Track & Field (gra)

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 20:36, 2 kwi 2011
Krótki (Dyskusja | wkład)
(Na razie bez skrinszotów.)
← Previous diff
Wersja z dnia 20:38, 2 kwi 2011
Krótki (Dyskusja | wkład)
(formatowanie)
Next diff →
Linia 16: Linia 16:
W wersji automatowej ukryte były różne żarciki - np. gdy rzucono oszczep pionowo w górę, wracał on na ziemię z nabitym nań ptakiem. W wersji automatowej ukryte były różne żarciki - np. gdy rzucono oszczep pionowo w górę, wracał on na ziemię z nabitym nań ptakiem.
-Gra '''Track & Field''' została przeniesiona na wiele platform, w tym również na sprzęt marki Atari.+Gra ''Track & Field'' została przeniesiona na wiele platform, w tym również na sprzęt marki Atari.
==Atari 2600== ==Atari 2600==

Wersja z dnia 20:38, 2 kwi 2011

Track & Field, oryginalnie wydana w Japonii pod tytułem Hyper Olympic, to gra zręcznościowa o tematyce olimpijskiej, wyprodukowana w 1983 roku przez Konami w formie automatu na monety. Celem gry jest osiągnięcie jak najlepszego wyniku w 6 dyscyplinach lekkoatletycznych. Rozgrywka polega na szybkim, naprzemiennym naciskaniu 2 przycisków "biegu" w celu osiągnięcia jak największej szybkości, oraz czasami przycisku "akcji" w celu wykonania skoku lub rzutu. W grę można grać samemu lub w 2 osoby.

Spis treści

Rozgrywka

Do zaliczenia jest 6 dyscyplin, gdzie w każdej gracz ma za zadanie osiągnąć czas, odległość lub wysokość lepszą od ustalonego wyniku kwalifikującego. Po zaliczeniu ostatniej dyscypliny gra zaczyna się od początku, ale za każdym razem z trudniejszym wynikiem kwalifikującym.

Dyscypliny są następujące:

  • Bieg na 100 m - należy jak najszybciej naciskać przyciski biegu. Start przed wystrzałem oznacza faul - konsekwencją 3 fauli jest dyskwalifikacja.
  • Skok w dal - należy przyciskami biegu jak najbardziej rozpędzić zawodnika, a następnie nacisnąć przycisk akcji, aby wybić się do skoku. Długość przytrzymania przycisku akcji reguluje kąt wybicia. Należy uważać aby nie wybić się za wcześnie ani za późno, gdyż przekroczenie belki oznacza faul. Gracz wykonuje 3 próby - liczy się najlepsza.
  • Rzut oszczepem - należy przyciskami biegu jak najbardziej rozpędzić zawodnika, a następnie nacisnąć przycisk akcji, aby rzucić oszczep. Długość przytrzymania przycisku akcji reguluje kąt rzutu. Należy uważać aby nie rzucić za wcześnie ani za późno, gdyż przekroczenie linii końca rozbiegu oznacza faul. Gracz wykonuje 3 próby - liczy się najlepsza.
  • Bieg na 100 m przez płotki - należy jak najszybciej naciskać przyciski biegu, dodatkowo wykonując przyciskiem akcji skoki przez płotki. Uderzenie w płotek zatrzymuje na moment zawodnika. Start przed wystrzałem oznacza faul - 3 faule oznaczają dyskwalifikację.
  • Rzut młotem - należy raz nacisnąć przycisk biegu, aby rozpocząć rozkręcanie się zawodnika. Gdy osiągnie odpowiednią prędkość, należy przyciskiem akcji rzucić młot. Długość przytrzymania przycisku akcji reguluje kąt rzutu. Rzucenie młota w złym kierunku oznacza trafienie w siatkę i w konsekwencji faul. Podobnie faul powoduje zbyt późne wyrzucenie młota - zawodnik wychodzi poza obręcz. Gracz wykonuje 3 próby - liczy się najlepsza.
  • Skok wzwyż - należy raz nacisnąć przycisk biegu, aby rozpocząć rozbieg. Następnie należy w odpowiednim momencie nacisnąć przycisk akcji, aby wykonać skok. Długość przytrzymania przycisku akcji reguluje kąt wybicia. Dyscyplina trwa do 3 fauli. Po każdym udanym skoku poprzeczka jest nieznacznie podnoszona.

Przed rozpoczęciem gry gracze podają swoje inicjały. Używane są one do zapamiętywania najlepszych wyników w każdej dyscyplinie ("rekordy świata").

W wersji automatowej ukryte były różne żarciki - np. gdy rzucono oszczep pionowo w górę, wracał on na ziemię z nabitym nań ptakiem.

Gra Track & Field została przeniesiona na wiele platform, w tym również na sprzęt marki Atari.

Atari 2600

Prace nad wersją dla konsoli 2600 rozpoczęły się jeszcze przed przejęciem Atari, Inc. przez Jacka Tramiela; ostatecznie grę wydało Atari Corp. w 1984 roku w USA. Autorami konwersji są Jaqcues Hugon i Seth Lipkin z GCC.

Atari było oficjalnym sponsorem Letnich Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles w 1984 r., toteż na pudełku widnieje logo igrzysk wraz z napisem "oficjalna gra wideo igrzysk olimpijskich 1984 r.", a odniesienia do igrzysk występują w instrukcji. Do gry dołączony był specjalny manipulator, naśladujący w działaniu sterowanie wersji automatowej. Gra joystickiem też jest możliwa.

Przeniesione zostało wiernie wszystkich 6 dyscyplin z oryginału, jednak z powodu ograniczeń sprzętowych styl grafiki został zmieniony - proporcje ciała zawodników zostały zmienione (nie widać wyraźnie ich twarzy), dzięki czemu gra bardziej przypomina The Activision Decathlon. Zachowany został motyw muzyczny z wersji automatowej oraz większość detali z oryginału; brak jednak funkcji zapamiętywania rekordów świata oraz ukrytych dodatków.

Na ekranie tytułowym można wybrać grę w 1 lub 2 graczy oraz jeden z 3 poziomów trudności. Od poziomu trudności zależą wyniki kwalifikujące.

Atari 8-bit

Wersja dla małego Atari również została wydana przez Atari Corp. w 1984 roku w USA. Na pudełku również widnieje logo olimpiady, a do gry dołączony jest manipulator taki sam jak w wersji 2600. Można też grać zwykłym joystickiem.

W tej wersji także przeniesiono wszystkie 6 dyscyplin, zachowując przy tym styl grafiki z oryginału. Wszystkie szczegóły wersji automatowej, z wyjątkiem ukrytych detali, zostały zachowane.

Można grać samemu lub z drugą osobą, nie ma natomiast wyboru poziomu trudności. Można za to włączyć tryb demonstracyjny.

Wersja dla małego Atari jest też znana, z powodów wyjaśnionych niżej, pod tytułem Los Angeles 1984 Games. Istnieje też crack z tytułem Hyper Olympic.

Atari 5200

Była również przygotowywana konwersja dla konsoli 5200, do wydania której jednak nie doszło. Znane są 3 prototypowe wersje w różnych stadiach kompletności. Ostatnia wersja jest identyczna jak wersja na małe Atari, z tym że dodatkowo można wybrać dyscyplinę klawiszami 1-6. Autorem tej wersji jest Bob Merrill.

Los Angeles 1984 Games

Atari planowało wydać Track & Field w Europie pod tytułem Los Angeles 1984 Games, jednak ostatecznie do wydania w tym regionie nie doszło na żadnej z atarowskich platform. Do obecnych czasów przetrwał prototyp wersji PAL dla konsoli 2600 wraz ze wstępnym projektem pudełka[1], zawierający jeszcze znak Atari, Inc. Efektem ubocznym tych planów jest też drobiazg ukryty w wersji na małe Atari - gra uruchomiona na komputerze PAL zmienia tytuł właśnie na Los Angeles 1984 Games.

Zobacz też

The Activision Decathlon - podobna gra na Atari 2600/5200/8-bit

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools