Scroll

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 19:54, 6 wrz 2005
Drctqa (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Mikey (Dyskusja | wkład)

Linia 1: Linia 1:
-(ang. ''scroll'' = przewinąć, przewijać) - pionowy lub poziomy przesuw ekranu w [[demo|demie]] albo grze; najczęściej kojarzy się jednak z przewijanym tekstem w demosie, który zawiera rozmaite informacje od jego twórców: dane techniczne efektów, ciekawostki z życia (jak w [[Intel Outside]] grupy [[Our 5oft]]), nierzadko [[Greetings|pozdrowienia]] albo [[fuck|fucki]] dla wybrańców. ;) ''Scroll'' był popularny w [[oldschool|oldschoolowych]] produkcjach; jednakże od II połowy XX w. do chwili obecnej jako forma prezentowania informacji nie jest już raczej używany.+''Jeśli szukasz informacji, jak uzyskać przesuw zawartości ekranu, przeczytaj [[Scrolling]].''
 +W formie spolszczonej '''skrol''' (ang. ''scroll'' - przewijać) w znaczeniu [[scena|demoscenowym]] oznacza przesuwający się (zazwyczaj poziomo) po ekranie tekst, w którym autor (autorzy) zawarł rozmaite informacje od siebie: swoje dane, dane techniczne efektów w [[demo|demie]], ciekawostki z życia (jak w [[Intel Outside]] grupy [[Our 5oft]]), nierzadko [[Greetings|pozdrowienia]] albo [[fuck|fucki]] dla wybrańców. Scroll był najbardziej popularny w [[oldschool]]owych produkcjach - często był najbardziej dominującym efektem w demie. Wynikało to z nieistnienia w owych czasach Internetu - scrolle były jednymi z niewielu metod komunikacji między komputerowcami. Z tego powodu można było podziwiać scrollowane reklamy klubów użytkowników Atari, czy też opowieści z giełdy (vide [[Robocop Demo]]). Jednakże wskutek rozwoju efektów w demach, i Internetu, od połowy lat 90. XX w. scroll sporadycznie jest traktowany jako część dema - pojawia się tylko jako [[credits]]y na szarym końcu produkcji.
-'''Forma''' scrolla (jako efektu przewijania tekstów) bywa urozmaicona - płynnie lub skokowo przewijany, wyginany co [[piksel]] wg funkcji sinus, jako pseudo-obiekt 3D, z lustrzanym odbiciem, cieniem albo na kolorowych barach - wedle fantazji i możliwości [[koder|kodera]].+'''Forma''' scrolla bywa urozmaicona - płynnie lub skokowo [[scrolling|przewijany]], wyginany co [[piksel]] wg funkcji sinus, jako pseudo-obiekt 3D, z lustrzanym odbiciem, cieniem albo na kolorowych [[bar|barach]] - wedle fantazji i możliwości [[koder]]a.
 +Warto zobaczyć:
 +* [[Big Atari 8-bit Demo]] - najdłuższy scroll w demie (w historii 8-bitowego Atari) - ponad 60 kB !!!;
 +* [[The Top 1]] - bodajże największy scroll na Atari;
 +* [[The Top 2]] oraz [[November Demo]] - w jednej z ich części rekord ilości scrollów naraz :)
 +* [[Róló 8]] - kolejna próba bicia rekordu na ilość scrolli będących jednocześnie na ekranie
-Warto zobaczyć: +[[Kategoria:Glosariusz]]
-* [[Big Atari 8-bit Demo]] - najdłuższy scroll w demie (w historii 8-bitowego Atari) - nieco ponad 60 kb !!!+
-* [[The Top 1]] - bodajże największy scroll na Atari ; +
-* [[The Top 2]] oraz [[November Demo]] - w jednej z ich części rekord ilości scrollów naraz. :)+

Aktualna wersja

Jeśli szukasz informacji, jak uzyskać przesuw zawartości ekranu, przeczytaj Scrolling.

W formie spolszczonej skrol (ang. scroll - przewijać) w znaczeniu demoscenowym oznacza przesuwający się (zazwyczaj poziomo) po ekranie tekst, w którym autor (autorzy) zawarł rozmaite informacje od siebie: swoje dane, dane techniczne efektów w demie, ciekawostki z życia (jak w Intel Outside grupy Our 5oft), nierzadko pozdrowienia albo fucki dla wybrańców. Scroll był najbardziej popularny w oldschoolowych produkcjach - często był najbardziej dominującym efektem w demie. Wynikało to z nieistnienia w owych czasach Internetu - scrolle były jednymi z niewielu metod komunikacji między komputerowcami. Z tego powodu można było podziwiać scrollowane reklamy klubów użytkowników Atari, czy też opowieści z giełdy (vide Robocop Demo). Jednakże wskutek rozwoju efektów w demach, i Internetu, od połowy lat 90. XX w. scroll sporadycznie jest traktowany jako część dema - pojawia się tylko jako creditsy na szarym końcu produkcji.

Forma scrolla bywa urozmaicona - płynnie lub skokowo przewijany, wyginany co piksel wg funkcji sinus, jako pseudo-obiekt 3D, z lustrzanym odbiciem, cieniem albo na kolorowych barach - wedle fantazji i możliwości kodera.

Warto zobaczyć:

  • Big Atari 8-bit Demo - najdłuższy scroll w demie (w historii 8-bitowego Atari) - ponad 60 kB !!!;
  • The Top 1 - bodajże największy scroll na Atari;
  • The Top 2 oraz November Demo - w jednej z ich części rekord ilości scrollów naraz :)
  • Róló 8 - kolejna próba bicia rekordu na ilość scrolli będących jednocześnie na ekranie
Personal tools