Przeplot

From Atariki

Revision as of 02:36, 23 gru 2006; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Przeplot, po angielsku interleave lub skew, określa fizyczną kolejność sektorów na ścieżce dyskietki. Kolejność ta jest ustalana podczas formatowania i pozostaje niezmienna aż do przeformatowania dyskietki.

Normalnie sektory na ścieżce dyskietki ułożone są kolejno od sektora o najniższym numerze do sektora o numerze najwyższym (np. od 1 do 18). W ośmiobitowym Atari, przy prędkości transmisji 19200 bps zapewnia to odczytanie całej ścieżki w 18 obrotach dyskietki. Jest to tzw. przeplot standard, 1:18 (co oznacza: jedna ścieżka w 18 obrotach).

Kolejność sektorów zmienia się przy formatowaniu zz tzw. przeplotem turbo, jeśli dyskietka ma być odczytywana z prędkością większą niż standardowe 19200 bps. Zmiana przeplotu jest konieczna, gdyż samo przyspieszenie transmisji przy zwykłym przeplocie nic nie daje, dyskietka nadal będzie odczytywana w 18 obrotów, tylko przerwy pomiędzy sektorami się wydłużą.

Praktycznie kazdy system rurbo do stacji dysków ma swój przeplot, dobrany do prędkości transmisji tak, żeby efektywna szybkość odczytu była optymalna. Dlatego przeplot turbo dobry w jednej stacji nie musi być dobry dla innej. Niektóre stacje (np. XFD601 i XFD602) oprócz przeplotu dobierają też wzajemny układ ścieżek tak, żeby po przejściu na inną ścieżkę jej początkowy sektor znalazł się od razu pod głowicą.

Formatowanie dyskietek z odpowiednim przeplotem nie jest jedyną techniką optymalizowania odczytu z dyskietki; inną jest buforowanie ścieżek.

Personal tools