Tryby Graficzne ST

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 11:56, 24 mar 2008
Macgyver (Dyskusja | wkład)
(Podstawowe tryby Atari Falcon 030)
← Previous diff
Wersja z dnia 20:45, 24 mar 2008
Macgyver (Dyskusja | wkład)
(Podstawowe tryby Atari Falcon 030)
Next diff →
Linia 17: Linia 17:
== Podstawowe tryby Atari Falcon 030 == == Podstawowe tryby Atari Falcon 030 ==
-Procesor graficzny [[Falcon|Falcona]] jest dość elastyczny pod względem sterowania i w przeciwieństwie do układów graficznych z modeli ST i TT nie ogranicza się do sztywno przypisanych trybów graficznych.+Procesor graficzny [[Falcon|Falcona]] jest dość elastyczny pod względem sterowania i daje możliwość definiowania różnych trybów graficznych w oparciu o wiele parametrów (różne rozdzielczości poziome i pionowe, szeroki zakres częstotliwości synchronizacji, wybór wielkości palety barw dostępnych jednocześnie na ekranie, itp), w przeciwieństwie do układów graficznych z modeli ST i TT, które ograniczają się jedynie do sztywno przypisanych trybów graficznych.
- +Drugą nowością w stosunku do poprzednich modeli "dużego Atari" jest fakt, że Falcon oprócz trybów bitplanowych dysponuje także trybami HiColor 16-bit (żargonowo nazywanymi True Color), gdzie każdy piksel posiada niezależną definicję koloru, co daje możliwość uzyskania 65536 niezależnych barw. Natomiast w trybach bitplanowych (2,4,16 i 256 barw na ekranie) Falcon dysponuje paletą 262144 barw.
-Nowością w stosunku do poprzednich modeli "dużego Atari" jest fakt, że Falcon oprócz trybów bitplanowych dysponuje także trybem HiColor 16-bit (żargonowo nazywanym True Color), co daje możliwość uzyskania palety 65536 barw. Natomiast w trybach bitplanowych Falcon dysponuje paletą 262144 barw.+
Standardowo system daje możliwość wykorzystania następujących rozdzielczości: Standardowo system daje możliwość wykorzystania następujących rozdzielczości:

Wersja z dnia 20:45, 24 mar 2008

Podstrona ta zawiera opis wszystkich podstawowych trybów graficznych stosowanych w Atari ST/TT/Falcon.

Podstawowe tryby ATARI ST/E

  • ST LOW - tryb niskiej rozdzielczości 320x200 pikseli w 16 kolorach z palety 512 (seria ST) lub 4096 (seria STE) barw
  • ST MEDIUM - tryb średniej rozdzielczości 640x200, w 4 kolorach (paleta jak w ST LOW)
  • ST HIGH - tryb monochromatyczny (czarno-biały) o rozdzielczości 640x400 pikseli. Ze względu na parametry sygnału wizji (częstotliwość odchylania pionowego 71 Hz, poziomego 36 kHz, cyfrowy sygnał wizyjny) wymaga zastosowania specjalnych monitorów, takich jak SM124 i SM144 lub VGA.

Podstawowe tryby Atari TT030

Procesor wizyjny Shifter TT podobnie jak Shifter ST pracuje w dwóch trybach, VGA oraz ECL przy TT HIGH.

  • wszystkie tryby graficzne Atari STE, tryb ST HIGH dostępny jako DUOCHROME na monitorze VGA.
  • TT LOW - 320x480 w 256 kolorach z palety 4096 barw,
  • TT MEDIUM - 640x480 w 16 kolorach z palety 4096 barw, zasadniczo zgodny z (później wprowadzonym) trybem VGA znanym z PC (lecz w Atari większa paleta barw - oryginalnie tryb VGA miał paletę 256 barw)
  • TT HIGH - tryb monochromatyczny o rozdzielczości 1280x960. Częstotliwość odchylania pionowego to 72 Hz, poziomego 72 kHz, sygnał wizji jest cyfrowy. Wymaga zastosowania specjalnego, dziewiętnast0calowego monitora, takiego jak TTM194,TTM195 lub Protar.

Podstawowe tryby Atari Falcon 030

Procesor graficzny Falcona jest dość elastyczny pod względem sterowania i daje możliwość definiowania różnych trybów graficznych w oparciu o wiele parametrów (różne rozdzielczości poziome i pionowe, szeroki zakres częstotliwości synchronizacji, wybór wielkości palety barw dostępnych jednocześnie na ekranie, itp), w przeciwieństwie do układów graficznych z modeli ST i TT, które ograniczają się jedynie do sztywno przypisanych trybów graficznych. Drugą nowością w stosunku do poprzednich modeli "dużego Atari" jest fakt, że Falcon oprócz trybów bitplanowych dysponuje także trybami HiColor 16-bit (żargonowo nazywanymi True Color), gdzie każdy piksel posiada niezależną definicję koloru, co daje możliwość uzyskania 65536 niezależnych barw. Natomiast w trybach bitplanowych (2,4,16 i 256 barw na ekranie) Falcon dysponuje paletą 262144 barw.

Standardowo system daje możliwość wykorzystania następujących rozdzielczości:

  • 320x200 przy palecie barw: 4,16,256,65536
  • 320x400 przy palecie barw: 2,4,16,256,65536
  • 640x200 przy palecie barw: 2,4,16,256,65536
  • 640x400 przy palecie barw: 2,4,16,256,65536

Są to tryby uzyskiwane na monitorach PAL/TV, zwane żargonowo "trybami RGB". W wypadku trybów, gdzie rozdzielczość pionowa obejmuje np. 400 linii mamy do czynienia z interlacem.

W wypadku monitorów VGA tryby systemowe posiadają większą ilość linii: 240 zamiast 200 i 480 zamiast 400. Ograniczeniem "trybów VGA" jest to, że nieosiągalne są tryby z paletą 65536 barw przy rozdzielczości poziomej 640 pikseli (wynika to z ograniczonej przepustowości szyny Falcona).

Jak widać w powyższych kombinacjach rozdzielczości zawierają się tryby graficzne ST i TT. Ciekawostką (i dużym udogodnieniem) jest fakt, że wszystkie 3 tryby ST są uzyskiwane zarówno na monitorach PAL/TV jak i VGA, co eliminuje konieczność korzystania z osobnych monitorów.

Oczywiście wymienione tryby graficzne nie są to jedynymi tryby osiąganymi przez Falcona - liczba ich kombinacji jest na tyle duża, że wypisywanie wszystkich mija się z celem. Oto lista kilku przykładowych trybów:

  • 832x608 16 kolorów (VGA) - dość wygodna rozdzielczość do pracy z desktopem
  • 768x480 65536 kolorów (RGB) - stosowana np. przez program JPEG View do przeglądania zdjęć w formacie JPG.
  • 320x100 65356 kolorów (RGB), 160x100 65536 kolorów 100Hz (VGA) - rozdzielczości stosowane w produkcjach demoscenowych typu intro lub demo.



Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools