SimCovox

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 19:54, 3 cze 2015
Mono (Dyskusja | wkład)
(simcovox)
← Previous diff
Wersja z dnia 17:12, 25 wrz 2022
Jhusak (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 4: Linia 4:
* gniazda DIN 5, w którym linia audio jest podpięta w tym samym miejscu, co w [[Gniazdo_monitorowe#NTSC.2FPAL|gnieździe monitorowym]] Atari * gniazda DIN 5, w którym linia audio jest podpięta w tym samym miejscu, co w [[Gniazdo_monitorowe#NTSC.2FPAL|gnieździe monitorowym]] Atari
* ośmiu oporników (patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Covox Covox]) * ośmiu oporników (patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Covox Covox])
 +* alternatywnie można użyć Arduino z oprogramowaniem SimCovox zamiast oporników w celu osiągnięcia idealnej 8-bit jakości.
-SimCovox jest w zasadzie namiastką "prawdziwego" Covoxa, nie tylko ze względu na mniejszą liczbę kanałów, ale też z powodu użycia portu układu [[PIA]] jako wyjścia danych cyfrowych: otóż kondensatory znajdujące się na płycie Atari pomiędzy układem PIA a gniazdami joysticka powodują zniekształcenia dźwięku. W praktyce nie ma sensu odtwarzanie sampli z częstotliwością próbkowania powyżej 16000 Hz, bo jakość dźwięku się nie polepszy, a owszem, może się nawet pogorszyć. 
-Póki co, posiadaczem jedynego (prototypowego) egzemplarza jest [[KMK]]. SimCovox jest wspierany przez [[D2D]] (od wersji 1.4), [[DRUM Machine]] oraz [[PSG Player]].+SimCovox jest w zasadzie namiastką "prawdziwego" Covoxa, nie tylko ze względu na mniejszą liczbę kanałów, ale też z powodu użycia portu układu [[PIA]] jako wyjścia danych cyfrowych: otóż rezystory, kondensatory i dławiki znajdujące się na płycie Atari pomiędzy układem PIA a gniazdami joysticka powodują zniekształcenia sygnału cyfrowego i tym samym dźwięku. W praktyce nie ma sensu odtwarzanie sampli z częstotliwością próbkowania powyżej 16000 Hz, bo jakość dźwięku się nie polepszy, a owszem, może się nawet pogorszyć.
-W SimCovox wyposażone są też niektóre wersje [[IDE Plus]] rev.D (oznaczone, jako rev.S). +Póki co, jednym z niewielu posiadaczy SimCovoxów jest [[KMK]], posiadający prototypowy egzemplarz . SimCovox jest wspierany przez [[D2D]] (od wersji 1.4), [[DRUM Machine]], [[PSG Player]], oraz [[MOVPLAY]]
 + 
 +W SimCovox wyposażone są też niektóre wersje [[IDE Plus]] rev. D (oznaczone jako rev. S). Ta wersja, oczywiście, nie ma wspomnianych wyżej wad swojego odpowiednika podłączanego przez porty PIA.
 + 
 +W 2022 [[Jakub Husak]] w ramach wieczornego projektu stworzył w celach testowych SimCovox oparty na Arduino (w praktyce Arduino Mini). Zastosowanie mikrokontrolera pozwoliło odtworzyć cyfrowy sygnał z portów joysticków i puścić go poprzez wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy - na wyjściu dostajemy sygnał PWM o częstotliwości bazowej 62.5 KHz wraz z perfekcyjną liniowością przetwornika, czyli minimum możliwych zniekształceń cyfrowych.
 + 
 +Adresowanie przetwornika odbywa się przez zapis rejestru wartością próbki:
 + 
 +* $D300 (PORTA) dla urządzenia podłączonego do portów joysticka,
 +* $D1FB dla IDE+ rev.S.
 + 
 +Aby taki SimCovox działał, trzeba ustawić PORTA do zapisu:
 + 
 + lda #$ff
 + sta $d300
 + lda $D302
 + and #$fb
 + sta $D302
 + lda #$ff
 + sta $D300
 + lda $D302
 + ora #$4
 + sta $D302
 + 
 +Po całej operacji,przy wyjściu z programu trzeba przywrócić domyślny stan PORTA- do odczytu:
 + 
 + lda #$ff
 + lda $D302
 + and #$fb
 + sta $D302
 + lda #$00
 + sta $D300
 + lda $D302
 + ora #$4
 + sta $D302
 + 
 + 
 +== Odnośniki ==
 + 
 +*[[https://github.com/jhusak/atari8_simcovox_arduino_mega328p repozytorium SimCovox Arduino]]
 +*[[https://github.com/jhusak/avgcart_avfplay AVFPlay dla AVGCart obsługujący SimCovox]]
 +*[[https://github.com/jhusak/side-sideII-avfplay AVFPlay dla SIDE/SIDE2/Incognito obsługujący SimCovox]]
[[Kategoria:Peryferia 8-bit]] [[Kategoria:Peryferia 8-bit]]

Wersja z dnia 17:12, 25 wrz 2022

Prosty, jednokanałowy Covox, zbudowany przez Simiusa w 2011 roku według założeń przedstawionych w tym wątku na Atari Area. Składa się z:

  • dwóch wtyków pasujących do gniazd joysticka, a przeznaczonych do wetknięcia do gniazd nr 0 i 1 (czyli obu w XL i XE, lub dwóch pierwszych w 400/800)
  • gniazda DIN 5, w którym linia audio jest podpięta w tym samym miejscu, co w gnieździe monitorowym Atari
  • ośmiu oporników (patrz Covox)
  • alternatywnie można użyć Arduino z oprogramowaniem SimCovox zamiast oporników w celu osiągnięcia idealnej 8-bit jakości.


SimCovox jest w zasadzie namiastką "prawdziwego" Covoxa, nie tylko ze względu na mniejszą liczbę kanałów, ale też z powodu użycia portu układu PIA jako wyjścia danych cyfrowych: otóż rezystory, kondensatory i dławiki znajdujące się na płycie Atari pomiędzy układem PIA a gniazdami joysticka powodują zniekształcenia sygnału cyfrowego i tym samym dźwięku. W praktyce nie ma sensu odtwarzanie sampli z częstotliwością próbkowania powyżej 16000 Hz, bo jakość dźwięku się nie polepszy, a owszem, może się nawet pogorszyć.

Póki co, jednym z niewielu posiadaczy SimCovoxów jest KMK, posiadający prototypowy egzemplarz . SimCovox jest wspierany przez D2D (od wersji 1.4), DRUM Machine, PSG Player, oraz MOVPLAY

W SimCovox wyposażone są też niektóre wersje IDE Plus rev. D (oznaczone jako rev. S). Ta wersja, oczywiście, nie ma wspomnianych wyżej wad swojego odpowiednika podłączanego przez porty PIA.

W 2022 Jakub Husak w ramach wieczornego projektu stworzył w celach testowych SimCovox oparty na Arduino (w praktyce Arduino Mini). Zastosowanie mikrokontrolera pozwoliło odtworzyć cyfrowy sygnał z portów joysticków i puścić go poprzez wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy - na wyjściu dostajemy sygnał PWM o częstotliwości bazowej 62.5 KHz wraz z perfekcyjną liniowością przetwornika, czyli minimum możliwych zniekształceń cyfrowych.

Adresowanie przetwornika odbywa się przez zapis rejestru wartością próbki:

  • $D300 (PORTA) dla urządzenia podłączonego do portów joysticka,
  • $D1FB dla IDE+ rev.S.

Aby taki SimCovox działał, trzeba ustawić PORTA do zapisu:

               lda     #$ff 
               sta     $d300 
               lda     $D302 
               and     #$fb 
               sta     $D302 
               lda     #$ff 
               sta     $D300 
               lda     $D302 
               ora     #$4 
               sta     $D302 

Po całej operacji,przy wyjściu z programu trzeba przywrócić domyślny stan PORTA- do odczytu:

               lda     #$ff 
               lda     $D302 
               and     #$fb 
               sta     $D302 
               lda     #$00 
               sta     $D300 
               lda     $D302 
               ora     #$4 
               sta     $D302 


Odnośniki

Personal tools