Tryby monochromatyczne ANTIC-a

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:41, 15 wrz 2017
KMK (Dyskusja | wkład)
(+ secam)
← Previous diff
Wersja z dnia 08:23, 14 maj 2022
Mono (Dyskusja | wkład)
(trzy tryby w linii)
Next diff →
Linia 16: Linia 16:
Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował. Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.
 +
 +== Ciekawostki ==
 +W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzy tryby w linii]].
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]]
{{stub}} {{stub}}

Wersja z dnia 08:23, 14 maj 2022

Monochromatyczne tryby graficzne, w których jeden piksel ma szerokość połowy cyklu koloru.

Oto wspólne ich cechy:

  • Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
  • Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
  • Dostępne są 2 kolory o tej samej chrominancji. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez COLPF2. Z kolei COLPF1 określa wyłącznie luminancję pikseli drugiego koloru ("pisma").
  • Grafika PMG nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze GTIACTL (GTIACTLS)), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
  • W systemie NTSC, PAL i SECAM zachodzi efekt artefaktów.
  • Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych GTIA.

Monochromatycznymi są tryby ANTIC $2 (Graphics 0), ANTIC $3 i ANTIC $F (Graphics 8).

Rozszerzenia

Układy graficzne VBXE i Sophia pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.

Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.

Ciekawostki

W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać trzy tryby w linii.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools