TrakBall

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 23:08, 7 lut 2011
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Krótki (Dyskusja | wkład)
(Działanie - zapomniałem numerów styków)
Linia 5: Linia 5:
*[[CX22]] *[[CX22]]
*[[CX80]] *[[CX80]]
 +
 +===Działanie===
 +[[Grafika:Dsub9m.gif]]
 +
 +Trackball jest podłączony do styków 1-4, 6 i 8 (masa) [[gniazdo joysticka|gniazda joysticka]].
 +
 +Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały:
 +* styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo
 +* styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1
 +* styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 1 = w dół
 +* styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3
 +* styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty
 +
 +W 2600 stan styków 1-4 można odczytać z rejestru [[Rejestry TIA#SWCHA|SWCHA]], a styku 6 z [[Rejestry TIA#INPT4|INPT4]] i [[Rejestry TIA#INPT5|INPT5]].
 +
 +W Atari 8-bit stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów [[Rejestry PIA#PORTA|PORTA]] i [[Rejestry PIA#PORTB|PORTB]], a styku 6 z [[Rejestry GTIA#TRIG0|TRIG0]], [[Rejestry GTIA#TRIG1|TRIG1]], [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]] i [[Rejestry GTIA#TRIG3|TRIG3]].
==Atari 5200== ==Atari 5200==

Aktualna wersja

Nazwą TrakBall lub Trak-Ball firma Atari, Inc. opatrywała urządzenia zewnętrzne służące do sterowania komputerem przez obracanie kulki, czyli po prostu trackballe.

Atari 2600 i 8-bit

Dla małego Atari i konsoli 2600 firma Atari wyprodukowała następujące modele:

Działanie

Grafika:Dsub9m.gif

Trackball jest podłączony do styków 1-4, 6 i 8 (masa) gniazda joysticka.

Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały:

  • styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo
  • styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1
  • styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 1 = w dół
  • styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3
  • styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty

W 2600 stan styków 1-4 można odczytać z rejestru SWCHA, a styku 6 z INPT4 i INPT5.

W Atari 8-bit stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów PORTA i PORTB, a styku 6 z TRIG0, TRIG1, TRIG2 i TRIG3.

Atari 5200

Dla konsoli 5200 firma Atari oferowała:

Personal tools