Spectrum 512

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 10:45, 25 wrz 2006
Vulgar (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
CK (Dyskusja | wkład)
(Odmiany Spectrum 512)
Linia 1: Linia 1:
-{{grafr|S512menu.png}} Edytor grafiki rastrowej dla Atari [[ST]], napisany przez [[Trio]], będący częścią pakietu programów do tworzenia grafiki i animacji firmy [http://www.asterius.com/atari/ Antic]. Umożliwiający pracę w programowo uzyskiwanym trybie '''512 kolorów''' (możliwe jest uzyskanie maksymalnie do 48 kolorów na linię) w niskiej rozdzielczości [[ST]] - 320x199 [[piksel]]i]. W obrazkach w tym trybie mogą być widoczne kolorowe smugi. +{{grafr|S512menu.png}} Edytor grafiki rastrowej dla Atari [[ST]], napisany przez [[Trio]], będący częścią pakietu programów do tworzenia grafiki i animacji firmy [http://www.asterius.com/atari/ Antic]. Umożliwiający pracę w programowo uzyskiwanym trybie '''512 kolorów''' (możliwe jest uzyskanie do 48 kolorów na linię) w niskiej rozdzielczości [[ST]] - 320x199 [[piksel]]i]. W obrazkach w tym trybie mogą być widoczne kolorowe smugi.
Do poprawnego funkcjonowania programu niezbędne jest przełączenie komputera w tryb odświeżania obrazu 60Hz. Do poprawnego funkcjonowania programu niezbędne jest przełączenie komputera w tryb odświeżania obrazu 60Hz.
Linia 5: Linia 5:
Format Spectrum-a przyjął się w środowisku ST jako standard i używany jest przez wiele programów do generowania grafiki 3D, systemy i programy do przechwytywania obrazów wideo ([[VidiST_(12)]]) które najczęściej były źródłem powstawania obrazków w formacie Spectrum 512. Format Spectrum-a przyjął się w środowisku ST jako standard i używany jest przez wiele programów do generowania grafiki 3D, systemy i programy do przechwytywania obrazów wideo ([[VidiST_(12)]]) które najczęściej były źródłem powstawania obrazków w formacie Spectrum 512.
 +
 +=== Odmiany Spectrum 512 ===
 +
 +Spectrum 4096 - tryb wykorzystujący 12 bitową paletę kolorów STE.
 +
 +Dodatkowo, przeplatając dwa obrazki Spectrum 512/4096 uzyskuje się więcej kolorów na raz na ekranie:
 +* 4096 kolorów na ST - dwa obrazki Spectrum 512
 +* 32768 kolorów na STE - dwa obrazki Spectrum 4096
 +
{{grafr|Spc512s.png}} {{grafr|Spc512s.png}}
=== Powiązane strony === === Powiązane strony ===
-* [http://www.krap.pl/mirrorz/atari/horror.mirage.com.pl/pixel/9_92/st_1_92_grafika.html Opis] z magazynu [[ST FORUM]]+* [http://www.krap.pl/mirrorz/atari/horror.mirage.com.pl/pixel/9_92/st_1_92_grafika.html Opis] z magazynu [[ST Forum]]
* [http://dahstra.rksmithfamily.net/spectrum/ galeria] obrazków w formacie SPECTRUM-a 512 i przeglądarki dla PC. * [http://dahstra.rksmithfamily.net/spectrum/ galeria] obrazków w formacie SPECTRUM-a 512 i przeglądarki dla PC.
* [http://www.asterius.com/atari/spectrum opis] * [http://www.asterius.com/atari/spectrum opis]
 +
 +* [http://tool.anides.de/ przeglądarka online i konwerter obrazków do formatu Spectrum 512/4096]
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Atari ST]] [[Kategoria:Atari ST]]
[[Kategoria:Programy na ST/TT/Falcon]] [[Kategoria:Programy na ST/TT/Falcon]]

Aktualna wersja

Grafika:S512menu.png

Edytor grafiki rastrowej dla Atari ST, napisany przez Trio, będący częścią pakietu programów do tworzenia grafiki i animacji firmy Antic. Umożliwiający pracę w programowo uzyskiwanym trybie 512 kolorów (możliwe jest uzyskanie do 48 kolorów na linię) w niskiej rozdzielczości ST - 320x199 pikseli]. W obrazkach w tym trybie mogą być widoczne kolorowe smugi.

Do poprawnego funkcjonowania programu niezbędne jest przełączenie komputera w tryb odświeżania obrazu 60Hz. Program odczytuje pliki zapisane w formatach NEOchrome, DEGAS, IFF oraz własnym. Zapisuje natomiast tylko we własnym, w postaci skompresowanej *.SPC lub nie skompresowanej *.SPU. Niestety oferuje bardzo proste i słabe funkcje edycyjne, z tego względu raczej przydatny do "podkolorowywania" uprzednio przygotowanych grafik oraz do importu/wyświetlania w większej ilości kolorów niż standardowe 16.

Format Spectrum-a przyjął się w środowisku ST jako standard i używany jest przez wiele programów do generowania grafiki 3D, systemy i programy do przechwytywania obrazów wideo (VidiST_(12)) które najczęściej były źródłem powstawania obrazków w formacie Spectrum 512.

Odmiany Spectrum 512

Spectrum 4096 - tryb wykorzystujący 12 bitową paletę kolorów STE.

Dodatkowo, przeplatając dwa obrazki Spectrum 512/4096 uzyskuje się więcej kolorów na raz na ekranie:

  • 4096 kolorów na ST - dwa obrazki Spectrum 512
  • 32768 kolorów na STE - dwa obrazki Spectrum 4096


Grafika:Spc512s.png

Powiązane strony

  • galeria obrazków w formacie SPECTRUM-a 512 i przeglądarki dla PC.

Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools