Znaki kontrolne edytora ekranowego

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 08:29, 10 paź 2012
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 06:30, 11 paź 2012
Krótki (Dyskusja | wkład)
(nazwy znaków z ofricjalnego dokumentu, biobliografia, poprawki.)
Next diff →
Linia 3: Linia 3:
<table border=1 cellpadding=5> <table border=1 cellpadding=5>
<tr><td><b>Kod hex</b></td><td><b>Kod dec</b></td><td><b>Nazwa</b></td><td><b>Akcja</b></td></tr> <tr><td><b>Kod hex</b></td><td><b>Kod dec</b></td><td><b>Nazwa</b></td><td><b>Akcja</b></td></tr>
-<tr><td>$1B</td><td>27</td><td>ESCAPE</td><td>Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz Return, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków.</td></tr>+<tr><td>$1B</td><td>27</td><td>ESCAPE</td><td>Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz END OF LINE, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków.</td></tr>
<tr><td>$1C</td><td>28</td><td>CURSOR UP</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej.</td></tr> <tr><td>$1C</td><td>28</td><td>CURSOR UP</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej.</td></tr>
<tr><td>$1D</td><td>29</td><td>CURSOR DOWN</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej..</td></tr> <tr><td>$1D</td><td>29</td><td>CURSOR DOWN</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej..</td></tr>
<tr><td>$1E</td><td>30</td><td>CURSOR LEFT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego.</td></tr> <tr><td>$1E</td><td>30</td><td>CURSOR LEFT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego.</td></tr>
<tr><td>$1F</td><td>31</td><td>CURSOR RIGHT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego.</td></tr> <tr><td>$1F</td><td>31</td><td>CURSOR RIGHT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego.</td></tr>
-<tr><td>$7D</td><td>125</td><td>CLEAR SCREEN</td><td>Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym, górnym rogu ekranu.</td></tr>+<tr><td>$7D</td><td>125</td><td>CLEAR</td><td>Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym górnym rogu ekranu.</td></tr>
-<tr><td>$7E</td><td>126</td><td>BACKSPACE</td><td>Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany. Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że stoi przy lewym marginesie ekranu, wtedy nic się nie stanie).</td></tr>+<tr><td>$7E</td><td>126</td><td>BACKSPACE</td><td>Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany, a kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że znajduje się na początku linii logicznej, wtedy nic się nie stanie).</td></tr>
-<tr><td>$7F</td><td>127</td><td>TABULATE</td><td>Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji.</td></tr>+<tr><td>$7F</td><td>127</td><td>TAB</td><td>Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji.</td></tr>
-<tr><td>$9B</td><td>155</td><td>RETURN</td><td>Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu.</td></tr>+<tr><td>$9B</td><td>155</td><td>END OF LINE</td><td>Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu.</td></tr>
<tr><td>$9C</td><td>156</td><td>DELETE LINE</td><td>Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę.</td></tr> <tr><td>$9C</td><td>156</td><td>DELETE LINE</td><td>Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę.</td></tr>
<tr><td>$9D</td><td>157</td><td>INSERT LINE</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół.</td></tr> <tr><td>$9D</td><td>157</td><td>INSERT LINE</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół.</td></tr>
Linia 17: Linia 17:
<tr><td>$9F</td><td>159</td><td>SET TAB</td><td>Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji.</td></tr> <tr><td>$9F</td><td>159</td><td>SET TAB</td><td>Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji.</td></tr>
<tr><td>$FD</td><td>253</td><td>BELL</td><td>Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy.</td></tr> <tr><td>$FD</td><td>253</td><td>BELL</td><td>Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy.</td></tr>
-<tr><td>$FE</td><td>254</td><td>DELETE</td><td>Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a cały tekst znajdujący się za nim przesunie się w lewo.</td></tr>+<tr><td>$FE</td><td>254</td><td>DELETE CHARACTER</td><td>Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo.</td></tr>
-<tr><td>$FF</td><td>255</td><td>INSERT</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a cały tekst znajdujący się na prawo od kursora zosanie przesunięty w prawo.</td></tr>+<tr><td>$FF</td><td>255</td><td>INSERT CHARACTER</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zosanie przesunięty w prawo.</td></tr>
</table> </table>
 +
 +==Bibliografia==
 +* Atari Home Computer System Technical Reference Notes - Operating System User's Manual, s. 68-70
[[Kategoria:Niezbędnik kodera]] [[Kategoria:Niezbędnik kodera]]

Wersja z dnia 06:30, 11 paź 2012

Część znaków ASCII jest zarezerwowana do tego, żeby po ich wysłaniu do edytora (przez PUT lub PRINT) podjął on jakieś działanie zamiast wyświetlać znak. Takich znaków jest 16:

Kod hexKod decNazwaAkcja
$1B27ESCAPEWyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz END OF LINE, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków.
$1C28CURSOR UPKursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej.
$1D29CURSOR DOWNKursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej..
$1E30CURSOR LEFTKursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego.
$1F31CURSOR RIGHTKursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego.
$7D125CLEAREkran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym górnym rogu ekranu.
$7E126BACKSPACEZnak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany, a kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że znajduje się na początku linii logicznej, wtedy nic się nie stanie).
$7F127TABKursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji.
$9B155END OF LINEZnak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu.
$9C156DELETE LINELinia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę.
$9D157INSERT LINENa pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół.
$9E158CLEAR TABPozycja tabulacji znajdująca się na miejscu kursora zostanie skasowana.
$9F159SET TABNa pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji.
$FD253BELLZostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy.
$FE254DELETE CHARACTERZnak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo.
$FF255INSERT CHARACTERNa pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zosanie przesunięty w prawo.

Bibliografia

  • Atari Home Computer System Technical Reference Notes - Operating System User's Manual, s. 68-70
Personal tools