.com/software-8-bit-rotations stąd].
 +
 +== Obrót w lewo o dwa bity ==
 +
 + asl
 + adc #$80
 + rol
 +
 +Powtarzając dwukrotnie uzyskujemy obrót o cztery bity, czyli zamianę nibbli. Źródło: http://6502.org/source/general/SWN.html
[[Kategoria:Niezbędnik kodera]] [[Kategoria:Niezbędnik kodera]]

Aktualna wersja

6502 ma rozkazy obrotów w prawo ROR i w lewo ROL, są to jednak obroty dziewięciobitowe: w wyniku działania rozkazu skrajny bit bajtu trafia do znacznika C. Czasami zachodzi potrzeba zrobienia obrotu ośmiobitowego, w wyniku którego skrajny bit bajtu trafia na jego, by tak to określić, drugi koniec (i jednocześnie do C).

W poniższych przykładach dana wejściowa znajduje się w akumulatorze.

Spis treści

Metoda nr 1

Obrót można zrealizować przy pomocy stosu. Obrót w prawo:

   pha          ;zapamietanie akumulatora: 000x000x
   lsr          ;wysuniecie bitu 0 do C
   pla          ;przywrocenie zawartosci akumlatora
   ror          ;wsuniecie bitu C z lewej strony: x000x000

Analogicznie obrót w lewo:

   pha          ;zapamietanie akumulatora: x000x000
   asl          ;wysuniecie bitu 7 do C
   pla          ;przywrocenie zawartosci akumlatora
   rol          ;wsuniecie bitu C z prawej strony: 000x000x

Zaletą obu przykładów jest prostota (są łatwe do zapamiętania), poza tym jednak cztery rozkazy zajmują w sumie cztery bajty pamięci i 11 taktów zegara.

Obrót w lewo: metoda nr 2

Obrót w lewo można zrobić znacznie prościej i szybciej:

   cmp #$80     ;ustawienie znacznika C wg stanu najstarszego bitu
   rol          ;wsuniecie bitu C z prawej strony

4 takty zegara i 3 bajty kodu.

Obrót w lewo: metoda nr 3

   asl          ;wysuniecie bitu 7 do znacznika C
   adc #$00     ;zlapanie C do bitu 0

Jak wyżej, 4 takty zegara i jeden bajt mniej niż w metodzie nr 1. Różnica jest w stanie znacznika C: po wykonaniu tej sekwencji rozkazów będzie on skasowany.

Obrót w prawo: metoda nr 2

Obrót w prawo nie jest tak elegancki:

   lsr
   bcc _skok
   ora #$80
_skok

5 lub 6 cykli i 5 bajtów: kod jest szybszy niż w metodzie nr 1, ale zajmuje więcej miejsca. To rozwiązanie zaczerpnięto stąd.

Obrót w lewo o dwa bity

   asl
   adc #$80
   rol

Powtarzając dwukrotnie uzyskujemy obrót o cztery bity, czyli zamianę nibbli. Źródło: http://6502.org/source/general/SWN.html

Personal tools