Tryby wysokiej rozdzielczości, Tryby monochromatyczne ANTIC-a

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:41, 15 wrz 2017
KMK (Dyskusja | wkład)
(+ secam)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(Tryby monochromatyczne ANTIC-a moved to Tryby monochromatyczne)
Linia 1: Linia 1:
-Monochromatyczne [[Tryby graficzne ANTIC-a|tryby graficzne]], w których jeden piksel ma szerokość '''połowy [[cykl koloru|cyklu koloru]]'''.+#REDIRECT [[Tryby monochromatyczne]]
- +
-Oto wspólne ich cechy:+
- +
-* Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.+
-* Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]].+
-* Dostępne są 2 kolory o tej samej [http://en.wikipedia.org/wiki/Chrominance chrominancji]. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]]. Z kolei [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] określa wyłącznie [http://en.wikipedia.org/wiki/Luminance luminancję] pikseli drugiego koloru ("pisma").+
-* Grafika [[PMG]] nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] ([[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]])), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.+
-* W systemie [https://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC], [https://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL] i [https://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM] zachodzi [[efekt artefaktów]].+
-* Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych [[GTIA]].+
- +
-Monochromatycznymi są tryby [[Graphics 0|ANTIC $2 (Graphics 0)]], [[ANTIC $3]] i [[Graphics 8|ANTIC $F (Graphics 8)]].+
- +
-== Rozszerzenia ==+
-Układy graficzne [[VBXE]] i [[Sophia]] pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.+
- +
-Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.+
- +
-[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]]+
-{{stub}}+

Aktualna wersja

  1. REDIRECT Tryby monochromatyczne
Personal tools