XEGS

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 18:54, 3 lut 2008
Vulgar (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 12:44, 20 cze 2017
Daniel Koźmiński (Dyskusja | wkład)
(Poprawka, Dark Chambers oczywiście zostało wydane.)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-Inaczej XE Game System. Jest to ostatni model Atari z linii 8bit. W zamierzeniach marketingowych miała być to konsola do gier.+{{grafr|Xegs2.jpg}}
 +Inaczej XE Game System - konsola do gier zaprezentowana po raz pierwszy w Ameryce Północnej na zimowych targach CES, które odbyły się w styczniu 1987 r. w Las Vegas, system miał premierę w Europie w marcu tego samego roku na targach CeBIT '87 w Hanowerze. Zbudowany na podstawie [[65XE|Atari 65XE]], XEGS jest kompatybilny z niemal wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi, które zostały wyprodukowane dla komputerów serii 400/800 oraz XL/XE, a także z dotychczasową biblioteką oprogramowania. Urządzenie jest w stanie działać jako konsola do gier, a także - po podłączeniu klawiatury - jako komputer. Jest to ostatni model z 8-bitowej linii komputerów Atari.
-Technicznie jest to nic innego jak Atari [[65XE]] z tymi różnicami XEGS:+XEGS był sprzedawany z wbudowaną grą [[Missile Command]], a także w różnych zestawach zawierających samą konsolę z dopasowanym kolorystycznie dżojstikiem [[CX40]], z dżojstkiem i pistoletem świetlnym [[XG-1]], jak również w najbogatszym zestawie zawierającym klawiaturę, dżojstik, pistolet świetlny i dwie gry na kartridżach ([[Flight Simulator II]] i [[Bug Hunt]] - podczas pierwszych pokazów gra nosiła nazwę Blast 'Em). W sprzedaży znajdowały się również osobno zestawy składające się z:
 +* pistoletu XG-1 i gry Bug Hunt,
 +* klawiatury, magnetofonu [[XC12]] i kartridża z grą Flight Simulator II.
 +Dostępna była również sama klawiatura bez dodatkowych akcesoriów. Pod marką XE Video Game System sprzedawano też zestaw składający się z komputera 65XE, pistoletu XG-1 oraz dopasowanego kolorystycznie do serii dżojstika CX40.
-* przeprojekowana płyta główna i kształt obudowy z+XEGS trafił do sklepów w drugiej połowie 1987 r. i kosztował w USA 150$ (konsola, CX40, XG-1, klawiatura i kartridże Bug Hunt oraz FS II), w Wielkiej Brytanii sprzedawano oddzielnie konsolę (80£) i klawiaturę (40£).
-* odłączaną klawiaturą+
-* wbudowana gra Missile Command - grę uruchamia się gdy uruchmomimy XEGS bez podłączonej klawiatury lub wciśniemy Select przy bootowaniu (gdy klawiatura jest podłączona)+
-* wyjścia audio i monitorowe są w postaci dwóch złącz chinch (a nie [[Gniazdo monitorowe|DIN5]] jak w 65XE)+
-* brak złącza [[Gniazdo ECI|ECI]]+
-XE Game System był sprzedawany wraz z joystickiem, pistoletem [[XG-1]] oraz grami BugHunt i Flight Simulator II.+Niedługo po premierze Atari rozpoczęło sprzedaż gier przeznaczonych dla nowej konsoli - część z nich, to wydane ponownie na kartridżach hity znane również z wersji kasetowych i dyskietkowych.
 +Podczas letnich targów CES, które odbywały się na przełomie maja i czerwca 1987 r. zaanonsowano [[Lista gier dla XEGS|następujące gry]] wydane w jednolitych kolorystycznie (zarówno opakowanie, jak i moduły) kartridżach:
 +
 +[[Hardball]], [[Fight Night]], [[Touchdown Football]], [[One-on-One Basketball]], [[Archon]], [[Ballblazer]], [[Rescue on Fractalus]], [[Lode Runner]], [[Blue Max]], [[David's Midnight Magic]], [[Crossbow]], [[Food Fight]], [[BattleZone]] oraz [[Star Raiders II]].
 +
 +Z wyjątkiem Food Fight oraz BattleZone, były to gry, które użytkownicy komputerów XL/XE znali wcześniej z poprzednio wydanych kartridży lub wersji dyskietkowych. Podczas wspomnianych targów Atari zapowiedziało dwie nowe gry, które są przygotowywane specjalnie dla pistoletu świetlnego XG-1 (wydane później jako [[Barnyard Blaster]] i [[Crime Buster]]).
 +
 +Rok później, ponownie na letnich targach CES, zapowiedziano kolejne tytuły, które miały się ukazać w 1988 r.:
 +
 +* w drugim kwartale: [[Ace of Aces]]*, [[Desert Falcon]], [[GATO]], [[Necromancer]]*;
 +* w trzecim kwartale: [[Choplifter]], [[Commando]]†, Crime Buster, Crossbow, [[Crystal Castles]], [[Into the Eagle's Nest]], [[Karateka]]*, [[Mario Bros.]], [[Mean 18 Ultimate Golf]]†, [[Summer Games]]*, [[Thunderfox]];
 +* w czwartym kwartale: [[Airball]], [[Dark Chambers]], [[Jinks]]†, [[Nebulus]] (późniejsza nazwa: [[Tower Toppler]])†.
 +
 +<small>Znak * oznacza reedycję poprzednio wydanej gry, znak † oznacza, że gra nie została nigdy oficjalnie wydana.</small>
 +
 +Przesłany do sprzedawców w 1989 r. cennik zawiera m.in. kolejne gry, których dystrybucja miała się rozpocząć w drugiej połowie 1989 r.:
 +
 +[[Deflektor]]† (przewidywany termin wydania to sierpień), [[MIDI Maze]]† (sierpień), [[Super Football]]† (sierpień), [[Xenophobe]]† (wrzesień).
 +
 +Ostatnimi kartridżami wydanymi dla XEGS były Crossbow, Karateka, Summer Games, Airball i Thunderfox, które ukazały się na rynku w kwietniu 1989 r.
 +
 +W 1991 r. Atari ogłosiło koniec wsparcia i produkcji 8-bitowych konsol stacjonarnych (w tym XEGS).
 +
 +== Technikalia ==
 +
 +Technicznie jest to nic innego jak Atari [[65XE]] z następującymi różnicami:
 +
 +* przeprojektowana płyta główna,
 +* odłączana klawiatura (obecność klawiatury można wykryć badając wartość rejestru [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]])
 +* wbudowana gra Missile Command - grę uruchamia się włączając konsolę bez podłączonej klawiatury lub przytrzymując klawisz Select przy [[Boot|bootowaniu]] (gdy klawiatura jest podłączona),
 +* wyjścia audio i monitorowe są w postaci dwóch złącz RCA (a nie [[Gniazdo monitorowe|DIN5]] jak w 65XE)
 +* brak złącza [[Gniazdo ECI|ECI]]
[[Grafika:Xegs.jpg]] [[Grafika:Xegs.jpg]]
 +
 +== System operacyjny ==
 +W XEGS znajduje się [[XL OS]] w wersji BB 01.04 (Rev. 4). Jest to nieznacznie zmodyfikowana wersja BB 01.03 znana z późnych modeli [[65XE]] i [[130XE]]. W systemie dokonano następujących zmian:
 +
 +* dodano obsługę klawisza Select i wbudowanej gry podczas uruchamiania komputera. Gdy klawiatura jest podłączona, domyślnie następuje odczyt wstępny z włączonym interpreterem BASIC. Przytrzymanie Select podczas uruchamiania włącza grę Missile Command. Przy odłączonej klawiaturze działanie klawisza Select jest odwrotne - pozwala to wczytać bez klawiatury programy wymagające BASIC.
 +* przy odczycie lub zapisie z kasety dodano możliwość uruchomienia silnika magnetofonu przez naciśnięcie klawisza Start (w poprzednich wersjach wymagane było użycie klawiatury). Pozwala to bootować programy z magnetofonu kasetowego przy odłączonej klawiaturze.
 +
 +==Odnośniki zewnętrzne==
 +[http://www.atarimagazines.com/v7n4/firstlook.html First Look Inside the XE Game System] - artykuł z [[ANTIC (czasopismo)|ANTIC-a]] z sierpnia 1988
[[Kategoria:Atari 8-bit]] [[Kategoria:Atari 8-bit]]

Wersja z dnia 12:44, 20 cze 2017

Grafika:Xegs2.jpg

Inaczej XE Game System - konsola do gier zaprezentowana po raz pierwszy w Ameryce Północnej na zimowych targach CES, które odbyły się w styczniu 1987 r. w Las Vegas, system miał premierę w Europie w marcu tego samego roku na targach CeBIT '87 w Hanowerze. Zbudowany na podstawie Atari 65XE, XEGS jest kompatybilny z niemal wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi, które zostały wyprodukowane dla komputerów serii 400/800 oraz XL/XE, a także z dotychczasową biblioteką oprogramowania. Urządzenie jest w stanie działać jako konsola do gier, a także - po podłączeniu klawiatury - jako komputer. Jest to ostatni model z 8-bitowej linii komputerów Atari.

XEGS był sprzedawany z wbudowaną grą Missile Command, a także w różnych zestawach zawierających samą konsolę z dopasowanym kolorystycznie dżojstikiem CX40, z dżojstkiem i pistoletem świetlnym XG-1, jak również w najbogatszym zestawie zawierającym klawiaturę, dżojstik, pistolet świetlny i dwie gry na kartridżach (Flight Simulator II i Bug Hunt - podczas pierwszych pokazów gra nosiła nazwę Blast 'Em). W sprzedaży znajdowały się również osobno zestawy składające się z:

  • pistoletu XG-1 i gry Bug Hunt,
  • klawiatury, magnetofonu XC12 i kartridża z grą Flight Simulator II.

Dostępna była również sama klawiatura bez dodatkowych akcesoriów. Pod marką XE Video Game System sprzedawano też zestaw składający się z komputera 65XE, pistoletu XG-1 oraz dopasowanego kolorystycznie do serii dżojstika CX40.

XEGS trafił do sklepów w drugiej połowie 1987 r. i kosztował w USA 150$ (konsola, CX40, XG-1, klawiatura i kartridże Bug Hunt oraz FS II), w Wielkiej Brytanii sprzedawano oddzielnie konsolę (80£) i klawiaturę (40£).

Niedługo po premierze Atari rozpoczęło sprzedaż gier przeznaczonych dla nowej konsoli - część z nich, to wydane ponownie na kartridżach hity znane również z wersji kasetowych i dyskietkowych.

Podczas letnich targów CES, które odbywały się na przełomie maja i czerwca 1987 r. zaanonsowano następujące gry wydane w jednolitych kolorystycznie (zarówno opakowanie, jak i moduły) kartridżach:

Hardball, Fight Night, Touchdown Football, One-on-One Basketball, Archon, Ballblazer, Rescue on Fractalus, Lode Runner, Blue Max, David's Midnight Magic, Crossbow, Food Fight, BattleZone oraz Star Raiders II.

Z wyjątkiem Food Fight oraz BattleZone, były to gry, które użytkownicy komputerów XL/XE znali wcześniej z poprzednio wydanych kartridży lub wersji dyskietkowych. Podczas wspomnianych targów Atari zapowiedziało dwie nowe gry, które są przygotowywane specjalnie dla pistoletu świetlnego XG-1 (wydane później jako Barnyard Blaster i Crime Buster).

Rok później, ponownie na letnich targach CES, zapowiedziano kolejne tytuły, które miały się ukazać w 1988 r.:

Znak * oznacza reedycję poprzednio wydanej gry, znak † oznacza, że gra nie została nigdy oficjalnie wydana.

Przesłany do sprzedawców w 1989 r. cennik zawiera m.in. kolejne gry, których dystrybucja miała się rozpocząć w drugiej połowie 1989 r.:

Deflektor† (przewidywany termin wydania to sierpień), MIDI Maze† (sierpień), Super Football† (sierpień), Xenophobe† (wrzesień).

Ostatnimi kartridżami wydanymi dla XEGS były Crossbow, Karateka, Summer Games, Airball i Thunderfox, które ukazały się na rynku w kwietniu 1989 r.

W 1991 r. Atari ogłosiło koniec wsparcia i produkcji 8-bitowych konsol stacjonarnych (w tym XEGS).

Technikalia

Technicznie jest to nic innego jak Atari 65XE z następującymi różnicami:

  • przeprojektowana płyta główna,
  • odłączana klawiatura (obecność klawiatury można wykryć badając wartość rejestru TRIG2)
  • wbudowana gra Missile Command - grę uruchamia się włączając konsolę bez podłączonej klawiatury lub przytrzymując klawisz Select przy bootowaniu (gdy klawiatura jest podłączona),
  • wyjścia audio i monitorowe są w postaci dwóch złącz RCA (a nie DIN5 jak w 65XE)
  • brak złącza ECI

Grafika:Xegs.jpg

System operacyjny

W XEGS znajduje się XL OS w wersji BB 01.04 (Rev. 4). Jest to nieznacznie zmodyfikowana wersja BB 01.03 znana z późnych modeli 65XE i 130XE. W systemie dokonano następujących zmian:

  • dodano obsługę klawisza Select i wbudowanej gry podczas uruchamiania komputera. Gdy klawiatura jest podłączona, domyślnie następuje odczyt wstępny z włączonym interpreterem BASIC. Przytrzymanie Select podczas uruchamiania włącza grę Missile Command. Przy odłączonej klawiaturze działanie klawisza Select jest odwrotne - pozwala to wczytać bez klawiatury programy wymagające BASIC.
  • przy odczycie lub zapisie z kasety dodano możliwość uruchomienia silnika magnetofonu przez naciśnięcie klawisza Start (w poprzednich wersjach wymagane było użycie klawiatury). Pozwala to bootować programy z magnetofonu kasetowego przy odłączonej klawiaturze.

Odnośniki zewnętrzne

First Look Inside the XE Game System - artykuł z ANTIC-a z sierpnia 1988

Personal tools