Tryby wysokiej rozdzielczości, Tryby monochromatyczne ANTIC-a
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 08:23, 14 maj 2022 Mono (Dyskusja | wkład) (trzy tryby w linii) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (Tryby monochromatyczne ANTIC-a moved to Tryby monochromatyczne) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Monochromatyczne [[Tryby graficzne ANTIC-a|tryby graficzne]], w których jeden piksel ma szerokość '''połowy [[cykl koloru|cyklu koloru]]'''. | + | #REDIRECT [[Tryby monochromatyczne]] |
- | + | ||
- | Oto wspólne ich cechy: | + | |
- | + | ||
- | * Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384. | + | |
- | * Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]]. | + | |
- | * Dostępne są 2 kolory o tej samej [http://en.wikipedia.org/wiki/Chrominance chrominancji]. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]]. Z kolei [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] określa wyłącznie [http://en.wikipedia.org/wiki/Luminance luminancję] pikseli drugiego koloru ("pisma"). | + | |
- | * Grafika [[PMG]] nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] ([[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]])), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie. | + | |
- | * W systemie [https://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC], [https://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL] i [https://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM] zachodzi [[efekt artefaktów]]. | + | |
- | * Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych [[GTIA]]. | + | |
- | + | ||
- | Monochromatycznymi są tryby [[Graphics 0|ANTIC $2 (Graphics 0)]], [[ANTIC $3]] i [[Graphics 8|ANTIC $F (Graphics 8)]]. | + | |
- | + | ||
- | == Rozszerzenia == | + | |
- | Układy graficzne [[VBXE]] i [[Sophia]] pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym. | + | |
- | + | ||
- | Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował. | + | |
- | + | ||
- | == Ciekawostki == | + | |
- | W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzy tryby w linii]]. | + | |
- | + | ||
- | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | + | |
- | {{stub}} | + |
Aktualna wersja
- REDIRECT Tryby monochromatyczne