SoundMachine

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:29, 22 lis 2017
Mono (Dyskusja | wkład)
(Ciekawostki - opis w bajtku)
← Previous diff
Wersja z dnia 22:45, 22 lis 2017
Mono (Dyskusja | wkład)
(uzupelnienia na podstawie bajtka; zastapienie menue przez menu)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
(the) Soundmachine - edytor muzyki dla Atari XL/XE. Jako jeden z niewielu edytorów oferuje operowanie na zapisie nutowym, przeznaczając na każdy z kanałów po jednym "tracku" na oddzielnej pięciolinii. (the) Soundmachine - edytor muzyki dla Atari XL/XE. Jako jeden z niewielu edytorów oferuje operowanie na zapisie nutowym, przeznaczając na każdy z kanałów po jednym "tracku" na oddzielnej pięciolinii.
-Rok powstania:1986, PfP (Peter Finzel Productions)+Rok powstania: 1986, Autor: Juergen Piscol, Wydawca: PfP (Peter Finzel Productions)
== Instrukcja == == Instrukcja ==
-Poniżej znajduje się skrócona in strukcja obsługi programu (nie jest pełna):+Poniżej znajduje się skrócona instrukcja obsługi programu (nie jest pełna):
-* Edytor - wszelkie operacje związane z wstawianiem nut i znaków muzycznych wykonuje się za pomocą joysticka podłłączonego do pierwszego portu lub za pomocą klawiszy kursora.+* Edytor - wszelkie operacje związane z wstawianiem nut i znaków muzycznych wykonuje się za pomocą joysticka podłączonego do pierwszego portu lub za pomocą klawiszy kursora.
-::* klawisze 1-5 - wybór rodzju nuty+::* klawisze 1-5 - wybór rodzaju nuty
::* klawisze 6-0 - wybór "znaków" specjalnych ::* klawisze 6-0 - wybór "znaków" specjalnych
::* klawisze WQN - krzyżyk, bemol, itp. ::* klawisze WQN - krzyżyk, bemol, itp.
::* klawisze ZGK - znaki edycyjne na pięciolinii ::* klawisze ZGK - znaki edycyjne na pięciolinii
 +::* klawisze <> - natychmiastowy przeskok do początku, lub do podanej pozycji w utworze,
 +::* klawisz E - skasowanie symbolu pod kursorem,
::* klawisz I - odegranie utworu (przerywamy spacją) ::* klawisz I - odegranie utworu (przerywamy spacją)
-::* klawisz M - przejście do menue operacji I/O+::* klawisz M - przejście do menu operacji I/O
-::* klawisz X - przejście do menue czyszczenia danych/ustawień zaawansowanych+::* klawisz X - przejście do menu czyszczenia danych/ustawień zaawansowanych
-* Menue ustawień zaawansowanych:+ 
 +Instrukcje specjalne:
 +::* P - POKE adres,wartość - zapisanie wartości pod adres w pamięci,
 +::* F - FLAG - zdefiniowanie etykiety (?),
 +::* J - JUMP etykieta - bezwarunkowy skok do etykiety,
 +::* C - CALL etykieta - wywołanie sekwencji zaczynającej się etyketą a kończącej się linią taktu,
 +::* R - RELEASE - przedłuża czas trwania dźwięku pozwalając na wybrzmienie tonu,
 +::* S - SHAPE numer - wybór numeru obwiedni,
 +::* T - TONE wartość - kontroluje czystość tonu (4-czysty dźwięk),
 +::* U - U etykieta - złożony skok warunkowy do sekwencji zaczynającej się etykietą, po wykonaniu powrót,
 +::* L - L etykieta - analogicznie, jak U ale bez powrotu,
 +::* H - ?,
 +::* B - BASE wartość - określa natężenie (głośność dźwięku),
 +::* V - VELOCITY - odpowiada za tempo gry,
 +::* : - ?.
 + 
 +::Poza tym klawisze 0-9 i , + SHIFT służą do wstawiania parametrów instrukcji specjalnych.
 + 
 +* Menu ustawień zaawansowanych:
::* M - wyjście do edytora ::* M - wyjście do edytora
::* E - Edycja zaawansowana (brzmienia, obwiednie, itd) ::* E - Edycja zaawansowana (brzmienia, obwiednie, itd)
::* C - wyczyszczenie pozycji ::* C - wyczyszczenie pozycji
::* X - wyzerowanie wszystkiego ::* X - wyzerowanie wszystkiego
-* Menue operacji I/O:+ 
 +* Menu operacji I/O:
::* I - spis zawartości dyskietki ::* I - spis zawartości dyskietki
::* L - wczytanie muzyki (rozszerzenie MUS, tylko stacja nr 1, bez podawania nazwy urządzenia) ::* L - wczytanie muzyki (rozszerzenie MUS, tylko stacja nr 1, bez podawania nazwy urządzenia)
::* S - zapis muzyki, uwagi jak przy wczytywaniu ::* S - zapis muzyki, uwagi jak przy wczytywaniu
::* N - tworzenie nowego utworu (kasuje dane w edytorze) ::* N - tworzenie nowego utworu (kasuje dane w edytorze)
-::* C - tworzenie nowego utworu na dyskietce+::* C - zapisanie skompilowanego modułu playera i utworu na dyskietce
::* M - wyjście do edytora ::* M - wyjście do edytora
 +
 +* Edytor obwiedni - umożliwia definiowanie obwiedni AHD (ATTAC/HOLD/DECAY) oraz HOLD (ATTAC/HOLD).
== Możliwości == == Możliwości ==

Wersja z dnia 22:45, 22 lis 2017

(the) Soundmachine - edytor muzyki dla Atari XL/XE. Jako jeden z niewielu edytorów oferuje operowanie na zapisie nutowym, przeznaczając na każdy z kanałów po jednym "tracku" na oddzielnej pięciolinii. Rok powstania: 1986, Autor: Juergen Piscol, Wydawca: PfP (Peter Finzel Productions)

Instrukcja

Poniżej znajduje się skrócona instrukcja obsługi programu (nie jest pełna):

  • Edytor - wszelkie operacje związane z wstawianiem nut i znaków muzycznych wykonuje się za pomocą joysticka podłączonego do pierwszego portu lub za pomocą klawiszy kursora.
  • klawisze 1-5 - wybór rodzaju nuty
  • klawisze 6-0 - wybór "znaków" specjalnych
  • klawisze WQN - krzyżyk, bemol, itp.
  • klawisze ZGK - znaki edycyjne na pięciolinii
  • klawisze <> - natychmiastowy przeskok do początku, lub do podanej pozycji w utworze,
  • klawisz E - skasowanie symbolu pod kursorem,
  • klawisz I - odegranie utworu (przerywamy spacją)
  • klawisz M - przejście do menu operacji I/O
  • klawisz X - przejście do menu czyszczenia danych/ustawień zaawansowanych

Instrukcje specjalne:

  • P - POKE adres,wartość - zapisanie wartości pod adres w pamięci,
  • F - FLAG - zdefiniowanie etykiety (?),
  • J - JUMP etykieta - bezwarunkowy skok do etykiety,
  • C - CALL etykieta - wywołanie sekwencji zaczynającej się etyketą a kończącej się linią taktu,
  • R - RELEASE - przedłuża czas trwania dźwięku pozwalając na wybrzmienie tonu,
  • S - SHAPE numer - wybór numeru obwiedni,
  • T - TONE wartość - kontroluje czystość tonu (4-czysty dźwięk),
  • U - U etykieta - złożony skok warunkowy do sekwencji zaczynającej się etykietą, po wykonaniu powrót,
  • L - L etykieta - analogicznie, jak U ale bez powrotu,
  • H - ?,
  • B - BASE wartość - określa natężenie (głośność dźwięku),
  • V - VELOCITY - odpowiada za tempo gry,
  •  : - ?.
Poza tym klawisze 0-9 i , + SHIFT służą do wstawiania parametrów instrukcji specjalnych.
  • Menu ustawień zaawansowanych:
  • M - wyjście do edytora
  • E - Edycja zaawansowana (brzmienia, obwiednie, itd)
  • C - wyczyszczenie pozycji
  • X - wyzerowanie wszystkiego
  • Menu operacji I/O:
  • I - spis zawartości dyskietki
  • L - wczytanie muzyki (rozszerzenie MUS, tylko stacja nr 1, bez podawania nazwy urządzenia)
  • S - zapis muzyki, uwagi jak przy wczytywaniu
  • N - tworzenie nowego utworu (kasuje dane w edytorze)
  • C - zapisanie skompilowanego modułu playera i utworu na dyskietce
  • M - wyjście do edytora
  • Edytor obwiedni - umożliwia definiowanie obwiedni AHD (ATTAC/HOLD/DECAY) oraz HOLD (ATTAC/HOLD).

Możliwości

  • Modulacja FM/AM
  • 4 kanały o częstotliwości z zakresu 60Hz-30KHz
  • Compiler do muzyczek (aby można je było wykorzystać we własnych programach)
  • Bufor około 2KB na dane muzyki
  • Automatyzacja działania z przerwaniami (powrót w playerze)

Ciekawostki

  • Na dyskietce znajduje się kilka przykładowych muzyczek
  • Na drugiej stronie dyskietki znajduje się przykład wykorzystania muzyczek (pliki w BASICu i przygotowane muzyczki) - Demo zu SOUNDMACHINE
  • W Bajtku 9/10 z roku 1990 znajduje się opis programu.

Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools