Robbo

From Atariki

Jump to: navigation, search

Grafika:Robbo.png

Jedna z ważniejszych gier na ośmiobitowe Atari. Jest to pierwsza polska gra na "światowym" poziomie wykonania, która umożliwiła jej wydawcy, L.K. Avalon, rynkowy start.

Spis treści

Rozgrywka

Wzorowana na Boulder Dash oraz nieco na Sokobanie, ale względem nich mocno rozbudowana. Gracz steruje poczynaniami tytułowego robota, mając na celu pokonanie szeregu planet, z których każda jest przewijanym pionowo labiryntem wypełnionym rozmaitymi przedmiotami i przeszkodami. Na każdym poziomie celem jest zebranie rozrzuconych po całej planszy śrubek, a następnie dotarcie do kapsuły, która zabiera bohatera na kolejną planetę. Dążąc do celu Robbo musi unikać pułapek - takich jak biegające stworki, strzelające działka i lasery, oraz magnesy. Oprócz śrubek gracz natrafi też na inne przedmioty i obiekty, jak klucze do otwierania drzwi, naboje do zabijania wrogów i niszczenia blokującego przejście gruzu, skrzynki które można przesuwać, bomby które eksplodują trafione przez wystrzał, oraz lustra które teleportują bohatera w inne miejsce planszy.

Wersja "klasyczna" dla XL/XE

Grafika:Robbo.jpg

Gra została napisana przez Janusza Pelca w 1989 roku, podobno w trzy miesiące w trakcie przygotowań do matury. Była pierwszym produktem wydanym przez firmę L.K. Avalon, którą Pelc założył wspólnie ze szkolnym kolegą Tomaszem Pazdanem w Rzeszowie w tym samym roku; obaj mieli wówczas 19 lat i byli świeżo po maturze[1]. Z wydaniem gry wiązała się promocja. Pierwszych pięć osób, które ukończyły Robbo i wysłały do Avalonu list z opisem zakończenia, otrzymało od producenta "specjalny egzemplarz następnej gry", czyli "Misję". Do 1991 roku na adres firmy dotarło kilka tysięcy zgłoszeń[2].

Pełna wersja gry, zawierająca 56 plansz, była wydana na kasecie i dyskietce (nr seryjny AC/AD 00189). Wersja kasetowa zajmowała 2 strony nośnika - po wgraniu z pierwszej strony gracz mógł przejść pierwsze 16 plansz, a następnie z drugiej strony doczytywana była reszta. Po doczytaniu cała gra mieściła się w 64 KB pamięci RAM komputera - nie trzeba było ponownie wczytywać 1. części aby rozpocząć grę od początku).

Avalon wznowił wydanie gry co najmniej raz . Potwierdzone zostało istnienie następujących wersji:

  • 1. wersja kasetowa. Podczas wczytywania wyświetla licznik rekordów; instrukcja na ekranie tytułowym wspomina o ww. promocji; w grze nie zaimplementowano jeszcze cheatu ze zbieraniem śrubki (p. niżej).
  • 1. wersja dyskietkowa. W porównaniu z 1. wersją kasetową zawiera cheat ze zbieraniem śrubki.
  • 2. wersja kasetowa. Wydana na pewno przed 1992 rokiem. W porównaniu z 1. wersją kasetową usunięto licznik rekordów podczas wczytywania; zmodyfikowano procedurę ładującą - dodano zabezpieczenie przed kopiowaniem (krótki sygnał nie będący blokiem danych) i wyeliminowano konieczność naciskania klawisza przed ładowaniem 2. części; z ekranu tytułowego usunięto wzmiankę o promocji; dodano cheat ze zbieraniem śrubki.

Wersja demo

Avalon przygotował też na potrzeby emisji w audycji Radiokomputer kasetową wersję demonstracyjną, zawierającą tylko 4, za to unikatowe, plansze. Oprócz tego wersja ta różni się od pełnej innym tekstem podczas ładowania, wspominającym o Radiokomputerze, oraz skróconym tekstem instrukcji, zawierającym adresy oficjalnych dystrybutorów gry.

Wersja beta

Istnieje też wersja gry Robbo nosząca znamiona niedokończonej wersji roboczej. Różni się od oficjalnego wydania następującymi cechami:

  • Ekran tytułowy oraz animacja na zakończenie gry są w odcieniach szarości,
  • Tekst instrukcji na ekranie tytułowym wypisywany jest wyraźnie wolniej,
  • Instrukcja jest taka sama jak w wersji 1. ale ma błąd ortograficzny ("próbój"),
  • Nie ma trybu demonstracyjnego - po wypisaniu instrukcji do końca jest ona wyświetlana od nowa,
  • Na starcie gracz ma 6 (numerowanych od 0) żyć zamiast 9; po wpisaniu hasła JANUSZ PELC na ekranie tytułowym ich liczba zmienia się na 56 zamiast 81,
  • Brakuje cheatu ze zbieraniem śrubki,
  • Poziomy są numerowane od 0, a nie od 1 - ostatni poziom ma więc numer 55,
  • Większość plansz jest inna - są podobne, ale różnią się w szczegółach i/lub w kolorach, niektóre zaś są całkiem inne; w szczególności 51. plansza (w grze o numerze 50) zawiera za mało śrubek, co czyni ją niemożliwą do przejścia.

Ta wersja nie była nigdy oficjalnie wydana. Pewnym potwierdzeniem hipotezy że pochodzi ona rzeczywiście z Avalonu jest recenzja gry w "Bajtku" 5-6/1990: zdjęcie towarzyszące artykułowi zostało zrobione z wersji beta, co sugeruje że taką wersję redaktor otrzymał od Avalonu do recenzji.

Robbo Konstruktor

L.K. Avalon wydało też edytor plansz Robbo Konstruktor, pozwalający tworzyć samodzielne wersje gry Robbo.

Silnik gry różni się od tego w pełnej wersji, przez co niektóre elementy plansz zachowują się inaczej:

  • Gry stworzone w RK mogą zawierać maksymalnie 32 plansze zamiast 56,
  • W RK jest tylko 6 niezależnych grup teleportów (luster); w Robbo jest ich 10,
  • W Robbo początkowy kierunek ruchu każdego stworka i kierunek dział ruchomych i obrotowych jest ustalany przez autora planszy; w RK jest on ustalany automatycznie na podstawie otoczenia elementu,
  • W RK wygląd murków jest ustalany indywidualnie dla każdego poziomu spośród 7 możliwych kształtów; w Robbo kształtów jest 14 i zmieniają się cyklicznie co 4 plansze,
  • W RK brakuje przeszkadzajki "zapory" (w TA 2/91 nazwanej "gumą"); jest ona częściowo zaimplementowana, ale umieszczenie na planszy bajtów ją reprezentujących powoduje że jest ona nieruchoma[3],
  • Wykonanie we RK cheatu ze zbieraniem śrubki powoduje zawieszenie się gry.

Inne wersje

"Robbo" jest jedną z częściej przerabianych gier krążących po Polsce w latach dziewięćdziesiątych - zmiany dotyczyły głównie kształtu poszczególnych plansz.

Technikalia

Ze względów technicznych program zwraca uwagę podłożeniem duszków pod pole gry (sprite underlay), celem dodania szóstego koloru w trybie ANTIC $04, który pozwala uzyskać tylko 5 kolorów.

Cheaty

  • Wpisanie na ekranie tytułowym hasła JANUSZ PELC zwiększa liczbę żyć do 81 (56 w wersji beta).
  • W czasie gry, zebranie śrubki gdy naciśnięte są klawisze Start, Select i Option, natychmiastowo przenosi do następnego etapu (jak opisano powyżej, nie działa w niektórych wersjach).

Wersja dla VBXE

Grafika:Robbo_vbxe.png

W roku 2010 Candle wypuścił wersję Robbo dla VBXE. Jest to klasyczne Robbo, lecz grafikę wzięto z GNU Robbo, a gra działa w 256 kolorach. Jak to wygląda, patrz obrazek obok.

Wersja Atari ST

Gra została wydana przez firmę Larix z Pabianic w roku 1994. Grafika gry wzorowana na oryginale z wykorzystaniem większej ilości kolorów i rozdzielczości ST. Zawiera plansze identyczne jak w Robbo I/II i dodatkowe kilkanaście większych. Gra wykrywa sprzęt na jakim się uruchamia. Działa również na Falconie.

Inne wersje

Pelc opuścił Avalon w 1990 roku i rozpoczął pracę w krakowskiej firmie Doctor Q, w której pracował jego znajomy Maciej Miąsik. Pracując tam, obaj programiści rozpoczęli prace nad konwersją Robbo dla komputerów PC z systemem DOS, czego efektem była wersja demo zawierająca 6 plansz, opublikowana w 1991 roku[4]. Gdy w tym samym roku Marek Kubowicz, jeden z prezesów Doctor Q, zdecydował się założyć nową firmę XLand z zamiarem wydawania gier, Pelc i Miąsik dołączyli do niego[5][6]. Obaj autorzy wersję Robbo dla systemu DOS ukończyli już w XLandzie, który wydał grę w Polsce w 1993 roku. W wersji tej na pozycjach 21-24 dodano 4 plansze z Atarowskiej wersji demo (w sume jest 60) oraz całość okraszono digitalizowaną muzyką i 256-kolorową grafiką. Rok później grę za oceanem wydało Epic Megagames. W czerwcu 2006 roku Miąsik opublikował tę wersję na licencji Creative Commons BY SA 2.5[7].

Również w 1993 roku LK Avalon wydał wersję na Commodore 64, napisaną przez Sławomira Nowaka[8]. Ta wersja zawiera 76 plansz[9], oraz mechanikę gry rozbudowaną o nowe elementy, niedostępne w oryginalnej wersji na Atari.

30 czerwca 2000 roku[10] L.K. Avalon opublikowało grę "Robbo Millenium" dla Windows, z ponad 130 nowymi etapami (w tym oryginalne z Atari)[11].

W roku 2010 oryginalna wersja Robbo została przeniesiona przez studio U-Play Interactive na platformę iOS "w ścisłej współpracy" z Januszem Pelcem, i wydana pod tytułem iRobbo[12].

Bibliografia

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools