Zorro

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 23:41, 28 lis 2012
Krótki (Dyskusja | wkład)
(+przyczyna okrojenia wersji kasetowej, +detale o wersji plikowej, +credits, +drobiazgi)
← Previous diff
Wersja z dnia 15:51, 30 lis 2012
Jellonek (Dyskusja | wkład)
(art po polsku, powinien linkowac w pierwszej kolejnosci do polskiej wikipedii)
Next diff →
Linia 2: Linia 2:
Popularna gra labiryntowo-przygodowa z elementami zręcznościowymi oraz "znajdź i zanieś" wydana przez [[Datasoft]] w 1985 roku na (między innymi) [[Atari 8-bit|małe Atari]]. Programistą tej wersji jest [[James Garon]], zaś autorem grafiki - [[Kelly Day]]. Popularna gra labiryntowo-przygodowa z elementami zręcznościowymi oraz "znajdź i zanieś" wydana przez [[Datasoft]] w 1985 roku na (między innymi) [[Atari 8-bit|małe Atari]]. Programistą tej wersji jest [[James Garon]], zaś autorem grafiki - [[Kelly Day]].
-Zadaniem gracza jest, wcielając się w rolę [http://en.wikipedia.org/wiki/Zorro tytułowego bohatera], przedostać się do silnie strzeżonego fortu i uwolnić swą ukochaną z łap złego sierżanta Garcii.+Zadaniem gracza jest, wcielając się w rolę [http://pl.wikipedia.org/wiki/Zorro tytułowego bohatera], przedostać się do silnie strzeżonego fortu i uwolnić swą ukochaną z łap złego sierżanta Garcii.
Pod względem technicznym gra jest bardzo podobna do innych labiryntówek Datasoftu - [[The Goonies]], [[Bruce Lee]] i [[Conan]] - prawdopodobnie wszystkie trzy korzystają z tego samego kodu. Rzuca się też w oczy brak wykorzystania [[Player/Missile Graphics|duszków]] i innych specyficznych dla Atari możliwości. Uproszczenie to wynika z faktu, że [[Zorro]] (tak jak pozostała trójka) jest bezpośrednią konwersją z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Apple_II Apple II] (podobnie jak wersje na [http://pl.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Commodore 64]). Mimo tego gra ta jest powszechnie uważana wśród atarowców za interesującą. Pod względem technicznym gra jest bardzo podobna do innych labiryntówek Datasoftu - [[The Goonies]], [[Bruce Lee]] i [[Conan]] - prawdopodobnie wszystkie trzy korzystają z tego samego kodu. Rzuca się też w oczy brak wykorzystania [[Player/Missile Graphics|duszków]] i innych specyficznych dla Atari możliwości. Uproszczenie to wynika z faktu, że [[Zorro]] (tak jak pozostała trójka) jest bezpośrednią konwersją z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Apple_II Apple II] (podobnie jak wersje na [http://pl.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Commodore 64]). Mimo tego gra ta jest powszechnie uważana wśród atarowców za interesującą.

Wersja z dnia 15:51, 30 lis 2012

Grafika:Zorro_komnata_z_pijakiem.png

Popularna gra labiryntowo-przygodowa z elementami zręcznościowymi oraz "znajdź i zanieś" wydana przez Datasoft w 1985 roku na (między innymi) małe Atari. Programistą tej wersji jest James Garon, zaś autorem grafiki - Kelly Day.

Zadaniem gracza jest, wcielając się w rolę tytułowego bohatera, przedostać się do silnie strzeżonego fortu i uwolnić swą ukochaną z łap złego sierżanta Garcii.

Pod względem technicznym gra jest bardzo podobna do innych labiryntówek Datasoftu - The Goonies, Bruce Lee i Conan - prawdopodobnie wszystkie trzy korzystają z tego samego kodu. Rzuca się też w oczy brak wykorzystania duszków i innych specyficznych dla Atari możliwości. Uproszczenie to wynika z faktu, że Zorro (tak jak pozostała trójka) jest bezpośrednią konwersją z Apple II (podobnie jak wersje na Commodore 64). Mimo tego gra ta jest powszechnie uważana wśród atarowców za interesującą.

Gra została wydana w USA w wersji dyskowej - komnaty doczytywały się w trakcie gry. Później US Gold wydał "Zorro" na rynku brytyjskim; do tego celu przygotował również wersję kasetową. Kasetówka wczytuje się od razu w całości, ale jest względem oryginału dość poważnie okrojona - usunięto piątą część komnat oraz postać żołnierza uciekającego z porwaną señoritą do fortu. Motywem tych zmian mogła być chęć zmieszczenia całej gry w 48 KB RAM dostępnych w komputerach Atari 800.

Anonimowi crackerzy przygotowali plikową wersję dyskowej edycji[1], która zawiera wszystkie komnaty i wczytuje się w całości przed rozpoczęciem gry - można ją zatem ładować także z magnetofonu. Wymaga ona jednak 64 KB RAM, stąd działa tylko na komputerach serii XL/XE. Dla odróżnienia, a może z niewiedzy, ta wersja występowała czasem pod nazwą Zorro II.

Motyw muzyczny w grze zawiera krótką frazę, którą można też znaleźć w utworze otwierającym klasyczny film Znak Zorro.

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools