The Top 1

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 08:56, 25 sie 2022
Seban (Dyskusja | wkład)
(+screenshots oraz przeorganizowanie i aktualizacja odnośników)
← Previous diff
Aktualna wersja
Dracon (Dyskusja | wkład)

Linia 1: Linia 1:
-{{grafr|The_top_1.gif}}[[Demo]] autorstwa [[World Federation of Mad Hackers (WFMH)]], czyli [[Magnus]]a i spółki, które może na dzień dzisiejszy nie powala na kolana, ale biorąc pod uwagę datę wypuszczenia (styczeń 1990), to było rzeczywiście coś (zapoczątkowujące kultową trylogię THE TOP). We wstępnym tekście autorzy, z przekorą informują, że oto do obejrzenia jest efekt ich 'pobocznej' pracy. W pierwszej części dema, zaraz po powitaniu (tak tak - słychać sampl ''Welcome!''), mamy [[ploter]], który można kontrolować za pomocą [http://pl.wikipedia.org/wiki/Joystick joysticka]. Do tego nieco kolorowych barów (niezwykle modnych w tym czasie) oraz logo-[[scroll]]. W drugiej części po chwili 'namysłu' wjeżdża jeden z największych, w historii małoatarowskich dem, logo-scrolli, który czasem sobie opuszcza sobie ekran, zmienia prędkość itd. Trzecią rozpoczyna obrazek głowy, która wskakuje z "góry" a następnie zamienia się w czaszkę, która to z kolei "odpala" właściwą część - dwa (różnojęzyczne) scrolle oraz logo na dole. Na koniec mamy efekt wektorów - z początku są to figury 2D, potem pojawia się i trzeci wymiar, tzw. "druciaki". Pokazywane efekty muzycznie ubarwiają znane z gier (wycięte) muzyczki Adama Gilmore i Davida Whittakera.+{{grafr|The_top_1.gif}}[[Demo]] autorstwa [[World Federation of Mad Hackers (WFMH)]], czyli [[Magnus]]a i spółki, które może na dzień dzisiejszy nie powala na kolana, ale biorąc pod uwagę datę wypuszczenia (styczeń 1990), to było rzeczywiście coś (zapoczątkowujące kultową trylogię THE TOP). We wstępnym tekście autorzy, z przekorą informują, że oto do obejrzenia jest efekt ich 'pobocznej' pracy. W pierwszej części dema, zaraz po powitaniu (tak tak - słychać sampl ''Welcome!''), mamy [[plotter]], który można kontrolować za pomocą [http://pl.wikipedia.org/wiki/Joystick joysticka]. Do tego nieco kolorowych barów (niezwykle modnych w tym czasie) oraz logo-[[scroll]]. W drugiej części po chwili 'namysłu' wjeżdża jeden z największych, w historii małoatarowskich dem, logo-scrolli, który czasem sobie opuszcza sobie ekran, zmienia prędkość itd. Trzecią rozpoczyna obrazek głowy, która wskakuje z "góry" a następnie zamienia się w czaszkę, która to z kolei "odpala" właściwą część - dwa (różnojęzyczne) scrolle oraz logo na dole. Na koniec mamy efekt wektorów - z początku są to figury 2D, potem pojawia się i trzeci wymiar, tzw. "druciaki". Pokazywane efekty muzycznie ubarwiają znane z gier (wycięte) muzyczki Adama Gilmore i Davida Whittakera.
-Ogólnie T.T.1 to przyjemne megademo, szczególnie polecane wielbicielom nurtu ''oldskoolowego'', ale nie tylko. Warto odnotować, że ta produkcja była jednym z przebojów giełd komputerowych, ludzie kopiowali ją nierzadko równie często jak gry. Druga ciekawostka, to fakt, iż chyba THE TOP #1 to bodajże pierwsze znane plikowe demo, które zawierało tyle części i danych (prawie 60 kB), że trudno było uwierzyć, iż wszystko to ładuje się jednorazowo do pamięci komputera (zwykłego, 64 kB !). Był to praktyczny dowód wykorzystania możliwości [[cruncher]]a, o czym nie zapomnieli poinformować sami autorzy w jednym ze scrolli dema.+Ogólnie T.T.1 to przyjemne mega-demo, szczególnie polecane wielbicielom nurtu ''oldskoolowego'', ale nie tylko. Warto odnotować, że ta produkcja była jednym z przebojów giełd komputerowych, ludzie kopiowali ją nierzadko równie często jak gry. Dotyczy to głównie Polski, bo na Zachodzie dema rozpowszechniane były raczej bezpłatnie (BBS-y, poczta tradycyjna, bezpośrednia wymiana).
 +Druga ciekawostka, to fakt, iż chyba THE TOP #1 to bodajże pierwsze znane plikowe demo, które zawierało tyle części i danych (prawie 60 kB), że trudno było uwierzyć, iż wszystko to ładuje się jednorazowo do pamięci komputera (zwykłego, 64 kB). Był to praktyczny dowód wykorzystania możliwości [[cruncher]]a, o czym nie zapomnieli poinformować sami autorzy w jednym ze [[scroll]]i dema (więcej o zastosowanej technice i metodzie kompresji można przeczytać w opisie dema [[The Top 2]]).
== Odnośniki == == Odnośniki ==

Aktualna wersja

Grafika:The_top_1.gif

Demo autorstwa World Federation of Mad Hackers (WFMH), czyli Magnusa i spółki, które może na dzień dzisiejszy nie powala na kolana, ale biorąc pod uwagę datę wypuszczenia (styczeń 1990), to było rzeczywiście coś (zapoczątkowujące kultową trylogię THE TOP). We wstępnym tekście autorzy, z przekorą informują, że oto do obejrzenia jest efekt ich 'pobocznej' pracy. W pierwszej części dema, zaraz po powitaniu (tak tak - słychać sampl Welcome!), mamy plotter, który można kontrolować za pomocą joysticka. Do tego nieco kolorowych barów (niezwykle modnych w tym czasie) oraz logo-scroll. W drugiej części po chwili 'namysłu' wjeżdża jeden z największych, w historii małoatarowskich dem, logo-scrolli, który czasem sobie opuszcza sobie ekran, zmienia prędkość itd. Trzecią rozpoczyna obrazek głowy, która wskakuje z "góry" a następnie zamienia się w czaszkę, która to z kolei "odpala" właściwą część - dwa (różnojęzyczne) scrolle oraz logo na dole. Na koniec mamy efekt wektorów - z początku są to figury 2D, potem pojawia się i trzeci wymiar, tzw. "druciaki". Pokazywane efekty muzycznie ubarwiają znane z gier (wycięte) muzyczki Adama Gilmore i Davida Whittakera.

Ogólnie T.T.1 to przyjemne mega-demo, szczególnie polecane wielbicielom nurtu oldskoolowego, ale nie tylko. Warto odnotować, że ta produkcja była jednym z przebojów giełd komputerowych, ludzie kopiowali ją nierzadko równie często jak gry. Dotyczy to głównie Polski, bo na Zachodzie dema rozpowszechniane były raczej bezpłatnie (BBS-y, poczta tradycyjna, bezpośrednia wymiana). Druga ciekawostka, to fakt, iż chyba THE TOP #1 to bodajże pierwsze znane plikowe demo, które zawierało tyle części i danych (prawie 60 kB), że trudno było uwierzyć, iż wszystko to ładuje się jednorazowo do pamięci komputera (zwykłego, 64 kB). Był to praktyczny dowód wykorzystania możliwości crunchera, o czym nie zapomnieli poinformować sami autorzy w jednym ze scrolli dema (więcej o zastosowanej technice i metodzie kompresji można przeczytać w opisie dema The Top 2).

Odnośniki

Personal tools