Strona zerowa

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 15:16, 14 mar 2010
KMK (Dyskusja | wkład)
(red.; "poniżej" itd. się doda, kiedy będzie do czego)
← Previous diff
Wersja z dnia 00:09, 19 sty 2011
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
Obszar pamięci $0000-$00FF, mający dla [[6502|procesorów z rodziny 65xx]] specyficzne, 'sprzętowe' znaczenie, ze względu na istnienie oddzielnego trybu adresowania "strony zerowej", szybszego niż adresowanie reszty pamięci. Na stronie zerowej typowo umieszcza się wskaźniki, gdyż wymagają tego prawie wszystkie (oprócz JMP) rozkazy działające w pośrednim trybie adresowania. Obszar pamięci $0000-$00FF, mający dla [[6502|procesorów z rodziny 65xx]] specyficzne, 'sprzętowe' znaczenie, ze względu na istnienie oddzielnego trybu adresowania "strony zerowej", szybszego niż adresowanie reszty pamięci. Na stronie zerowej typowo umieszcza się wskaźniki, gdyż wymagają tego prawie wszystkie (oprócz JMP) rozkazy działające w pośrednim trybie adresowania.
-System operacyjny używa strony zerowej do przechowywania zmiennych i wskaźników.+System operacyjny używa strony zerowej do przechowywania zmiennych i wskaźników. Zasadniczy podział adresów wygląda następująco:
 + 
 + 
 +<table border=1 cellpadding=5>
 +<tr><td><b>Adresy</b></td><td><b>Opis</b></td></tr>
 +<tr><td>$00-$7F</td><td>Zmienne [[Atari OS|systemu operacyjnego]]</td></tr>
 +<tr><td>$80-$D3</td><td>Wolne do wykorzystania przez program użytkownika</td></tr>
 +<tr><td>$D4-$FF</td><td>Zmienne [[Pakiet matematyczny|pakietu matematycznego]]</td></tr>
 +</table>
 + 
 + 
 +"Programem użytkownika" jest np. wewnętrzny interpreter [[Atari BASIC]].
-{{stub}} 
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]

Wersja z dnia 00:09, 19 sty 2011

Obszar pamięci $0000-$00FF, mający dla procesorów z rodziny 65xx specyficzne, 'sprzętowe' znaczenie, ze względu na istnienie oddzielnego trybu adresowania "strony zerowej", szybszego niż adresowanie reszty pamięci. Na stronie zerowej typowo umieszcza się wskaźniki, gdyż wymagają tego prawie wszystkie (oprócz JMP) rozkazy działające w pośrednim trybie adresowania.

System operacyjny używa strony zerowej do przechowywania zmiennych i wskaźników. Zasadniczy podział adresów wygląda następująco:


AdresyOpis
$00-$7FZmienne systemu operacyjnego
$80-$D3Wolne do wykorzystania przez program użytkownika
$D4-$FFZmienne pakietu matematycznego


"Programem użytkownika" jest np. wewnętrzny interpreter Atari BASIC.

Personal tools